Wednesday, October 11, 2017

Beijing: Sujud di Masjid Berusia Seribu Tahun

Oleh Wan Am

Saya menjejakkan kaki di Beijing Capital International Airport pada tengah malam Rabu, 8 Jun 2016. Alhamdulillah, sejak saya mula bertugas sepenuh masa di Hidayah Centre Foundation (HCF) pada awal 2015, inilah perjalanan kali pertama saya ke luar negara di bawah payung HCF. Peluang yang pastinya tidak saya lepaskan, apatah lagi menuju ke sebuah negara yang ada di sana warisan sejarah Islam dan dakwah yang pernah dirintis oleh generasi sahabat Nabi Muhammad s.a.w. Lebih-lebih lagi perjalanan kami ini dalam bulan Ramadhan, bulan penuh keberkatan. Semoga Allah memberkati permusafiran kami ini.

Kehadiran saya ke Beijing bersama Prof. Dr. Taufiq Yap Yun Hin (Presiden Malaysian Chinese Muslim Association - MACMA) adalah bagi memenuhi jemputan AMIR (Aspiring Malaysian Rijal) China bagi mengisi program bersama para pelajar Malaysia di sana. AMIR China adalah sebuah pertubuhan yang dianggotai oleh pelajar-pelajar Malaysia di negara tersebut. Saya difahamkan, majoriti pelajar Malaysia di Beijing menuntut di dua universiti utama di sana iaitu Beijing Foreign Studies University (BFSU) dan Beijing Language and Culture University (BLCU).

Saya cukup bertuah kerana dapat bersama Prof. Dr. Taufiq dalam kembara ke Beijing ini. Beliau bukanlah calang-calang orang. Sebagai seorang Profesor di Fakulti Sains, Universiti Putra Malaysia (UPM) dan pernah meraih pelbagai anugerah dan pengiktirafan dalam bidang sains dan kimia (antaranya ‘Anugerah Saintis Muda Negara 2002’, ‘The Outstanding Young Malaysian Award 2008’ dan ‘Top Research Scientist Malaysia 2013’), beliau adalah seorang Muslim yang wajar dicontohi oleh kita semua. Beliau telah membuktikan bahawa walaupun pernah bergelar ‘saudara baharu’, ia tidak menjadi halangan untuk beliau cemerlang dalam karier yang diceburi, malah turut terkehadapan sebagai salah seorang tokoh pendakwah di negara ini. 

Gambar 1: Penulis dan Prof. Dr. Taufiq Yap Yun Hin (kiri sekali) bersama Saudara Sharif dan Saudara Nazirul di Beijing Capital International Airport

Di lapangan terbang, kami disambut oleh dua orang ahli AMIR China iaitu Saudara Sharif dan Saudara Nazirul. Dengan menaiki teksi, mereka membawa kami terus ke bandaraya Beijing yang terletak kira-kira 30 kilometer dari lapangan terbang. Sebelum kami dihantar ke tempat penginapan kami di BFSU, Sharif dan Nazirul terlebih dahulu membawa kami ke Western Mahua, sebuah restoran berstatus halal yang terletak betul-betul di luar kawasan universiti tersebut.

Rupa-rupanya sudah sampai masa untuk kami bersahur! Disebabkan pada ketika ini di Beijing adalah musim panas, maka sempena bulan Ramadhan, waktu imsak adalah lebih kurang jam 2.25 pagi. Saya diberitahu pada siang hari nanti kami akan berpuasa selama lebih kurang 17 jam, lebih 4 jam berbanding keadaan biasa di Malaysia. Pengalaman berharga untuk saya dan sudah pasti menguji kesabaran saya jua. 

Gambar 2: Western Mahua, restoran halal yang terletak di luar kawasan Beijing Foreign Studies University (BFSU)

Awal pagi Khamis, 9 Jun 2016, kami dijemput oleh ahli-ahli AMIR China dari tempat penginapan kami menuju ke lokasi program. Kenderaan yang kami naiki bukanlah kenderaan yang biasa kita dapati di Malaysia. Alhamdulillah, merasa juga saya menaiki motor elektrik, sejenis kenderaan yang banyak digunakan oleh penduduk di China. Penggunaan motor elektrik adalah langkah yang amat digalakkan oleh Kerajaan China bagi membendung masalah pencemaran udara. Dikatakan tahap kualiti udara di Beijing agak teruk, hinggakan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di sana sering menunjukkan bacaan yang amat membimbangkan dan boleh mengancam kesihatan penduduk.

