Sunday, October 15, 2017

Singapura: Merungkai Mentaliti “Masuk Islam Masuk Melayu”

Oleh Wan Am

Pemergian saya ke Singapura pada 18 hingga 20 Ogos 2017 berbekalkan beberapa objektif khusus. Pertama, menyertai rombongan Hidayah Centre Foundation (HCF) Cawangan Pulau Pinang dalam aktiviti “Brotherhood Tour” yang mereka anjurkan di negara tersebut seterusnya berukhuwah dengan mereka. Kedua, menziarahi Masjid Sultan, masjid bersejarah di Singapura yang sering menjadi tumpuan pelancong dari seantero dunia. Ketiga, melakukan lawatan rasmi ke Muslim Converts’ Association of Singapore, sebuah pertubuhan Islam yang aktif dalam khidmat sokongan kepada golongan saudara baharu di Singapura. Dan keempat, menjalin hubungan dengan kumpulan belia Islam di Singapura. Alhamdulillah, aktiviti-aktiviti tersebut sedikit sebanyak telah membantu saya menyelami dan memahami perkembangan Islam di negara ‘Kota Singa’, seterusnya mengambil manfaat yang sesuai untuk usaha dakwah di Malaysia.

HCF Pulau Pinang adalah antara cawangan HCF yang aktif dalam arena dakwah. Sejak lebih sedekad lalu mereka giat melaksanakan pelbagai projek dakwah kepada golongan bukan Islam di Pulau Pinang. Usaha mereka ini begitu signifikan memandangkan Pulau Pinang adalah sebuah negeri majoriti non-Muslim, iaitu sekitar 55 peratus daripada jumlah penduduk (statistik Jabatan Perangkaan Malaysia, 2010). HCF Pulau Pinang turut berperanan penting dalam bidang sokongan saudara baharu melalui penganjuran kelas bimbingan secara berkala serta program-program penjagaan kebajikan dan peningkatan sahsiah terhadap golongan berkenaan.

Sebagai salah seorang Ahli Jawatankuasa Pusat HCF, saya merasakan hubungan kami dengan mereka wajar diperkukuhkan dari semasa ke semasa agar mereka terus bermotivasi dalam dakwah. Malah pencapaian cemerlang mereka wajar dicontohi dan dikongsi dengan cawangan-cawangan HCF yang lain di seluruh Malaysia. Penganjuran aktiviti kembara ini juga adalah bukti komitmen tinggi mereka untuk terus mempertingkatkan prestasi dalam kerja-kerja dakwah.

Gambar 1: “Brotherhood Tour” bersama aktivis HCF Pulau Pinang di Singapura

Gambar 2: Menghirup udara pagi di tepian Kallang Road yang masih lengang

Kembara kali ini memberikan peluang kepada saya untuk menjejakkan kaki di bumi Singapura buat kali pertama. Bagi saya, Singapura adalah sebuah negara yang istimewa kerana hubungan eratnya dengan Malaysia sejak sekian lama. Bagi peminat filem Melayu klasik, sudah pasti mereka mengenali Studio Jalan Ampas di Singapura yang telah menggilap bakat-bakat seni seperti Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan rakan-rakan seangkatannya yang pernah mengharumkan nama negara (ketika Singapura masih menjadi sebahagian Malaysia) sehingga ke peringkat Asia melalui filem-filem lakonan mereka yang terus segar sehingga ke hari ini.

Kini Singapura diiktiraf sebagai pusat kewangan keempat terunggul di dunia. Kedudukan Singapura yang terletak di tengah-tengah jalan laut antarabangsa juga menjadikan pelabuhannya antara lima pelabuhan paling sibuk di dunia. Faktor-faktor ini telah menjadi antara penyebab kepada pesatnya pembangunan ekonomi di negara tersebut, hinggakan begitu ramai warga asing yang berhijrah ke sana untuk mencari rezeki. Statistik memaparkan kira-kira 42 peratus penduduk Singapura adalah warga asing, yang mana mereka mengisi 50 peratus sektor pekerjaan di negara tersebut.

