Friday, October 13, 2017

Manama: Masjid Sebagai Pusat Dakwah

Oleh Wan Am

Program Jelajah Masjid (Mosque Tour Program) yang menyasarkan golongan bukan Muslim bukanlah suatu usaha yang baharu di Malaysia. Di masjid-masjid besar dan terkenal di negara kita seperti Masjid Negara, Masjid Jamek, Masjid Putra, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (Shah Alam) dan Masjid Wilayah, Program Jelajah Masjid ini telah pun dilaksanakan lebih sedekad yang lepas yang dirintis oleh rakan-rakan pendakwah daripada Islamic Outreach ABIM (IOA). Masjid-masjid tersebut sememangnya menjadi lokasi persinggahan para pelancong yang datang dari seluruh dunia. Maka aktiviti seumpama Program Jelajah Masjid begitu signifikan bagi memanfaatkan kehadiran mereka ke masjid, lebih-lebih lagi menjayakan misi Islam sebagai agama rahmat untuk semua manusia.

Walau bagaimanapun, Program Jelajah Masjid ini masih belum begitu popular di masjid-masjid kariah (local mosques) di negara kita. Kebanyakan masjid kariah masih menfokuskan aktivitinya hanya untuk pembangunan umat Islam sahaja. Walhal jika fungsi masjid dapat dimanfaatkan sebaiknya sebagai pusat penyebaran agama Islam, aktiviti seperti Program Jelajah Masjid ini boleh dianjurkan di masjid-masjid kariah yang menyasarkan golongan bukan Muslim warganegara. Bagi masjid-masjid kariah yang sudah biasa menganjurkan Hari Terbuka Masjid, program seperti ini boleh diluaskan jenis aktivitinya supaya masyarakat bukan Islam juga boleh menyertainya.

Hidayah Centre Foundation (HCF) sebagai sebuah organisasi yang menjadikan dakwah kepada masyarakat bukan Islam sebagai bidang utamanya, melihat bahawa masjid kariah adalah salah satu platform yang sesuai untuk menyampaikan mesej Islam. HCF komited untuk menjalankan Program Jelajah Masjid dengan lebih giat lagi di masjid-masjid kariah di seluruh negara supaya lebih ramai bukan Muslim warganegara mendapat kefahaman yang benar mengenai agama Islam. Bagi menjayakan usaha ini, pasukan pendakwah yang terlatih melalui Program Jelajah Masjid perlu diwujudkan agar mesej Islam dapat disampaikan dengan lebih berkesan. HCF sendiri melihat peluang dakwah melalui Program Jelajah Masjid begitu subur kerana kebanyakan pihak pentadbiran masjid kariah pada masa kini begitu terbuka dan sedia bekerjasama dalam penganjuran program ini.

Bagi memantapkan perencanaan dan pelaksanaan Program Jelajah Masjid anjuran HCF pada masa hadapan, pada 28 Disember 2016 hingga 10 Januari 2017, saya bersama tiga orang lagi kakitangan HCF iaitu Saudara Faiq, Saudari Erma dan Saudari Naajihah telah mengikuti kursus dakwah di Manama, Bahrain bagi mendalami ilmu dan kemahiran menyampaikan Islam melalui Program Jelajah Masjid. Kursus yang dinamakan “Awareness Through Mosque Tour” atau ATMT ini dianjurkan oleh Discover Islam Bahrain, sebuah badan bukan kerajaan di Bahrain yang aktif dalam dakwah kepada masyarakat bukan Islam dan mempunyai banyak pengalaman berkaitan Program Jelajah Masjid. Semoga penglibatan kami dalam kursus ATMT ini akan sedikit sebanyak membantu usaha HCF dalam menggerakkan Program Jelajah Masjid dengan lebih rancak di masjid-masjid kariah di seluruh negara selepas ini.

Sedikit maklumat mengenai Bahrain. Bahrain adalah sebuah negara pulau di Teluk Parsi (Timur Tengah), berjiran dengan Arab Saudi dan Qatar. Saiz negara Bahrain kecil sahaja, persis negara Singapura. Dengan perjalanan menaiki kereta, dari utara ke selatan Bahrain boleh mengambil masa kira-kira 45 minit, manakala dari timur ke barat kira-kira 30 minit.

