Saturday, October 14, 2017

Seoul: Debaran yang Tidak Mungkin Dilupakan!

Oleh Wan Am

Keberadaan saya di Seoul pada 24 hingga 27 Februari 2017 meninggalkan beberapa pengalaman yang tidak ternilai buat diri saya. Peluang menziarahi Masjid Sentral Seoul dan berkenalan dengan rakan-rakan pendakwah di Korea Selatan secara tidak langsung menjelaskan cabaran perkembangan agama Islam di sana. Melewati waktu malam pada hujung minggu di daerah Itaewon juga mengesahkan realiti masyarakat dan anak-anak muda Korea Selatan yang selama ini hanya diikuti di kaca televisyen dan media sosial. Paling mengesankan hati nurani saya ialah peristiwa “kehilangan” beg galas yang berisi barangan berharga sebaik sahaja menjejakkan kaki di bandaraya Seoul! Insya-Allah, segala pengalaman tersebut akan saya coretkan dalam penulisan ini.

Pada awal dekad 2000-an, drama bersiri “Winter Sonata” menjadi bahan tontonan jutaan manusia, bukan sekadar di Korea Selatan bahkan di seluruh dunia. Drama ini tidak ketinggalan menjadi buah mulut kebanyakan rakyat Malaysia. Bahkan lagu tema drama tersebut menjadi siulan ramai sehingga turut dialih bahasa ke bahasa Melayu yang dilantunkan oleh penyanyi Hazami.

Saya turut mengikuti drama tersebut (serta beberapa drama lain) dan merasakan drama-drama Korea Selatan ada kekuatannya yang tersendiri. Selain jalan cerita dan plot yang tidak stereotype, drama-drama mereka juga kaya dengan sinematografi yang sangat menarik. Lokasi-lokasi indah di Korea Selatan yang mengalami iklim empat musim dijadikan ‘senjata’ untuk menambat hati penonton. Terdedah dengan pemandangan indah melalui drama-dramanya membuatkan hati saya (pada waktu itu) terdetik untuk memasang niat, moga-moga suatu hari nanti saya mendapat peluang untuk melihat negara Korea Selatan dengan lebih dekat.

Rupa-rupanya Allah mengabulkan hasrat ini setelah berlalu lebih satu dasawarsa. Dipilih oleh pihak majikan iaitu Hidayah Centre Foundation (HCF) untuk bertaaruf dengan pendakwah-pendakwah di Korea Selatan adalah satu nikmat yang amat saya syukuri. Saya kini bukanlah peminat tegar drama Korea Selatan. Maka kunjungan saya ke sana bukanlah semata-mata untuk menyaksikan keindahan dan kemodenan negara tersebut, tetapi amanah yang tergalas adalah lebih besar iaitu berkongsi misi Islam sebagai rahmat buat seluruh alam. Jika ada perkara lain yang dicapai, itu saya anggap sebagai bonus.

Dua orang ahli persatuan Salam Nuri (sebuah organisasi Islam di Korea Selatan) menyambut ketibaan saya di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon pada petang Jumaat, 24 Februari 2017. Mereka lantas membawa saya menaiki bas awam menuju ke bandaraya Seoul yang terletak kira-kira 70 kilometer dari lapangan terbang. Sebenarnya pada waktu kedatangan saya ke Seoul, sedang hangat di Malaysia isu pembunuhan Kim Jong Nam, iaitu abang tiri kepada pemimpin utama Korea Utara, Kim Jong Un. Maka sepanjang perjalanan saya dapati siaran televisyen di dalam bas yang kami naiki tidak henti-henti menayangkan liputan kes tersebut.