Kemajuan negara Singapura juga boleh dilihat dari beberapa aspek yang lain. Dalam industri pelancongan misalnya, Singapura yang terkenal dengan pelbagai destinasi menarik dan bersejarah telah mencatatkan jumlah kedatangan pelawat seramai 10.2 juta orang pada 2017. Dalam sektor pengangkutan darat pula, Singapura telah pun memulakan operasi Sistem Pengangkutan Gerak Cepat (Mass Rapid Transit – MRT) sejak 1987, yang mana kemudiannya dilengkapkan dengan jaringan Sistem Rel Ringan (Light Rail Transit – LRT). Malah Singapura telah disenaraikan oleh Global Finance Magazine sebagai negara kelima paling kaya di dunia pada 2017 (berdasarkan Gross Domestic Product – GDP per kapita sebanyak US$87.082 juta).

Tidak hairanlah kini ramai rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura memandangkan tingginya nilai mata wang Dolar Singapura berbanding Ringgit Malaysia. Malah ada yang sanggup berulang alik menyeberang Tambak Johor bagi mendapat pendapatan yang lebih lumayan di negara tersebut. Mengikut kadar pertukaran mata wang asing yang terkini (sewaktu artikel ini ditulis), nilai $1.00 adalah bersamaan dengan RM2.96. Jika anda mendapat gaji sebanyak $2000.00 sebulan di Singapura, nilainya adalah dua kali ganda lebih banyak daripada gaji sebanyak RM2000.00 yang kita terima di Malaysia.

Gambar 3: Suasana bandar Singapura yang terus pesat membangun

Gambar 4: Bugis Street, salah satu lokasi perniagaan yang menjadi tumpuan pelancong di Singapura

Gambar 5: Hotel bajet tempat penulis menginap yang terletak berhampiran Jalan Besar

Gambar 6: Stadium Jalan Besar, antara stadium utama pasukan bola sepak kebangsaan Singapura

Gambar 7: Warung makanan halal berhampiran Stesen MRT Lavender

Apabila sudah berada di Singapura, antara destinasi yang wajib dikunjungi ialah Masjid Sultan. Kali pertama saya benar-benar mendengar cerita mengenai masjid ini adalah melalui rakan-rakan warganegara Singapura yang bersama saya dalam program Awareness Through Mosque Tour (ATMT) di Manama, Bahrain pada hujung 2016. Sebelum datang ke Singapura, saya ada menghubungi salah seorang daripada mereka iaitu Saudara Chung Yow Min @ Danial Chung dan memaklumkan hasrat saya untuk bertemu beliau di Masjid Sultan.

Bagi pelancong luar seperti saya, paling mudah untuk ke Masjid Sultan adalah dengan menaiki MRT dan turun di Stesen Bugis. Dari situ saya dan rakan-rakan HCF Pulau Pinang berjalan kaki selama kira-kira 10 minit untuk sampai di Masjid Sultan. Dari arah Arab Street, saya menyaksikan keindahan seni bina Masjid Sultan bercirikan Nusantara yang begitu mengagumkan.

Selepas menunaikan solat, saya mula berjalan-jalan melihat persekitaran di dalam Masjid Sultan. Di pintu masuk utamanya kelihatan sukarelawan masjid sedang memakaikan jubah kepada pelawat bukan beragama Islam yang ingin memasuki masjid. Terdapat juga beberapa orang sukarelawan lain yang sibuk bertugas memberikan penerangan mengenai masjid kepada para pelawat di luar dewan solat (peraturan di Masjid Sultan tidak membenarkan pelawat bukan Islam memasuki dewan solat). Saya juga dapati di beberapa sudut masjid diletakkan poster-poster dalam bahasa Inggeris yang memaparkan pelbagai maklumat mengenai Islam yang pastinya ditujukan kepada pelawat bukan Islam yang berkunjung ke masjid tersebut.

Masjid Sultan yang terletak di Kampong Glam Malay Heritage District ini begitu popular dalam kalangan pelancong disebabkan statusnya sebagai antara masjid tertua di Singapura (selain Masjid Omar Kampong Melaka, dibina pada 1820). Masjid ini juga dianggap sebagai “Masjid Negara” di Singapura dan telah diisytiharkan sebagai Monumen Kebangsaan pada 8 Mac 1975. Masjid Sultan mula dibina pada 1824 hasil daripada perjanjian antara Sir. Stamford Raffles dan Sultan Hussain Shah, menggunakan dana sebanyak $3000 daripada East India Company serta sumbangan daripada orang-orang Islam di kawasan tersebut. Dalam jangka masa hampir dua ratus tahun masjid ‘antik’ ini banyak kali mengalami perubahan dari segi reka bentuk, kemudahan dan teknologi bagi menampung pertambahan dan keperluan umat Islam di sana. Ketika ini Masjid Sultan boleh memuatkan 5000 orang untuk menunaikan solat secara berjemaah pada satu-satu masa.