Bahrain adalah sebuah negara yang amat kukuh kedudukannya dari segi ekonomi. Hal ini kerana Bahrain terletak di rantau yang kaya dengan sumber minyak. Sewaktu kedatangan saya dan rakan-rakan di Bahrain, kadar tukaran mata wang Ringgit Malaysia (RM) ke Dinar Bahrain (DB) ialah 1 DB bersamaan RM12.00. Pada awalnya saya berfikir panjang juga jika ingin berbelanja di sana. Namun, dengan sedikit wang saku yang diberikan oleh pihak penganjur sewaktu kami sedang berkursus, dapatlah kami membeli cenderamata dan buah tangan untuk dibawa pulang. Sambil berkursus, kami juga diberi peluang bersiar-siar melihat persekitaran dan pembangunan negara Bahrain, khususnya di bandar Manama. 

Gambar 1: Bersama rakan-rakan dari Hidayah Centre Foundation yang mengikuti kursus di Manama, Bahrain

Gambar 2: 100 Residence, pangsapuri penginapan kami selama 10 hari di Bahrain

Gambar 3: Berjalan kaki melewati bandar Manama pada hari pertama di Bahrain

Gambar 4: Bab Al Bahrain, lokasi bersejarah di Manama yang menempatkan ratusan premis perniagaan

Gambar 5: Di dalam City Centre Bahrain, kompleks membeli-belah terbesar di Bahrain yang dibuka pada tahun 2008

Gambar 6: Di hadapan Dragon City, kompleks membeli-belah di Muharraq yang bercirikan senibina Cina dan menjual produk-produk dari China

Gambar 7: Menunggang “Raja Padang Pasir” di Desert Camp

Dari segi demografi, majoriti penduduk Bahrain adalah beragama Islam. Selain Muslim Sunni, Bahrain turut dihuni penganut Syiah yang agak besar jumlahnya. Saya difahamkan oleh rakan di Bahrain, secara tidak rasmi penganut Syiah adalah lebih ramai berbanding Muslim Sunni. Masjid-masjid Syiah juga didirikan di tengah-tengah bandar Manama. Namun, pemerintah Bahrain adalah Muslim Sunni yang cenderung kepada mazhab Maliki.

Di Bahrain juga terdapat penduduk yang bukan beragama Islam. Mereka membentuk hampir 20 peratus daripada keseluruhan penduduk di Bahrain (mengikut banci tahun 2001). Kebanyakan daripada mereka adalah warga asing dari negara bukan Islam seperti Filipina dan Sri Lanka yang datang bekerja di Bahrain. Keberadaan mereka di Bahrain nampaknya dimanfaatkan sebaiknya oleh badan-badan dakwah di negara tersebut yang berusaha menyampaikan Islam kepada mereka.

Antara badan dakwah yang bergiat cergas dalam lapangan dakwah di Bahrain ialah Discover Islam Bahrain (DIB). Sejak ditubuhkan pada tahun 1988 oleh sekumpulan ahli perniagaan, DIB sehingga kini terus aktif memberikan penerangan dan pendidikan mengenai Islam kepada masyarakat pelbagai agama di dalam dan luar Bahrain. Selain Program Jelajah Masjid yang berpusat di Masjid Al-Fateh, DIB turut mengadakan aktiviti dakwah di lapangan (street dakwah) di kawasan-kawasan awam, malah pusat penerangan Islam (Islamic Information Centre) juga diwujudkan di kawasan tumpuan orang ramai seperti di kompleks membeli-belah Dragon City di Muharraq. Tidak ketinggalan, DIB juga giat menerbitkan bahan-bahan dakwah sama ada berbentuk media cetak mahupun elektronik yang merangkumi pelbagai topik penting mengenai Islam dalam pelbagai bahasa.

Melalui usaha dakwah DIB serta badan-badan dakwah yang lain, tidak sedikit daripada mereka yang bukan Muslim di Bahrain telah kembali kepada agama fitrah. Malah, dikhabarkan lebih 300% peningkatan bilangan pengislaman di seluruh Bahrain antara tahun 2015 dan 2016. Bagi golongan mualaf, kelas-kelas bimbingan dianjurkan oleh DIB bagi mengukuhkan akidah dan kehidupan mereka berlandaskan syariat Islam.