Kira-kira satu jam kemudian, bas mula memasuki bandaraya Seoul. Inilah bandaraya yang pernah menjadi tuan rumah kepada beberapa kejohanan sukan bertaraf dunia, antaranya Sukan Olimpik Musim Panas 1988 dan Piala Dunia FIFA 2002. Bangunan-bangunan pencakar langit tersergam megah di sana sini, membuktikan kemajuan pesat yang sedang dialami oleh Korea Selatan pada masa kini, setanding dengan negara-negara maju yang lain. Bilangan kenderaan juga agak banyak pada masa ini yang menyebabkan aliran trafik menjadi sibuk.

Gambar 1: Di balai ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon, antara lapangan terbang paling besar dan sibuk di Asia

Akhirnya bas tiba di destinasi kami di Itaewon. Dengan pantas kami meluru keluar bas, dan saya mengambil bagasi yang ditempatkan di bahagian bawah bas. Setelah berjalan beberapa langkah sambil berbual dengan rakan yang berasal dari Kazakhtan, tiba-tiba saya teringat sesuatu. Masya-Allah, saya tertinggal beg galas di dalam bas! Saya dan rakan cuba mengejar bas tersebut, namun nasib tidak menyebelahi kami. Debaran hati saya mula berdegup kencang. Di dalam beg galas tersebut terdapat komputer riba dan paling utama, passport!

Melihatkan saya yang begitu bimbang, rakan saya memujuk, "Jangan risau, barang awak selamat, insya-Allah. Orang Korea baik-baik.." Sementara rakan saya yang seorang lagi begitu bersungguh-sungguh menghubungi pihak syarikat bas tersebut untuk memberitahu kejadian tersebut. Lebih kurang setengah jam kemudian, ketika makan malam di sebuah restoran halal berdekatan Seoul Central Mosque, rakan saya memberitahu bahawa beg galas saya telah dijumpai dan perlu diambil di lapangan terbang pada keesokan harinya. Lega sedikit hati saya.

Namun hanya Tuhan yang tahu bahawa sepanjang malam tersebut betapa saya "makan tak kenyang, tidur tak lena" memikirkan kehilangan beg galas tersebut. Bayangan isteri dan anak-anak menerjah dalam ingatan. Kerisauan melanda kerana walaupun mungkin beg tersebut dijumpai, adakah barang-barang berharga masih ada di dalam beg tersebut? Doa kepada Allah dipanjatkan, semoga beg tersebut masih dalam keadaan asal.

Keesokan paginya selepas solat Subuh, saya bergegas bersendirian ke lapangan terbang dengan menaiki bas. Tiba di sana, saya lantas menuju ke kaunter "Lost and Found". Beg galas saya tiada di situ! Debaran kembali kuat terasa.

Saya menghubungi rakan untuk memaklumkan situasi tersebut. Beberapa minit kemudian dia menghubungi saya semula dan meminta saya pergi ke bahagian "Help Desk". Setelah bercakap dengan pihak syarikat bas, saya diminta untuk menunggu sebuah bas yang akan tiba beberapa minit lagi dengan membawa beg tersebut. Debaran saya berakhir apabila melihatkan beg tersebut akhirnya kembali ke tangan saya dengan selamat, tiada apa-apa yang hilang. Alhamdulillah, syukur kepada-Mu ya Allah.

Gambar 2: Menaiki bas seawal jam 6.00 pagi menuju ke lapangan terbang, mencari beg yang hilang

Gambar 3: Beg galas penulis yang dijumpai semula, alhamdulillah!

Melalui peristiwa ini, mungkin terlalu mudah jika saya menyimpulkan bahawa orang-orang Korea mempunyai sifat jujur. Mungkin memerlukan lagi beberapa peristiwa yang sama yang berlaku di hadapan mata, barulah saya boleh beranggapan demikian. Namun hakikatnya apabila saya berkongsi kisah ini di Facebook peribadi saya, ramai rakan yang memberikan maklum balas positif dan mengatakan orang-orang Korea secara umumnya boleh dipercayai. Itu sudah cukup menjadi bukti bahawa nilai murni ini ada dalam budaya masyarakat mereka walaupun kita mengetahui mereka secara majoritinya bukan penganut Islam. Dan tiada salahnya jika nilai sebegini dicontohi oleh masyarakat Muslim khususnya di negara kita.