Kini Masjid Sultan terus menjadi pusat ibadat, pendidikan dan kegiatan sosial yang utama bagi umat Islam di Singapura. Masjid Sultan turut ditunjangi oleh Lembaga Pengamanah Masjid Sultan yang mentadbir secara profesional sehingga melayakkan mereka mendapat pengiktirafan ISO 9001 : 2015. Tambah menarik, sejak awal penubuhan Masjid Sultan hingga sekarang, keanggotaan badan tersebut diisi oleh wakil-wakil daripada enam etnik beragama Islam yang utama di Singapura iaitu Melayu, Jawa, Bugis, Arab, India Utara dan India Selatan. 

Gambar 8: Stesen Bugis yang terletak berhampiran Masjid Sultan

Gambar 9: Dari arah Arab Street kelihatan Masjid Sultan yang tersergam indah dan memukau pandangan

Gambar 10: Penulis di hadapan deretan kedai cenderamata yang dibuka berhampiran Masjid Sultan

Gambar 11: Malay Heritage Centre yang terletak bersebelahan Masjid Sultan

Gambar 12: Bersama rombongan HCF Pulau Pinang dan sukarelawan masjid di hadapan pintu masuk dewan solat Masjid Sultan

Gambar 13: papan tanda di Masjid Sultan yang memaparkan peraturan untuk para pelawat bukan Islam

Gambar 14: Para pelancong luar negara tidak putus-putus mengunjungi Masjid Sultan

Gambar 15: Salah satu sudut penerangan mengenai agama Islam di Masjid Sultan

Gambar 16: bahagian hadapan dewan solat Masjid Sultan yang dihias indah

Gambar 17: Antara kemudahan moden yang disediakan untuk para pelawat Masjid Sultan

Gambar 18: Penulis bersama sukarelawan Masjid Sultan, dua daripada mereka iaitu Puan Azizah (kiri sekali) dan Saudara Danial Chung (dua dari kanan) adalah kenalan penulis sewaktu berkursus di Bahrain

Sebuah lagi organisasi penting di Singapura yang kami ziarahi dan berkait rapat dengan aktiviti yang kami laksanakan di Malaysia ialah Muslim Converts’ Association of Singapore (MCAS). Kami menghabiskan masa hampir sehari suntuk di ibupejabat pertubuhan tersebut. MCAS adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan oleh pihak Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) pada 1977, bertujuan mengajak orang ramai tanpa mengira bangsa dan agama untuk mengenali keindahan Islam dan mendapat maklumat yang benar mengenai Islam. MCAS turut dikenali sebagai “Darul Arqam”, nama yang diberikan oleh seorang bekas Mufti Singapura, mengambil kisah Nabi Muhammad s.a.w. yang menjadikan rumah Arqam bin Abi Arqam sebagai pusat dakwah sewaktu era kemunculan agama Islam di Mekah. 

Pada awal penubuhannya, MCAS beroperasi di sebuah rumah sewa di Pheng Geck Avenue. Kini Ibupejabat MCAS yang terletak di Onan Road adalah sebuah bangunan dua tingkat yang sederhana besar yang dahulunya merupakan bekas pawagam “Galaxy”. Bangunan MCAS ini dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti auditorium, pejabat korporat, surau, kedai buku dan beberapa buah bilik mesyuarat dan latihan. 

