Friday, January 28, 2011

Takutlah!

Oleh Atriza Umar

Martabat manusia ditentukan oleh akhlaknya. Kematangan sikap peribadi bermula dari rumah tangga. Menanamkan tingkah yang jujur, membentuk perilaku umat harus dimulai dengan menanam sahsiah pada keluarga. Pembinaan rohani keluarga bermula dengan penerapan beragama. Ia dimulakan dengan menanamkan rasa ”Khauf”.

“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa kepada Tuhan mereka dengan penuh rasa takut (khauf) dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” (As-Sajadah : 16)

Kata khauf yang bermakna takut, telah dinyatakan dalam al-Quran sebanyak 134 kali, dan sinonimnya iaitu kata “Khasy-syah”, yang juga bererti takut terdapat sebanyak 84 kali.

Allah Subhanahu wa Ta`ala menjadikan kehidupan di dunia ini ibarat situasi ujian, yang harus ditempuh sekalian manusia.

Firman Allah jelas tentang perkara tersebut (maksudnya):

“Dialah Allah yang menjadikan mati dan hidup supaya Dia menguji kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (Al-Mulk : 2)

Rasa takut (Khauf) merupakan sifat kejiwaan dan kecenderungan semulajadi yang bermukim di hati manusia dan memiliki peranan penting dalam kehidupan kejiwaan manusia.

Ali bin Abi Talib radhiallahu’anha berkata:

“MAN KHAAFA AAMANA!”

(Barangsiapa yang takut, aman!)

Kalau kita tidak takut akan hujan, tentu kita tidak akan menyediakan payung agar tidak basah, apabila kita tidak takut sakit, pastinya kita tidak menjaga kesihatan diri, apabila kita tidak takut negara diancam atau dijajah, maka sesiapa pun boleh menjadi pemimpin walaupun ia daripada kalangan yang sangat buruk dan telah dikenalpasti pengancam dan penindas. Dengan itu tidak perlulah memilih pemimpin yang baik.

Islam tidak melihat rasa takut yang ada dalam diri manusia sebagai aib yang harus dihilangkan.

Tetapi, rasa takut akan menjadi sesuatu yang buruk apabila seseorang tidak mampu meletakkan dan menggunakan rasa takut itu, apalagi ketika rasa takut itu jadi penghalang kemajuan, penyekat kebebasan mengamalkan sunah, maka terbiarlah maruah dirinya rosak.

Ali bin Abi Talib menasihatkan kita:

“Kalau anda bertekad melakukan sesuatu, maka harungilah. Maka bayangan bencana teampak lebih besar daripada yang sebenarnya.

“Sesungguhnya menunggu datangnya sesuatu tanpa bersiap dan melakukan sesuatu, hakikatnya lebih buruk daripada sesuatu yang ditunggu itu sendiri.”

Kerana itu lebih baik melakukan persiapan dan menyusun strategi serta kekuatan zahir dan batin menghadapi sesuatu yang akan bertandang.

Al-Quran telah menggambarkan rasa takut yang hadir pada jiwa para rasul dan juga pada diri hamba- hamba Allah yang soleh, meskipun mereka adalah manusia pilihan yang terkenal suci dan bersih. Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman dalam al-Quran, menceritakan peristiwa keluarga Musa alaihissalam ketika menghadapi kekejaman Firaun, yang membunuhi setiap anak-anak lelaki yang lahir kerana takut generasi yang lahir itu akan mengubah kekuasaan yang dipegangnya turun-temurun.

Maka ketika Musa lahir, Allah telah mempersiapkan untuk menggantikan kekuasaan Firaun kepada ibu Musa yang diilhamkan oleh Allah sebagai berikut (maksud firman-Nya):

“Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa: “Susukanlah dia, dan apabila kamu takut (khuatir) maka hanyutkanlah dia ke dalam sungai (Nil). Dan janganlah kamu takut dan (jangan pula) bersedih hati kerana sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan menjadikannya (salah seorang) daripada para rasul.” (Al-Qashash : 7)

Takut (al-khauf) adalah masalah yang berkaitan dengan kejadian yang akan datang. Seseorang hanya akan berasa takut jika yang dibenci bertamu dan yang dicinta sirna.

Khauf merupakan salah satu syarat iman dan kerelaan melaksanakan hukum-hukum-Nya.

Takut kepada Allah adalah rasa takut yang semestinya dimiliki setiap hamba, kerana rasa takut itu mendorong untuk meningkatkan amal kebaikan dan bersegera dalam meninggalkan semua yang dilarang-Nya.

Rasa takut kepada yang Maha Kuasa adalah salah satu bukti keimanan kepada-Nya. Dengan adanya rasa takut, timbul rasa harap (rajaa’) akan maghfirah (ampunan), lahirlah harapan tentang ‘inayah (pertolongan), serta rahmat Allah dan redha-Nya.

Sehingga hakikat “iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’iin” benar-benar meresap dalam qalbu seorang hamba.

Pada saat manusia merasakan getaran rasa takutnya kepada Allah, maka saat itu bererti mereka memiliki rasa takut akan ancaman azab yang Allah sediakan bagi orang-orang yang derhaka kepada-Nya.

Ma’rifah (pengetahuan) akan sifat Allah akan menghantar ke dalam pengetahuan tentang azab-Nya.

Seorang hamba yang soleh, ber-ma’rifatullah dan merealisasikan hakikat kehambaannya dengan senantiasa mengamalkan perintah-Nya, dan mengamalkan pula semua ajaran rasul-Nya, tentu akan memilki rasa takut yang mendalam terhadap azab yang mengancamnya.

Sikap ini akan menjadikan seseorang itu selalu waspada, sehingga tidak ada amal atau perbuatannya yang mengarah kepada hal-hal yang menjadikan Allah murka dan menjadikan dirinya derhaka kepada Allah.

Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman (maksudnya):

“Katakanlah: “Sesungguhnya aku takut akan seksaan hari yang besar jika aku derhaka kepada Tuhanku.” (Az Zumar : 13)

Sesungguhnya rasa takut kepada Allah itu merupakan salah satu sifat yang diciptakan dalam diri manusia untuk memotivasi mereka dalam menyebarluaskan dan menjaga nilai-nilai Illahi. Orang yang benar dalam mempergunakan rasa takutnya akan merasakan rahmat Allah, baik dalam kehidupan duniawi mahupun ukhrawi.

No comments:

Post a Comment