Monday, January 24, 2011

'Sedikit demi sedikit lama-lama habis'

Kelihatan sangat kontradiktif dengan salah satu pepatah yang berbunyi, "Sedikit demi sedikit lama-lama jadi bukit". Betul ke? Tapi tidak perlu ditanyakan lagi kerana memang topik tersebut kontradiktif sekali dengan pepatah tersebut.

Walaupun demikian penulis tidak bermaksud untuk menidakkan pepatah tersebut, apalagi menjadikannya sebagai bahan candaan; cuma ingin mengajak kita sekaliannya berfikir.

Pepatah yang penulis ketengahkan ini sering dimaknakan sebagai sebuah cerminan bagaimana pentingnya menabung 'for our better life in the future'. Tetapi sesungguhnya pepatah itu tidak sekadar berbicara tentang hidup berhemat atau ketekunan menabung.

Pepatah tersebut boleh mencerminkan tentang sesuatu yang lebih berharga daripada sekadar sekantung kepingan RM, iaitu amal kebaikan. Apabila kita mampu mengumpulkan kebaikan-kebaikan daripada tindakan-tindakan kecil kita, maka kita akan merasakan kebesaran dalam jiwa kita.

Ucapan terima kasih dan hadiah secangkir senyum, sapaan ramah, atau pelukan bersahabat adalah tindakan yang mungkin biasa sahaja. Namun apabila dilakukan dengan penuh kasih sayang kerana Allah, ia akan jauh lebih berharga daripada apa pun.

Firman Allah s.w.t. dalam ayat ke-7 surat Az-Zalzalah (maksudnya):

“Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya.”

Jadi hanya amal sahajalah yang membuat kasih sayang-Nya diberikan kepada kita, sehingga Allah pun meredhakan syurga-Nya untuk kita tempati.

Ini berlaku dengan perbuatan-perbuatan yang akan membuat kita terpuruk, seperti melekehkan permasalahan akidah, ibadah, muamalah, politik, akhlak, dan lain-lainnya. Sebagai contoh, dalam hal akidah, kebanyakan daripada kita terlalu memandang bahawa belajar tentang akidah itu cukup dengan menghafaz rukun iman saja, sehingga malas untuk mempelajari dengan lebih mendalam lagi.

Dan ketika ada golongan yang menyimpang daripada syariat Islam, orang yang tidak tahu di mana letak kesesatannya kerana tidak ingin mempelajarinya akan hairan dengan kelompok-kelompok yang menentang golongan tersebut.

Jangan kita menjadi pelik kalau ada sebahagian daripada mereka mengatakan, "Kenapa mereka ditentang dan dimusuhi. Kan mereka orang Islam juga?", bahkan ada yang akan membela dan melindunginya.

Hal tersebut sangat berbahaya dan membahayakan akidah umat Islam. Bagaimana tidak, golongan yang sesat dan apabila kita membenarkannya, maka kita akan termasuk ke dalam kelompok mereka juga. Ini terjadi terhadap sebahagian besar masyarakat kita kerana terlalu 'memalaskan diri' dalam mempelajari akidah Islam.

Dalam masalah poliltik, kita sudah tahu bahawa sistem yang digunakan oleh kita saat ini adalah sistem buatan manusia yang tidak terlepas daripada sifat relatif dan oportunis yang membuatnya, tetapi masih tetap saja digunakan oleh penguasa kita, dengan alasan bahawa semua itu tidak ada pertentangannya dengan hukum Islam. Dan banyak sekali ulama yang mengatakan demikian (mudah-mudahan mereka dalam keadaan lupa), padahal akibat daripada penerapan sistem taghut ini sudah ditampakan dengan jelas oleh Allah. Tapi dasar manusia lalai dan alpa.

Pada awalnya kita menganggap sistem buatan manusia itu tidak ada pertentangannya dengan syariat Islam, kemudian dicuba, kemudian digunakan, dipelajari dan disebarkan, setelah itu menganggap bahawa sistem itu dianggap harga mati bagi bangsa ini dengan mengetepikan sistem Tuhan yang seharusnya lebih wajar di gunakan oleh manusia.

Bahkan tidak sedikit para intelektual yang mengaku Islam menganggap bahawa sistem Islam sudah tidak layak lagi digunakan dan sangat mengancam kedaulatan negara. Tidak sombongkah jika manusia menganggap sistem buatan Maha Pencipta dianggap tidak layak untuk digunapakai? Na’uzubillah.

Dalam masalah muamalah, kerana negara ini pada awal didasari oleh sistem Islam yang valid, sistem yang adil yang dibuat Allah s.w.t. yang Maha Adil. Yang haram dianggap halal bukan menjadi soal lagi, yang syubhah jadi biasa bukan masalah lagi, asalkan tidak bertentngan dengan undang-undang dan mendapat izin daripada kerajaan, hal tersebut tidak menjadi persoalan lagi. Apakah ini masalah kecil?

Dalam akhlak atau perilaku umat manusia, perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan agama dianggap menjadi budaya, pergaulan bebas, cara berpakaian asalkan tidak mengganggu kepentingan umum dan atas dasar suka sama suka itu diperbolehkan, bahkan dalam hal pelacuran, asalkan dilokalalisasi oleh pemerintah hal tersebut menjadi perbuatan legal (diiklankan lagi, misalnya dengan ditayangkannya iklan kondom dan disarankan agar orang yang melakukan perbuatan zina memakainya agar tidak terjadi kehamilan dan tertular penyakit kelamin). Apakah ini masalah kecil?

Ya... begitulah. Sedikit demi sedikit lama habis. Apabila kita terlalu menganggap ringan masalah akidah dan perbutan maksiat. Lama-kelamaan diri kita akan menjadi biasa, setelah biasa kita akan lupa bahawa perbuatan tersebut adalah perbuatan yang sangat dibenci oleh yang menciptakan kita.

Dan kita tidak sedar kalau keimanan kita pun habis terhakis olehnya. Ditambah lagi dengan ketidakpedulian terhadap masalah agama. Maka kecelakaanlah yang akan menimpa kita, penyesalan yang tidak berpenghujung akan dialami pada kemudian hari, di hadapan Maha Pencipta.

“Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula." (Az-Zalzalah 99: 8)

Untuk itu kita jangan terlalu memperlekeh perbuatan kecil di mata kita, kerana siapa tahu dihadapan- Nya itu akan menghindar kita daripada murka-Nya. Dan jangan sesekali menganggap mudah hal kemaksiatan dan kemungkaran kerana nanti hal tersebut boleh menjerumuskan kita ke dalam jurang kenistaan.

Apabila orang bijak mampu mengatakan 'sedikit demi sedikit lama-lama jadi bukit', orang tak bijak pun boleh mengatakan 'sedikit demi sedikit lama-lama habis'.

“...Maka tidakkah kamu berfikir?” (Al-Baqarah 2: 44)

No comments:

Post a Comment