Thursday, October 19, 2017

Tokyo: “The Sleeping Muslims”

Oleh Wan Am

Siapa yang tidak mengenali negara Jepun. Sebagai salah sebuah negara maju, Jepun adalah destinasi yang menjadi buah mulut manusia di seluruh dunia. Malah, banyak yang boleh dipelajari daripada pencapaian yang dialami oleh negara Jepun pada hari ini. Sehinggakan pada awal 1980-an, Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah memperkenalkan “Dasar Pandang ke Timur”, menjadikan Jepun (selain Korea Selatan) sebagai teladan dalam membangunkan potensi rakyat Malaysia serta meningkatkan prestasi pembangunan negara.

Justeru, kesempatan untuk saya berada di bumi Tokyo pada 28 September hingga 1 Oktober 2017, saya manfaatkan sebaiknya untuk memahami “Negara Matahari Terbit” dan rakyatnya dengan lebih dekat. Tanpa melupakan matlamat utama kunjungan saya ke sana iaitu untuk menjayakan program “Workshop: Delivering Islam to Japanese” yang dianjurkan oleh MADANI dan AMIR (Aspiring Malaysian Rijal), dua organisasi Islam yang digerakkan oleh warga Malaysia di Jepun. Dengan pesawat Airasia, saya berlepas dari Kuala Lumpur dan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda di Tokyo selepas melalui tempoh enam jam penerbangan (terdapat satu lagi lapangan terbang antarabangsa di Narita yang agak jauh dari Tokyo).

Gambar 1: Khamis, 28 September 2017 penulis tiba di Tokyo, tuan rumah Sukan Olimpik tahun 2020

Tiada siapa boleh menafikan kemajuan negara Jepun. Dalam aspek sains dan teknologi misalnya, Jepun amat terkehadapan dalam bidang-bidang seperti automotif, robotik, elektronik, semikonduktor, optik dan sebagainya. Jenama-jenama dari Jepun seperti Toyota, Honda, Nissan, Sony, Panasonic, Canon dan Toshiba (sekadar menyebut beberapa nama) begitu popular dan diterima baik oleh masyarakat seantero dunia.

Selain itu, saya sendiri dapat melihat begitu efisyennya sistem pengangkutan awam di Jepun. Tren merupakan pengangkutan utama di Tokyo yang mempunyai rangkaian rel bawah tanah paling menyeluruh di dunia, manakala bas, monorel dan trem menjadi alat penghantar sekunder. Dengan adanya 16 syarikat swasta yang mengendalikan perkhidmatan tren yang saling berhubung antara satu sama lain, juga bilangan stesen yang begitu besar jumlahnya (khususnya di Tokyo), ia menjadi pilihan utama warga Jepun untuk ke mana-mana. Saya sendiri, dengan bantuan rakan warganegara Malaysia yang bermastautin di sana lebih senang menggunakan tren untuk pergi ke lokasi-lokasi yang dituju sepanjang berada di Tokyo.

Kemajuan pesat yang dicapai oleh negara Jepun telah membuatkan begitu ramai orang luar datang ke negara tersebut dengan pelbagai tujuan, tidak terkecuali dari Malaysia sendiri. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Japan National Tourism Organization (JNTO), seramai 394,200 rakyat Malaysia berada di Jepun sepanjang 2016. Statistik oleh Japan Student Services Organization (JASSO) pula menunjukkan bilangan pelajar Malaysia yang menuntut di pelbagai institusi pengajian tinggi di Jepun pada 2016 adalah seramai 2,734 orang.

Tokyo merupakan ibu negara Jepun, sekali gus bandaraya terbesar di negara tersebut. Tokyo juga merupakan pusat kerajaan Jepun dan Istana Diraja. Selain itu, Tokyo juga dianggap sebagai satu daripada tiga “pusat pemerintahan” ekonomi dunia, selain bandaraya New York dan London. Jumlah penduduk secara keseluruhan di Tokyo mencecah 12 juta orang. Selain warga tempatan, antara bangsa-bangsa asing yang utama di Tokyo ialah orang Cina, Korea Selatan, Korea Utara, Filipina, Amerika Syarikat, Britain, Brazil dan Perancis. 