Gambar 7: Penulis di hadapan pejabat Discover Islam Bahrain (DIB) di Manama

Gambar 8: Pendakwah dan sukarelawan DIB yang terlibat dalam aktiviti dakwah di lapangan

Gambar 9: Menziarahi Pusat Penerangan Islam di bawah kelolaan DIB di Dragon City

Gambar 10: Antara bahan-bahan dakwah yang diterbitkan oleh DIB

Alhamdulillah, sepanjang 10 hari di Bahrain, saya berpeluang menjejaki beberapa buah masjid, antaranya Masjid Abu Bakr, Masjid Bait Al-Quran, Masjid Sheikh Isa dan Masjid Yateem. Namun masjid paling popular di Bahrain ialah Masjid Al-Fateh yang terletak di Juffair, Manama. Inilah juga destinasi pertama kami sebaik sahaja sampai di Bahrain. 

Masjid Al-Fateh mula dibina pada tahun 1984 dan dibuka secara rasminya empat tahun kemudian. Masjid ini sebenarnya adalah salah satu bangunan utama di dalam kompleks yang dinamakan Ahmed Al-Fateh Islamic Centre. Al-Fateh adalah gelaran kepada Sheikh Ahmed bin Mohammed bin Khalifah yang merupakan pemerintah pertama negara Bahrain. Dengan keluasan 6500 meter persegi dan boleh memuatkan sehingga 7000 ahli jemaah pada satu-satu masa, Masjid Al-Fateh diiktiraf sebagai salah satu masjid terbesar di dunia. 

Mana-mana mata yang memandang Masjid Al-Fateh pasti akan berasa takjub dengan keindahan dan keunikan seni binanya. Tambah menarik, bahagian serta hiasan di dalam masjid diperbuat daripada bahan-bahan yang datang dari pelbagai negara. Misalnya, lantai masjid diperbuat daripada marmar dari Itali, permaidani masjid didatangkan dari Ireland, pintu masjid diperbuat daripada kayu bernilai tinggi dari India, 12 buah tingkap kaca buatan Iran, dan lampu-lampu yang bergemerlapan dari Austria dan Perancis yang menghiasi dewan solat masjid. 

Dengan ciri-ciri tersebut, tidak hairanlah Masjid Al-Fateh menjadi salah satu destinasi ‘wajib’ bagi para pelancong yang berkunjung ke Bahrain. Setiap kali saya berada di masjid tersebut, saya melihat tidak putus-putus pelancong asing melawat masjid ini yang dibuka setiap hari (kecuali hari Jumaat), antara jam 9.00 pagi hingga 4.00 petang. Kehadiran mereka disambut mesra oleh para petugas dan sukarelawan masjid yang sememangnya telah dilatih melalui modul ATMT dan menguasai beberapa bahasa seperti bahasa Inggeris, Perancis, Filipina dan Rusia. Sambil berkongsi maklumat mengenai masjid, para sukarelawan turut mengambil peluang menyampaikan maklumat mengenai Islam. Dengan cara tersebut, para pengunjung terutamanya yang bukan beragama Islam sekurang-kurangnya mempunyai pengetahuan asas mengenai Allah dan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum meninggalkan masjid tersebut.

Gambar 11: Penulis di hadapan Masjid Al-Fateh yang tersergam indah di Juffair, Manama

Gambar 13: Suasana tenang di dalam dewan solat Masjid Al-Fateh

Gambar 14: Penulis bersama pasangan pelancong dari Jerman yang melawat Masjid Al-Fateh

Gambar 15: Di perkarangan Masjid Sheikh Isa 

Gambar 16: Solat Maghrib di Masjid Yateem yang terletak berhampiran Bab Al Bahrain

Masjid Al-Fateh adalah lokasi utama di mana kami mengikuti kursus ATMT secara teori dan praktikal yang dikendalikan oleh DIB. Selain kami berempat yang mewakili HCF, turut hadir dari Malaysia ialah rakan-rakan pendakwah dari IOA, IPSI (Islamic Propagation Society International) dan Darul Fitrah. Lebih mengujakan, kami turut disertai oleh para pendakwah dari Singapura, Filipina, Sri Lanka, India, Arab Saudi, Turki, Finland dan beberapa negara yang lain. Sedikit sebanyak kami turut memahami realiti dakwah di negara-negara tersebut melalui slot perkongsian dakwah yang diadakan semasa kursus.

Secara peribadi, ATMT benar-benar membuka mata dan minda saya mengenai peranan masjid dalam dakwah kepada masyarakat bukan Islam. Persoalan seperti “Bolehkah orang bukan Islam memasuki masjid?” yang mungkin masih menghantui sebahagian umat Islam di negara kita seharusnya tidak menjadi isu. Jika kita merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah, tiada dalil yang benar-benar muktamad (qat’ie) yang melarang orang bukan Islam untuk memasuki masjid. Malah melalui sirah Nabi Muhammad s.a.w., kita memahami bahawa baginda sendiri menggunakan masjid sebagai platform untuk menyampaikan Islam kepada orang-orang bukan Islam. 

