Saturday, January 1, 2011

Sinar Baru Pada Tahun Baharu?

Oleh Wan Am



Fajar tahun baharu sudah pun menyinsing. Seperti biasa kehangatan setiap kali rakyat menyambut ketibaannya memang terasa. Para pemimpin juga tidak mahu berkecuali untuk turut serta meraikannya.

Saya juga berpeluang berada di suatu lokasi yang dibanjiri puluhan ribu, jika tidak jutaan manusia yang sejak petang 31 Disember, menunggu detik jam 12.00 tengah malam. Jika tidak kerana tugasan, tidak mungkin saya hendak berada di situ.

Anak-anak muda, warga belia dan remaja adalah antara limpahan kelompok manusia yang menghadiri upacara sambutan tahun baru masihi ini. Ada yang datang bersendirian, ada yang datang berkumpulan, dan tidak ketinggalan, datang berpacaran. Pelbagai ragam, pelbagai fesyen, pelbagai identiti. Yang mengalami krisis identiti pun tidak kurang jumlahnya.

Tiba sahaja detik waktu yang dinanti, bergemalah pekikan dan sorakan yang beraneka. Semuanya ceria dengan kehadiran tahun baharu. Pancaran bunga api yang berdas-das dilepaskan mengasyikkan dan menakjubkan lautan manusia yang menyaksikannya. Tidak kurang lima minit juga ia bergemerlapan membelah ruang angkasa.

Sejenak minda ini bertanya, berapa jumlah perbelanjaan untuk pertunjukan bunga api ini? Mencecah angka Ringgit Malaysia Seratus Ribukah? Atau mungkin lebih lagi? Jika sebanyak itu, alangkah moleknya jika sejumlah wang ini disalurkan kepada mereka yang memerlukan. Baru sahaja berlalu bulan Ramadan yang lepas di mana saya dapat menyaksikan segelintir rakyat di negeri ini yang berbuka puasa hanya dengan segelas air kosong sahaja.

Saya beredar dari tempat itu setelah sejam sambutan ambang tahun baru berakhir. Walaupun ramai yang telah berbondong-bondong pulang, namun ribuan manusia masih memenuhi lokasi sambutan. Entah apa agenda mereka selepas itu. Melepak-lepak sajakah, atau ada agenda lebih penting dan menarik yang mereka impikan?

Perjalanan untuk pulang ke rumah memakan masa satu jam pula. Nampaknya pukul dua lebihlah baru sampai di rumah. Tapi itu tidaklah saya kisahkan sangat. Dalam seminggu, ada lah beberapa hari saya sampai di rumah pada waktu sedemikian. Seperti kata orang tua, "Alah bisa tegal biasa". Sudah menjadi lumrah bagi kerjaya yang saya sandang kini.

Namun yang berlegar dalam kepala ini sepanjang pemanduan ialah suasana yang saya alami sebentar tadi. Lebih menginsafkan bila melihat telatah dan gelagat mereka yang segenerasi dengan saya. Tidaklah mampu untuk saya coretkan di sini satu-persatu apa yang ingin saya maksudkan. Kerana suasana sedemikian rupa bukanlah menjadi kebiasaan bagi saya. Tahun-tahun yang sudah, saya hanya mengikuti acara sambutan tahun baru di masjid KLCC bersama teman-teman.

Sempat jua minda ini terfikir, ada sinar barukah buat generasi ini dalam tahun baharu ini? Akan lebih baikkah generasi ini pada tahun ini berbanding tahun sebelumnya? Atau mungkin senarionya sama sahaja?

Atau lebih malang, gejala dan fenomena yang buruk-buruk yang selama ini menghantui generasi muda negara ini akan menjadi bertambah merunsingkan? Nau'zubillah..kita mintalah keadaan tersebut dijauhkan. Sebagai insan yang mempunyai sedikit kefahaman dan keazaman untuk meninggikan kalimah-Nya, kata-kata berikut harus menjadi pedoman kita bersama, "Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, rugilah orang yang sama keadaannya hari ini dengan semalam dan celakalah orang yang hari ini lebih teruk dari semalam."

Sebagai hamba Allah, usahlah dilupa akan tugas hakiki kita di atas dunia ini; beribadah kepada-Nya. Tambah pula Nabi Muhammad Sallahu Alaihi Wasallam telah memotivasikan kita generasi muda, yang mana antara lain baginda telah berkata bahawa pemuda yang sentiasa beribadah kepada Alah adalah antara tujuh golongan manusia yang akan diberikan perlindungan oleh Allah dalam naungannya pada hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri (Hadis riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah).

No comments:

Post a Comment