Gambar 2: Penulis di tengah-tengah bandaraya Tokyo yang sentiasa sesak dengan kenderaan dan manusia pada waktu siang

Gambar 3: Takeshita Street, kawasan tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara

Gambar 4: Di hadapan Stesen Hiyoshi yang terletak berhampiran tempat penginapan penulis

Gambar 5: Suasana di dalam salah sebuah keretapi yang dinaiki oleh penulis

Gambar 6: Di dalam kampus Keio University Faculty of Science and Technology di Yokohama

Gambar 7: Suasana pagi di Meiji University di kampus Ikuta, Kanagawa

Statistik semasa menunjukkan kurang satu peratus daripada penduduk di Jepun adalah Muslim. Namun, dalam keadaan Islam adalah agama yang begitu minoriti di Jepun, Islam sebenarnya adalah agama yang sedang berkembang pesat di Jepun. Antara petanda kepada perkembangan ini ialah begitu banyak masjid yang telah didirikan di seluruh negara Jepun terutamanya dalam beberapa dekad terakhir ini. Melalui pertemuan saya dengan Saudara Kyoichiro Sugimoto (seorang pendakwah tempatan), beliau mengatakan bahawa kini bilangan masjid dan musolla di Jepun adalah melebihi 100 buah. Selain menjadi pusat ibadah dan pelbagai aktiviti umat Islam, masjid-masjid di Jepun juga menjadi tumpuan para pelancong bukan Islam.

Salah satu masjid yang popular di Jepun ialah Tokyo Camii. Masjid ini juga adalah antara masjid yang tertua di Jepun (selain Masjid Kobe), dibina oleh komuniti Muslim Tatar pada hujung 1930-an. Tokyo Camii kini ditadbir oleh kerajaan Turki. Tidak hairanlah jika seni bina masjid ini yang selesai dibangunkan semula pada tahun 2000 mirip dengan masjid-masjid di Turki.

Alhamdulillah, saya berpeluang menunaikan Solat Jumaat di Tokyo Camii. Khutbah disampaikan dalam bahasa Turki dan Inggeris, didahului oleh terjemahan isi khutbah dalam bahasa Jepun oleh seorang pegawai masjid rakyat tempatan. Selesai solat Jumaat, saya meninjau di bahagian bawah masjid. Di situ terdapat kemudahan seperti dewan serbaguna, perpustakaan, kelas, pejabat dan Pusat Kebudayaan Turki (Turkish Culture Center). Tokyo Camii juga hidup dengan pelbagai program keilmuan dan aktiviti yang sesuai disertai oleh Muslim daripada pelbagai peringkat umur.

Ketika di Tokyo Camii juga, saya dapati ramai pengunjung bukan Islam sama ada dari dalam atau luar Jepun yang melawat masjid ini. Saya cuba mendekati beberapa orang daripada mereka, terutamanya warga tempatan. Daripada interaksi dengan mereka, barulah saya memahami bahawa ramai rakyat Jepun tidak fasih berbahasa Inggeris. Saya terpaksa meminta rakan saya yang boleh berbahasa Jepun untuk menterjemahkan perbualan kami.

Gambar 8: Tokyo Camii yang terletak di Oyama-Cho, Shibuya-ku, Tokyo

Gambar 9: Pelawat dari dalam dan luar Jepun tidak putus-putus mengunjungi Tokyo Camii 

Gambar 10: Di dalam dewan solat Tokyo Camii 

Gambar 11: Dewan Serbaguna di bahagian bawah masjid

Gambar 12: Bersama Saudara Naguma, isteri dan anak beliau di perkarangan Tokyo Camii 

Gambar 13: Bersama Saudara Hiromichi dan Saudari Naoko yang mengunjungi Tokyo Camii 