Pada pagi tersebut juga Pengerusi HCF, Tuan Haji Nicholas Sylvester Muhammad Abdullah tiba dari Kuala Lumpur. Bersama beliau, saya kembali semula ke Seoul dengan menaiki kereta yang dipandu oleh sahabat kami iaitu Saudara Ameen Bae, seorang rakyat Korea Selatan yang beragama Islam dan merupakan penggerak Salam Nuri. Sebelum kehadiran kami ke Seoul, Saudara Ameen telah terlebih dahulu mengunjungi ibu pejabat HCF dan memperkenalkan Salam Nuri kepada kami sewaktu beliau berada di Kuala Lumpur.

Gambar 4: Bersama Saudara Ameen Bae, penggerak Salam Nuri

Kami tiba di perkarangan Masjid Sentral Seoul di Yongsan-gu, Itaewon sebelum menjelang tengahari. Di sini kami akan mengadakan pertemuan dengan ahli-ahli Salam Nuri. Sebelum program bermula, saya mengambil kesempatan untuk meninjau bangunan masjid tersebut dan keadaan persekitarannya. Sambil mengambil sekeping dua gambar di hadapan masjid, saya turut memerhatikan begitu ramai pelancong yang datang melawat masjid ini. Pastilah ia menjadi salah satu lokasi tumpuan bagi mereka yang datang berkunjung ke Seoul.

Masjid Sentral Seoul dibuka secara rasminya pada 21 Mei 1976. Ia adalah masjid tertua di Korea Selatan. Saiz masjid ini tidaklah terlalu besar, namun bersesuaian dengan bilangan umat Islam yang minoriti di sana. Jelas terpampang di hadapan bangunan masjid tulisan “Allahu Akbar”. Kalaulah ada orang bukan Islam yang mengunjungi masjid tersebut bertanya apakah maksud perkataan tersebut, sudah pasti ia menjadi peluang untuk kita menceritakan tentang Allah, Tuhan sekalian alam.

Malangnya saya melihat tiada kumpulan orang-orang Islam yang menyambut kedatangan pelancong-pelancong yang majoritinya bukan Muslim. Memang ada seorang pegawai masjid yang bertugas untuk memberi penerangan tentang masjid, namun ia tidak mencukupi untuk menampung kehadiran para pengunjung yang ramai dan silih berganti. Hal ini nampaknya boleh saya majukan kepada pihak Salam Nuri dalam pertemuan dengan mereka nanti. Jika mendapat keizinan pihak masjid dan sesuai dengan suasana dakwah di negara tersebut, satu pasukan “Mosque Tour Guide” wajar dibentuk bagi melaksanakan tugasan meraikan kedatangan para pelancong ke Masjid Sentral Seoul khususnya bukan Muslim.

Gambar 5: Di hadapan Masjid Sentral Seoul, masjid tertua di Korea Selatan

Di dalam kawasan Masjid Sentral Seoul saya dapati terdapat sebuah sekolah yang didirikan khusus memberikan pendidikan Islam kepada anak-anak Muslim di Seoul. Prince Sultan Islamic School yang dibuka pada tahun 2001 adalah hasil inisiatif Korea Muslim Federation (KMF) dan mendapat pembiayaan daripada Putera Mahkota Kerajaan Arab Saudi, Sultan bin Abdul Aziz. Selain pembelajaran untuk kanak-kanak, kelas-kelas turut diadakan di sekolah ini pada hujung minggu untuk orang Islam dewasa di Seoul mendalami ilmu Al-Quran, Hadis dan Fikah.

Dari perkarangan Masjid Sentral Seoul juga saya dapat melihat hampir keseluruhan bandaraya Seoul. Hal ini disebabkan kedudukan masjid ini yang terletak di atas bukit. Suasana Seoul yang biasa ditonton melalui drama Korea di televisyen, kini jelas di hadapan mata. Inilah bandaraya yang menjadi tonggak kepada kemajuan negara Korea Selatan dalam pelbagai bidang. Malah inilah juga pusat industri muzik K-Pop yang kian dikenali dan trending di seluruh dunia!