Di premis mereka, MCAS menawarkan pelbagai program pendidikan kepada kumpulan sasaran. Program Knowing Islam Session disediakan bagi mana-mana individu bukan Islam yang berminat untuk mendapatkan maklumat mengenai Islam. Manakala bagi golongan saudara baharu, mereka boleh mendalami ilmu agama Islam melalui beberapa modul yang dijalankan seperti Beginners Course on Islam, Solah Tutorial, Quran Recitation, Lives of the Prophets (Sirah), Islamic Belief (Tawheed), The Prophet’s Legacy (Hadith), Islamic Rulings and Practices (Fiqh), Sunnah Prayer Course dan sebagainya. Satu pasukan sukarelawan di bawah MCAS yang dinamakan “Befrienders” turut terlibat membantu dalam penganjuran program-program tersebut. Mengambil kesempatan daripada teknologi terkini, MCAS telah melancarkan aplikasi khas yang dinamakan “Islam4All” pada 2015 (boleh dimuat turun melalui telefon pintar Apple dan gajet Android), yang mana aplikasi ini mengandungi pelbagai buku elektronik mengenai Islam dan koleksi video ceramah yang disampaikan oleh pendakwah terkenal seperti Sheikh Ahmad Deedat, Dr. Zakir Naik, Dr. Muhammad Salah dan ramai lagi. 

MCAS terbukti menjadi pusat rujukan kepada mana-mana individu (dari dalam dan luar negara) yang berminat untuk mendalami Islam. Malah jumlah pengunjung yang mahu mempelajari dan memeluk agama Islam di MCAS sentiasa meningkat dari tahun ke tahun. Bermula dengan jumlah purata sebanyak 400 orang saudara baharu setahun pada dekad pertama penubuhan MCAS, jumlah purata tersebut telah meningkat sehingga 700 orang setahun sejak 2010 sehingga kini. 

Gambar 19: Di hadapan bangunan ibupejabat MCAS di Onan Road

Gambar 20: Ruang legar utama bangunan MCAS

Gambar 21: Auditorium di bangunan MCAS yang digunakan untuk program-program penting pertubuhan tersebut

Gambar 22: Bahagian atas bangunan MCAS yang menempatkan pelbagai kemudahan seperti pejabat korporat, bilik mesyuarat, bilik latihan dan surau

Gambar 23: Kedai buku yang dibuka di dalam bangunan MCAS

Gambar 24: Risalah mengenai Islam yang diberikan secara percuma kepada pengunjung MCAS

Gambar 25: kain rentang yang mengandungi maklumat program Knowing Islam Session

Gambar 26: Mesin yang disediakan kepada orang awam yang ingin memberikan sumbangan kepada MCAS secara atas talian

Gambar 27: Pegawai MCAS, Saudara Razali Tompang (kiri sekali) memberikan taklimat mengenai MCAS kepada rombongan kami

Gambar 28: Beramah mesra bersama Presiden MCAS, Faiz Edwin Ignatious

Islam merupakan agama minoriti di Singapura. Menurut kajian demografi oleh Pew Research Center report of Mapping the Global Muslim Population bertarikh 8 Oktober 2009, bilangan penganut agama Islam di Singapura adalah seramai 706,000 orang, bersamaan dengan 14.9 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk. Orang-orang Melayu adalah penyumbang terbesar kepada jumlah umat Islam di negara tersebut, diikuti sebahagian kecil etnik Arab dan India.

Menariknya, bilangan yang minoriti tidak menghalang umat Islam di Singapura untuk bergiat cergas dalam pelbagai aktiviti dakwah Islamiah yang menfokuskan kepada pembangunan umat Islam (saya difahamkan undang-undang di Singapura tidak membenarkan aktiviti penyebaran agama secara terbuka kepada penganut berlainan agama). Selain MUIS dan MCAS, banyak pertubuhan Islam lain khususnya badan bukan kerajaan yang aktif dalam pelbagai bidang seperti Persatuan Ulama dan Guru-guru Islam Singapura (PERGAS), Persekutuan Seruan Islam Singapura (Jamiyah), Persatuan Pelajar-pelajar Agama Dewasa Singapura (PERDAUS), Persatuan Muhammadiyah, Himpunan Belia Islam (HBI), Persatuan Pemudi Islam Singapura (PPIS), Persatuan Taman Pengajian Islam Singapura (PERTAPIS) dan lain-lain lagi. Namun semua kegiatan mereka perlulah sesuai dengan suasana semasa di Singapura, terutamanya hubungan mereka dengan pihak pemerintah Singapura dan golongan bukan Islam yang majoriti.