Gambar 14: Bersama Saudara Kyoichiro Sugimoto (tengah), seorang pendakwah yang giat menyampaikan mesej Islam kepada rakyat tempatan

Sehingga kini orang-orang Turki adalah antara komuniti Muslim yang terbesar di Jepun. Menurut sejarah, Jepun pernah mempunyai hubungan dengan pemerintah Islam di Turki. Pada tahun 1890, Kerajaan Turki Uthmaniah di bawah pimpinan Sultan Abdul Hamid II telah menghantar sebuah kapal tentera laut bernama “Ertugrul” ke Jepun bertujuan menjalin hubungan diplomatik dengan negara tersebut yang ketika itu diperintah oleh Maharaja Meiji. Namun dalam perjalanan pulang ke Istanbul, satu tragedi berlaku apabila kapal tersebut telah tenggelam dipukul ribut di perairan Oshima dan mengorbankan 540 orang daripada 609 penumpang dan anak kapalnya.

Perkembangan Islam di Jepun juga boleh ditinjau dari aspek pendidikan Islam. Terdapat usaha mengadakan kelas-kelas kefahaman Islam di masjid-masjid besar di Jepun khususnya kepada golongan saudara baharu. Sesi penerangan Islam juga giat dijalankan setiap hari kepada mereka yang ingin mengenali agama Islam. Begitu juga kelas-kelas bahasa Arab dianjurkan kepada warga tempatan yang berminat untuk menguasai bahasa tersebut.

Yuai International Islamic School (YUAI) yang ditubuhkan secara rasminya pada tahun 2016 telah membuka lembaran baru dalam dunia pendidikan Islam di Jepun. Penubuhan YUAI adalah hasil kerjasama antara FGA Education Foundation dan Islamic Center of Japan. YUAI (dalam bahasa Jepun, yuai bermaksud “cinta dan persahabatan”) adalah sekolah Islam pertama di Jepun, dibuka kepada pelbagai lapisan umur kanak-kanak, bermula peringkat tadika hinggalah ke sekolah menengah.

YUAI menawarkan pendidikan bersepadu dan holistik yang menekankan penerapan nilai-nilai Islam, di samping kecemerlangan intelektual melalui perlaksanaan kurikulum Cambridge University. Bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah tersebut. Bagi tahun pertama operasinya, YUAI menggunakan sebuah bangunan tiga tingkat di Shibuya-Ku, Tokyo sebagai premis sekolah, dengan bilangan pelajar seramai 20 orang.

Keadaan yang ada di YUAI telah membuatkan saya terimbas kenangan sewaktu zaman kanak-kanak di Sekolah Rendah Islam Al-Amin Kuala Lumpur di Jalan Gurney pada lewat 1980-an. Tidak jauh berbeza suasana dan cabarannya. Saya percaya selepas 10 atau 20 tahun akan datang, YUAI pasti akan membesar dan mendapat sambutan yang lebih menggalakkan, selari dengan kesedaran Islam yang semakin diterima oleh warga tempatan.

Selain itu, perkembangan Islam di Jepun juga turut memberikan tempias kepada perkembangan industri makanan halal di sana. Pertambahan bilangan Muslim dari tahun ke tahun khususnya di Tokyo telah menyebabkan pertambahan premis dan restoran halal. Malah kini di Tokyo sahaja dianggarkan terdapat lebih 200 restoran yang berstatus halal. Saya sendiri dapat merasai juadah masakan Jepun di restoran halal di Tokyo iaitu di Restoran Honnoru Ramen di Ebisu. Sewaktu saya melawat Keio University Faculty of Science and Technology dan Meiji University Kampus Ikuta, kafetaria di universiti-universiti tersebut juga menyediakan menu makanan halal untuk santapan pelajar beragama Islam. 