Kedudukan Masjid Sentral Seoul yang terletak di atas bukit juga membuatkan perjalanan kami (saya, Tuan Haji Nicholas dan Tuan Haji Adam Said) ke masjid tersebut untuk menunaikan solat fardhu Subuh secara berjemaah terasa sedikit mencabar. Lokasi penginapan kami di Itaewon sebenarnya tidaklah terlalu jauh dari kawasan masjid, namun disebabkan perlu ‘mendaki bukit’ membuatkan perjalanan kami yang berjalan kaki menjadi sedikit lambat. Terasa mengah juga dibuatnya. Ditambah pula dengan suhu di bawah 0 darjah celcius yang begitu menusuk ke tulang.

Gambar 6: Prince Sultan Islamic School, sekolah Islam yang terletak di dalam kawasan Masjid Sentral Seoul

Gambar 7: Bas rasmi milik Prince Sultan Islamic School

Gambar 8: Pemandangan bandaraya Seoul dari perkarangan Masjid Sentral Seoul

Gambar 9: Tangga curam yang kami lalui untuk berulang-alik ke Masjid Sentral Seoul dari tempat penginapan

Gambar 10: Suasana Subuh di dalam Masjid Sentral Seoul

Gambar 11: Pagi yang hening di Itaewon-ro

Malam minggu di Seoul, saya mengambil kesempatan bersiar-siar di deretan kedai di sepanjang Itaewon-ro. Seperti biasa, jika ke luar negara, seboleh mungkin saya akan mencari sesuatu yang boleh dijadikan ole-ole untuk dibawa pulang dan dihadiahkan kepada ahli-ahli keluarga. Di beberapa kedai yang saya singgah, saya mengambil peluang untuk mengucapkan “Annyeonghasaeyo!” kepada jurujual kedai-kedai berkenaan. Hanya itu sahaja perkataan dalam bahasa Korea yang saya tahu, namun bagi saya cukup untuk memulakan komunikasi yang lebih baik dengan mereka.

Pada malam itu juga saya dapati warga tempatan, khususnya anak-anak muda membanjiri restoran-restoran di sepanjang Itaewon-ro. Begitu ramai bilangan mereka hinggakan saya melihat ada yang sanggup beratur panjang dan menunggu giliran untuk memasuki restoran. Tidak kurang juga kelab-kelab malam yang sarat dengan pengunjung yang bersosial hingga awal pagi. Sewaku kami menyusuri Itaewon-ro untuk menunaikan solat Subuh di Masjid Sentral Seoul pada pagi Ahad, kami berselisih dengan orang-orang yang sedang mabuk, malah ada yang bergelimpangan di tepi jalan. Sudah pasti minuman keras menjadi sebahagian hidangan mereka sepanjang malam.

Sememangnya arak tidak dapat dipisahkan dengan masyarakat di Korea Selatan. Bagi mereka, budaya minum Soju (sejenis minuman beralkohol yang popular) adalah antara cara yang dapat mengeratkan hubungan sosial. Jika kita menonton drama Korea, kita akan dapati babak yang biasa dipaparkan ialah aktiviti minum Soju di antara majikan dan pekerja, pasangan kekasih, juga sesama ahli keluarga dan rakan-rakan.