Sewaktu berada di Singapura, saya tidak berkesempatan untuk menziarahi masjid-masjid di sana (selain Masjid Sultan dan Masjid Malabar). Namun daripada perkongsian rakan-rakan belia Islam yang saya temui, masjid di Singapura benar-benar dimakmurkan dengan pelbagai fungsi dan kegiatan. Malah melalui pendekatan ‘mesra keluarga, komuniti dan belia’, masjid di Singapura kini bukan sahaja memainkan peranan yang lebih besar dalam kehidupan masyarakat Islam, bahkan telah berjaya mencatat pelbagai kemajuan dari sudut agama dan pembangunan sosial. Serentak dengan perkembangan tersebut, ditambah kemajuan masyarakat yang pesat berubah, masjid-masjid di Singapura (terdapat 70 buah masjid di Singapura sewaktu artikel ini ditulis) terus proaktif mengatur strategi agar ikatan antara masjid dan ahli masyarakat yang beragama Islam (juga bukan Islam) akan terus diperkukuhkan.

Pada hari ini, kira-kira 7,000 hingga 10,000 orang Cina di Singapura adalah penganut agama Islam (Cina Muslim di sana terbahagi kepada dua kumpulan; pertama, kumpulan Cina Muslim yang berasal dari negara China, dan kedua, kumpulan Cina Muslim yang memeluk Islam di Singapura). Jumlah tersebut adalah kecil jika dibandingkan dengan bilangan penduduk Cina di Singapura yang merangkumi 74.2 peratus daripada 4.99 juta penduduk. Majoriti orang Cina di Singapura adalah penganut agama Buddha daripada aliran Mahayana.

Bagaimanakah tanggapan orang Cina bukan Islam di Singapura kepada orang Cina yang memeluk Islam? Ridzuan Wu (mantan Presiden MCAS 1980 hingga 2006) menulis di dalam bukunya “Reflections of a Chinese Muslim” seperti berikut, “How do the non-Muslim Chinese regard the Chinese Muslim convert in Singapore? With a mixture of suspicion and perplexity. To them it seems so baffling. Hasn’t modern education relieved the individual from the shackles of superstition (implying that Islam is a superstition)? Islam comes across (to them) as an incomprehensively alien religion with repressive life styles so much so that it seems inconceivable why a Chinese non-Muslim would want to take it seriously at all. Surely there must be some dark ulterior motives? Hence the feeling of uneasiness when a non-Muslim Chinese in Singapore learns that his office colleague, or kin, or neighbour has decided to accept Islam on his own accord and is actually taking the religion seriously.”

Satu lagi salah faham mengenai Islam yang membelenggu orang Cina bukan Islam di Singapura (malah sebahagian orang Melayu juga) adalah “masuk Islam masuk Melayu”. Salah faham ini timbul bila mana mereka melihat rakan-rakan Cina mereka yang memeluk Islam telah meninggalkan budaya asal mereka dan mengamalkan cara hidup orang Melayu. Malah ada yang langsung membuang nama Cina mereka dan menukarnya dengan nama yang sinonim dengan orang Melayu.

Berhubung hal ini, Ridzuan Wu turut menulis dalam buku yang sama, “The Chinese Muslim convert of today, on the other hand, feels a sense of deep resentment at being identified as having “masuk melayu”. They feel that the term may well be misinterpreted as an abandonment of their Chinese family, community and heritage for another. They feel that their act of conversion to Islam is not an act of abandonment. It is not a loss of filial piety. The convert is no renegade. He has betrayed no one since betrayal was not even the least of his motives when he decided to convert to Islam.”

Justeru, menjadi cabaran besar kepada umat Islam di Singapura khususnya para pendakwah untuk merungkai segala salah faham ini. Pengetahuan asas kepada masyarakat mengenai agama Islam sebagai agama untuk semua manusia harus terus dilaksanakan secara berhikmah. Kefahaman berkaitan aspek budaya dalam Islam juga wajar dipertingkatkan kepada golongan saudara baharu. Selagi mana budaya etnik mereka tidak bertentangan dengan Islam, selagi itu mereka masih boleh mengamalkannya dalam kehidupan seharian.

Gambar 29: Pertemuan bersama warga belia Singapura yang bergiat aktif dalam pelbagai pertubuhan Islam

Gambar 30: Masjid Malabar di Victoria Street yang dibuka pada tahun 1963

No comments:

Post a Comment