Gambar 15: Penulis dibawa menziarahi Yuai International Islamic School (YUAI), sekolah Islam pertama di Jepun

Gambar 16: Bangunan YUAI yang terletak di Shibuya-ku, Tokyo

Gambar 17: Honnoru Ramen, salah sebuah restoran halal di Ebisu, Tokyo

Sewaktu di Tokyo, saya juga berpeluang melawat tempat ibadat agama Shinto yang terletak di Meiji Jingu Mae Eki. Di situ saya melihat berduyun-duyun warga Jepun datang untuk bersembahyang, memohon kepada “Tuhan” agar mengabulkan permintaan mereka. Di satu bahagian dalam kawasan tempat ibadat tersebut saya melihat begitu banyak kepingan kayu yang tergantung dan tertulis di atasnya pelbagai pengharapan dan permohonan. Ada yang mengharapkan kebahagiaan hidup, ada yang memohon kesihatan tubuh badan, ada yang inginkan kemurahan rezeki dan pelbagai lagi permintaan yang ditulis dalam pelbagai bahasa.

Agama Shinto adalah agama yang paling dominan di Jepun. Ia dianuti oleh warga Jepun sejak berkurun lamanya, mengikuti kepercayaan yang diwarisi daripada nenek moyang mereka. Agama ini mirip kepada kepercayaan animisme, kerana Shinto juga berteraskan pemujaan kepada roh-roh alam dan nenek moyang. Malah agama Shinto juga dikatakan telah bercampur dengan pengaruh agama Buddha, Taoisme dan Konfusian.

Menurut Saudara Sugimoto, tidak sukar untuk kita sebagai Muslim meyakinkan orang-orang Jepun mengenai konsep ketuhanan dalam Islam. Sememangnya orang Jepun percaya adanya satu kuasa yang besar (great power) yang mentadbir alam ini. Jika kita dapat menjelaskan dengan baik tentang kewujudan dan keesaan Allah, juga bukti kebenaran Al-Quran serta kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai utusan terakhir, mungkin lebih ramai orang Jepun akan tertarik dengan Islam dan akhirnya kembali kepada agama fitrah.

Memang benar kata orang, orang Jepun lebih “Islam” daripada orang Islam sendiri. Saya menerima hakikat ini selepas melihat dengan mata saya sendiri, begitu banyak budaya baik bangsa Jepun yang wajar kita contohi yang selaras dengan ajaran Islam. Sesuailah jika ada yang menggelarkan mereka sebagai “The Sleeping Muslims”.

Paling jelas adalah budaya orang Jepun yang amat mementingkan kebersihan. Setiap kawasan yang saya sempat jejaki di Tokyo, saya dapati begitu bersih keadaannya. Sampah diasingkan dan dibuang ke dalam tong-tong yang telah disediakan mengikut kategori. Setiap kali selepas makan di restoran atau kafetaria, kita sendiri perlu mengemas meja makan kita dan meletakkan pinggan dan gelas yang kita gunakan di tempat yang telah disediakan. Paling menyerlah, tandas-tandas di Tokyo begitu bersih, sama ada di universiti, di stesen keretapi, di masjid, di sekolah, di lapangan terbang, malah di lokasi awam yang menjadi tumpuan pelancong.

Orang Jepun juga terkenal dengan budaya menepati masa. Sikap menghargai masa ini amat ditekankan oleh mereka sejak usia kanak-kanak. Ketika saya berjalan pada suatu pagi di Keio University, saya melihat ada beberapa pelajar lelaki dan perempuan sedang berlari-lari anak menuju ke bangunan universiti. Saya diberitahu oleh rakan saya, pelajar-pelajar tersebut sebenarnya takut terlewat hadir ke kelas masing-masing, sebab itu mereka berlari bagi memastikan mereka sampai tepat pada masanya. Budaya menepati masa ini juga boleh dinilai melalui sistem pengangkutan awam di Jepun seperti tren yang tiba tepat pada masanya. Dikatakan purata kelewatan tren di Jepun hanyalah tujuh saat setahun!