Gambar 12: Bersendirian menyusuri Itaewon-ro pada malam minggu

Bagaimana agaknya situasi dan perkembangan Islam di Korea Selatan? Pertemuan mahabbah antara kami dengan pihak Salam Nuri sedikit sebanyak merungkai persoalan ini. Salam Nuri merupakan sebuah organisasi Islam yang ditubuhkan bertujuan memperkenalkan Islam kepada masyarakat serta membimbing saudara baharu di Korea Selatan. Nama Salam Nuri adalah gabungan perkataan Arab “Salam” dan perkataan Korea “Nuri” yang membawa makna “Peacefull World”. Bagi menjayakan matlamat organisasi mereka, banyak aktiviti yang dijalankan sama ada dalam bentuk seminar, bengkel, konferens, perkhemahan belia, pameran dan sebagainya. Kebanyakan penggerak Salam Nuri adalah terdiri daripada rakyat asing yang menuntut dan bekerja di Korea Selatan.

Mengikut statistik semasa, jumlah umat Islam di Korea Selatan begitu minoriti, sekitar 0.2 peratus daripada jumlah 51.25 juta penduduk (Bank Dunia, 2016). Namun bilangan umat Islam dilihat berkembang dari semasa ke semasa, antaranya disebabkan semakin ramai imigran Muslim yang datang dan bermastautin di Korea Selatan. Statistik yang dikeluarkan oleh Korea Tourism Organization (KTO) memaparkan bilangan pelawat Muslim dari negara luar pada tahun 2016 meningkat sebanyak 33 peratus berbanding tahun 2015.

Usaha menyampaikan Islam di Korea Selatan tidak mudah. Antara cabaran paling besar yang dihadapi oleh para pendakwah di sana ialah begitu meluasnya salah faham dalam masyarakat bukan Islam di Korea Selatan mengenai Islam. Media menonjolkan Islam dari sisi yang negatif, sehingga turut menimbulkan ketakutan kepada mereka bila mana Islam digambarkan sebagai agama yang membawa keganasan. Mereka masih tidak melupakan peristiwa 9-11 yang pada anggapan mereka dicetuskan oleh teroris Islam. Ada juga wanita Islam warga asing di Korea Selatan yang diminta untuk kembali ke negara asal mereka jika ingin terus bertudung!

Namun media juga sebenarnya boleh dimanfaatkan untuk usaha dakwah di Korea Selatan, terutamanya media sosial. Statistik menunjukkan bahawa 45 juta rakyat Korea Selatan adalah pengguna internet, yang mana 83 peratus daripadanya adalah pengguna aktif media sosial. Malah dikhabarkan Korea Selatan adalah satu-satunya negara di dunia yang mempunyai capaian internet di setiap pelusuknya. Jika anda berada di Korea Selatan, sama ada di desa mahupun di kota, sama ada di dalam premis mahupun di dalam pengangkutan awam, peluang anda untuk mendapat liputan 3G atau 4G adalah besar. Begitu terkehadapannya Korea Selatan dalam teknologi media sosial juga terbukti dengan wujudnya rangkaian media sosial mereka sendiri seperti Daum, KakaoStory dan KakaoTalk dan mereka tidak terlalu bergantung kepada Google, Facebook dan Whatsapp.

Alhamdulillah, kini sudah semakin ramai warga Korea Selatan yang kembali kepada agama fitrah. Antara mereka juga termasuk golongan selebriti yang mempunyai ramai pengikut. Kisah Ayana Moon, seorang artis terkenal yang memeluk Islam dan berhijab telah diketahui ramai. Begitu juga dengan Lee Woon-jae, bekas penjaga gol utama pasukan bolasepak Korea Selatan yang bersyahadah pada tahun 2004. Semoga langkah mereka ini dapat menarik lebih ramai lagi orang-orang Korea Selatan yang majoritinya beragama Kristian dan Buddha untuk mendekati dan lebih memahami ajaran Islam.

Gambar 13: Bersama ahli-ahli Salam Nuri

Gambar 14: Presiden Salam Nuri, Dr. Mohamed Nour-El-Din yang berasal dari Mesir

Gambar 15: Tuan Haji Nicholas Sylvester membuat perkongsian tentang Hidayah Centre Foundation

Gambar 16: Saudari Azram Kim (berkaca mata), seorang Muslimah warga Korea Selatan yang aktif dengan Salam Nuri