Dalam satu peristiwa, baginda s.a.w. menerima kunjungan seramai 60 orang penganut Kristian dari Najran dan baginda s.a.w. berdialog dengan mereka mengenai agama Islam dan Kristian di dalam Masjid Nabawi. Baginda s.a.w. juga membenarkan sekumpulan orang Arab Bani Thaqif dari Taif untuk berkhemah di dalam Masjid Nabawi dan melihat orang-orang Islam beribadah. Juga kisah seorang tawanan perang bernama Thumamah Ibn Athal yang ditempatkan di Masjid Nabawi selama tiga hari tiga malam dan kemudiannya memeluk Islam sebaik sahaja dibebaskan. Jika ini adalah metod Rasulullah s.a.w. dalam berdakwah, mengapa kita sebagai pendakwah pada masa kini tidak mencontohinya? 

Mesej Islam sebenarnya akan dapat disampaikan dengan lebih mudah dan berkesan apabila masjid digunakan sebagai platform dakwah. Apabila orang bukan Islam memasuki masjid (dengan kebenaran pihak pentadbiran masjid), kita tidak perlu ragu-ragu lagi untuk menjelaskan ajaran Islam khususnya berkaitan akidah Islam. Malah pelbagai salah tanggapan mereka mengenai Islam boleh kita rungkaikan melalui perbincangan yang harmoni dan terbuka semasa mereka di dalam masjid. Peluang sebegini mungkin sukar kita peroleh ketika melaksanakan aktiviti dakwah yang lain di luar masjid. Selain itu terdapat beberapa lagi kelebihan lain yang membuatkan dakwah melalui masjid begitu efektif dalam konteks dakwah kepada masyarakat bukan Islam. 

Melalui kursus ATMT juga kami dibimbing supaya memanfaatkan setiap ruang di dalam masjid untuk memberikan penjelasan tentang Islam kepada bukan Muslim. Di dalam dewan solat misalnya, sambil mereka melihat persekitarannya, kita ambil peluang untuk menceritakan tentang ibadah solat dalam Islam. Di bahagian mihrab dan mimbar juga ada perkara yang boleh kita jelaskan mengenai Islam. Hiasan dan kaligrafi arab yang terdapat di dinding masjid, itu juga peluang untuk kita berkongsi tentang Islam, termasuk mengenai Allah dan Nabi Muhammad s.a.w. Al-Quran yang tersusun di rak masjid juga harus dimanfaatkan supaya mereka lebih dekat dengan Islam. Dengan teknik ini, kita sebenarnya menyahut seruan Allah agar berdakwah dengan penuh hikmah, sebagaimana firman-Nya di dalam Al-Quran:

“Dan serulah manusia ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan berilah nasihat yang baik dan jika kamu berbahas, berbahaslah dengan cara yang terbaik..” (Fushilat 41 : 33)

Dengan segala manfaat yang diperoleh melalui kursus ATMT, saya dan rakan-rakan yang mengikutinya berazam untuk menyemarakkan lagi usaha dakwah melalui masjid di seluruh negara, dengan fokus khas diberikan oleh HCF kepada masjid-masjid kariah. Kami juga bersedia berkongsi ilmu ATMT dengan mana-mana Muslim yang berminat untuk menjadi pendakwah dan penganjur Program Jelajah Masjid. Semoga usaha dan sumbangan kerdil kami ini dapat memantapkan lagi usaha dakwah kepada masyarakat bukan Islam yang telah sekian lama digerakkan di Malaysia bumi tercinta ini, insya-Allah.

Gambar 17: Perkongsian pengalaman dakwah oleh rakan-rakan dari Finland

Gambar 18: Sesi teori ATMT yang dijalankan di Masjid Al-Fateh

Gambar 19: Memerhatikan salah seorang Mosque Tour Guide yang memberikan penerangan mengenai Islam kepada pelancong di Masjid Al-Fateh

Gambar 20: Latihan praktikal ATMT turut dijalankan di Masjid Sheikh Isa

Gambar 21: Slot ATMT turut diadakan secara santai di Desert Camp

Gambar 22: Bersama dif-dif jemputan dan delegasi dari pelbagai negara dalam Majlis Graduasi ATMT

No comments:

Post a Comment