Orang Jepun juga begitu jujur, sopan dan menghormati orang lain. Ketika saya menemani rakan saya yang mempunyai sedikit urusan di Keio University, saya melihat kakitangan yang melayan rakan saya itu melemparkan senyuman dan berkali-kali menundukkan diri sambil mengucapkan “Arigato gozaimasu” (terima kasih). Begitu juga ketika memasuki restoran, pekerja restoran sangat mengalu-alukan kehadiran kita sambil berkata “Irasshaimase” (selamat datang). Dari segi kejujuran, ada satu peristiwa ketika saya berada di Tokyo Camii, saya melihat ada dua buah beg pakaian yang ditinggalkan di tepi jalan utama di luar masjid yang menjadi laluan orang ramai. Rakan saya berkata kepada saya, “Beg itu selamat di situ, tiada orang Jepun yang akan mengambilnya.” Lantas saya berfikir, “Kalau di Malaysia mungkin beg itu sudah lesap selepas beberapa minit..”  

Gambar 18: Di pintu masuk utama rumah ibadat agama Shinto di Meiji Jingu Mae Eki di Tokyo

Gambar 19: Kepingan-kepingan kayu yang tertulis di atasnya seribu satu permohonan

Gambar 20: Persekitaran Meiji University yang begitu bersih 

Gambar 21: Tong sampah di Jepun dibahagikan mengikut kategori sampah

Alhamdulillah, banyak yang saya pelajari sepanjang kembara singkat saya di Tokyo. Dalam sesi pembentangan saya sewaktu program bersama rakan-rakan rakyat Malaysia pada hari terakhir saya di sana, saya kongsikan beberapa peluang yang boleh dimanfaatkan dalam usaha dakwah kepada penduduk Jepun. Antaranya, bilangan imigran Muslim (termasuk dari Malaysia) yang sangat besar di Jepun seharusnya membantu merancakkan kegiatan dakwah di Jepun. Imigran Muslim sebenarnya menjadi penyumbang besar kepada populasi umat Islam di Jepun. Daripada jumlah 101,375 Muslim di Jepun pada 2013, hampir 90% adalah bukan warganegara Jepun.

Kehadiran pelancong yang bukan beragama Islam ke masjid-masjid di Jepun juga seharusnya dijadikan peluang untuk menyampaikan mesej Islam kepada mereka. Masjid adalah tempat yang paling sesuai untuk kita menceritakan tentang Islam dan ajarannya kepada mana-mana individu bukan Islam yang berminat untuk memahaminya. Tiada apa yang perlu disembunyikan jika mereka sudah berada di dalam masjid. Malah mungkin ada nanti dalam kalangan mereka yang mendapat hidayah dan memeluk Islam hasil penerangan yang baik daripada kita tentang Islam.

Selain itu, daripada pengalaman saya berinterasi dengan beberapa warga tempatan sewaktu mereka mengunjungi Tokyo Camii, saya memahami satu perkara penting. Jika ingin berdakwah kepada orang Jepun, kuasailah bahasa mereka. Nampak seperti mereka akan lebih mudah untuk berbual dengan kita jika kita bercakap dalam bahasa mereka. Pesan saya kepada para peserta program tersebut, manfaatkanlah kemahiran berbahasa Jepun yang dimiliki untuk menyebarkan mesej Islam.

Terakhir, pesan saya kepada mereka, tonjolkanlah akhlak yang baik kepada rakan-rakan mereka. Ia juga adalah salah satu cara mudah untuk kita berdakwah. Disebabkan orang-orang Jepun sudah mempunyai nilai-nilai Islam dalam diri mereka, mungkin mereka kelak akan mudah menerima mesej Islam dan akhirnya dengan hidayah Allah, menjadi sebahagian keluarga besar Muslim hasil daripada pergaulan baik kita dengan mereka. 

Gambar 22: Penulis bersama Pengerusi Hidayah Centre Foundation, Tuan Haji Nicholas Sylvester (barisan hadapan, tengah) dan para peserta program “Workshop: Delivering Islam to Japanese” anjuran MADANI dan AMIR di Tokyo

No comments:

Post a Comment