Thursday, January 27, 2011

Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya

Oleh Wan Am

Dalam salah satu artikel saya yang terdahulu, saya pernah ketengahkan fakta berikut:

- Terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga bulan Julai 2008.
- Secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari.

(Sumber: Statistik Jabatan Pendaftaran Negara, Disember 2009)

Fakta lain yang telah turut saya kongsikan:

- Kelahiran anak luar nikah dalam tempoh empat tahun (1999 hingga 2003) ialah 70,430 orang.
- 30,978 orang atau 44 peratus daripada jumlah tersebut adalah anak orang Islam.

(Sumber: Statistik Pendaftaran Kelahiran Negara)

Fakta-fakta ini jelas menggambarkan awan mendung yang sedang masyarakat kita hadapi hari ini. Gejala zina di Malaysia, khususnya dalam kalangan generasi muda amat menakutkan. Para pelaku zina ini pula bukannya tidak tahu risiko atau bahaya berzina, namun mereka tetap melakukannya kerana dorongan hawa nafsu yang sudah tidak mampu untuk dikekang lagi.

Saya ada terbaca satu kajian yang dilakukan beberapa tahun lalu oleh seorang ahli akademik, yang mana beliau telah mendapati bahawa semua 887 pelajar perempuan yang menuntut di sekolah-sekolah menengah di sebuah negeri dikategorikan sebagai ‘berisiko tinggi’ kecuali seorang, mengaku pernah mengadakan hubungan seks. Satu lagi kajian yang dibuat oleh seorang pakar psikologi dari Universiti Kebangsaan Malaysia telah mendapati ada tujuh daripada 31 responden mengaku melakukan seks sebelum usia mencecah 15 tahun!

Astaqhfirullah... inilah petanda kemerosotan mendadak nilai moral remaja di negara ini yang kita tidak boleh bersikap enteng dan bena tak bena dalam mendepaninya. Fenomena ini memang wajar ditangani segera dan menjadi agenda mustahak negara, jika tidak mahu lebih ramai lagi bayi yang dilahirkan tanpa dicatat nama bapa dalam sijil kelahiran mereka. Malah, gejala zina ini sudah boleh dianggap suatu bencana besar yang berupaya mengaibkan maruah negara Malaysia di mata dunia.

Apakah faktor-faktor yang menyebabkan gejala zina begitu berleluasa kala ini? Dalam buku "Menjadi Belia Cemerlang", penulisnya iaitu Mohd. Ismail Mustari telah mendatangkan sepuluh faktor yang menjadi penyumbang kepada keruntuhan akhlak generasi muda masa kini:

1. Pegangan akidah yang tidak kukuh;
2. Kurang menghayati agama;
3. Propaganda negatif yang berkembang, berpunca daripada dua faktor dominan; faktor keluarga dan faktor media cetak dan elektronik;
4. Sanggup melakukan apa sahaja atas dasar glamour, canggih, cemerlang dan anggun;
5. Peranan institusi masjid yang longgar;
6. Pembangunan ekonomi tidak seimbang dengan proses pembangunan sahsiah;
7. Sistem pendidikan dan iklim sekolah yang kurang mendorong kepada suasana belajar;
8. Sikap belia sendiri dan pengaruh rakan sebaya;
9. Pengaruh keadaan sekitar; pusat pelancongan ala-Barat dan pusat hiburan yang berkembang, konsert yang menggalakkan pergaulan bebas dan kemudahan untuk membeli arak dan ubat pencegah kehamilan; dan
10. Kepekaan masyarakat yang bermusim dan tidak konsisten apabila menangani masalah.

Daripada senarai di atas, faktor-faktor yang membawa kepada gejala sosial, termasuk zina ini boleh kita bahagikan kepada dua bahagian; faktor dalaman dan faktor luaran.

Ramai pihak berpendapat, faktor dalamanlah yang menjadi punca terbesar kepada permasalahan zina ini. Kita harus akui bahawa ikatan akidah islamiah dalam kalangan umat kini sudah begitu longgar. Bagi mereka yang tidak memahami hakikat beriman kepada Tuhan, tidak hairanlah jika mereka tidak mempunyai kesedaran akan tuntutan akidah. Manakala mereka yang memahaminya, keimanan mereka pula yang tidak cukup utuh untuk menggerakkan mereka melakukan amal kebaikan dan meninggalkan perkara yang bercanggah dengan Islam.

Terdapat satu kajian yang menarik perhatian saya dalam hal ini, iaitu kajian yang pernah dijalankan oleh Jas Laile Suzana Jaafar bertajuk "Takat Keagamaan dan Motivasi Sosial Seks Sebelum Nikah di Kalangan Remaja Melayu dalam Malaysia: Isu-isu Sosial Semasa" terbitan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat pada tahun 2005. Melalui kajian beliau tersebut terhadap 115 remaja Melayu yang berumur antara 13 hingga 20 tahun yang pernah bersekedudukan luar nikah, didapati 83 peratus daripada mereka mempersepsikan diri mereka sebagai tidak kuat agama. Beliau turut menyimpulkan, barangkali, oleh sebab takat religiositi yang rendah, mereka tidak menyesal dengan tingkah laku mereka.

Maka, ternyatalah bahawa penglibatan remaja dengan gejala zina berhubung rapat dengan masalah kelemahan akidah. Dan sudah pasti solusi terbaik kepada masalah ini ialah memastikan umat kembali berpegang teguh kepada ikatan akidah dan mengamalkan ajaran Islam yang sebenar. Keimanan harus ditanam dalam jiwa mereka sehinggalah keimanan itu akan membuahkan tindakan iaitu beramal dengan ajaran Islam, bersesuaian dengan hakikat iman itu sendiri; tasdik (membenarkan) dalam hati dan membuktikannya melalui amalan oleh anggota tubuh badan.

Justeru, di samping berusaha mengislah diri, ayuh kita terus berkomitmen untuk membawa perubahan kepada generasi muda kita dengan usaha-usaha:

1. Mendidik mereka agar memperhambakan diri hanya kepada Allah dan mentaati-Nya semata-mata.
2. Mewujudkan peribadi remaja salih yang hanya beriman kepad Allah, memiliki ilmu yang bermanfaat, beramal dengannya dan menyeru manusia kepada ajaran Islam.
3. Memelihara seluruh anggota badan daripada kemurkaan Allah.
4. Membentuk rasa ikhlas yang menjadikan iman dan keyakinan akan ganjaran Allah sebagai pendorong amal dan rasa takut kepada kemurkaan Allah sebagai benteng kemaksiatan.
5. Membina sifat sanggup bersusah-payah, mampu menempuh rintangan dan bersabar serta tetap pendirian dalam menghadapi cabaran, semata-mata kerana mengharapkan syurga Allah.

Inilah tugas besar kita, terutamanya terhadap golongan awal remaja. Bak kata orang-orang tua, "Melentur buluh biarlah dari rebungnya."

No comments:

Post a Comment