Dalam perjalanan ke tempat program, rakan yang membawa saya bercerita serba sedikit mengenai motor elektrik ini. Harganya tidak terlalu mahal, sekitar 1400 Yuan (RM900). Dengan harga tersebut ramai pelajar Malaysia di Beijing mampu memiliki motor elektrik bagi memudahkan perjalanan mereka ke mana-mana destinasi yang tidak terlalu jauh dari tempat pengajian mereka. Tidak seperti motosikal biasa yang menggunakan petrol untuk menggerakkannya, motor elektrik sebaliknya hanya memerlukan bateri khas untuk mengecasnya dari semasa ke semasa (sebagaimana kita biasa mengecas telefon bimbit). Lebih memudahkan ialah penunggang motor elektrik tidak perlu memiliki sebarang lesen memandu untuk menunggangnya ke mana-mana. 

Gambar 3: Motor elektrik, kenderaan “rasmi” kami untuk berulang-alik dari tempat penginapan ke dewan program

Gambar 4: Di hadapan pintu masuk utama BFSU

Gambar 5: Di hadapan bangunan Fakulti Bahasa dan Kesusasteraan Cina di BFSU

Akhirnya kami tiba di Fakulti Bahasa dan Kesusasteraan Cina di BFSU. Di Dewan Wenhuating, seramai hampir 250 orang pelajar Malaysia sudah bersiap sedia untuk mengikuti pembentangan kami. Saya sendiri tidak menyangka begitu tinggi jumlah kehadiran peserta ke program ini. Fikir saya, mungkin mereka jarang mendapat peluang untuk menimba ilmu berkaitan agama Islam secara langsung di sini. Mungkin juga kerana berada di negara majoriti bukan Muslim, maka mereka merasakan ilmu ini sangat signifikan untuk difahami dan diamalkan oleh mereka.

Walau apapun tujuan mereka, saya harus mengambil kesempatan ini untuk berkongsi ilmu yang dimiliki dengan mereka. Selain isi pembentangan saya yang berkisar teknik dan langkah berdakwah, saya turut berpesan kepada mereka supaya memanfaatkan penguasaan mereka dalam bahasa Mandarin untuk berdakwah. Ujar saya kepada mereka, “Jika anda pulang ke Malaysia suatu hari nanti, anda adalah orang yang paling sesuai untuk menyampaikan mesej Islam kepada rakan-rakan kita dalam kalangan kaum Cina. Jangan sia-siakan kemahiran anda yang boleh berbahasa Mandarin untuk mendapat pahala yang sangat besar daripada Allah.”

Prof. Dr. Taufiq pula membuat pembentangan berkenaan kepercayaan dan budaya dalam masyarakat Cina. Selain penerangan ringkas mengenai agama-agama seperti Buddha, Taoisme dan Konfusian, beberapa perayaan dan acara utama masyarakat Cina turut disentuh seperti Tahun Baharu Cina, Chap Goh Meh, Cheng Beng (atau Qing Ming), Festival Perahu Naga dan Perayaan Hantu Lapar. Pada pandangan saya, amat penting untuk kita sebagai Muslim mempunyai sedikit pengetahuan mengenai perkara-perkara tersebut jika kita ingin berinteraksi dengan lebih baik dengan rakan-rakan Cina kita. Malah kita sebenarnya menyahut seruan Allah di dalam Al-Quran yang menuntut kita yang hidup dalam masyarakat majmuk untuk saling berkenal-kenalan antara satu sama lain.

“Wahai manusia, sesungguhnya Kami ciptakan kamu lelaki dan wanita dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku untuk kamu bertaaruf (saling kenal-mengenal)…” (Al-Hujurat 49 : 13)

Selain itu, beliau turut berkongsikan beberapa salah faham terhadap Islam yang biasa membelenggu masyarakat Cina di Malaysia. Antara salah faham tersebut ialah masuk Islam masuk Melayu, tidak boleh tinggal bersama keluarga asal selepas memeluk Islam, adat Cina dibuang, nama Cina perlu ditukar dan sebagainya. Sebagai Muslim, kita seharusnya dapat menjawab isu ini dengan baik kepada mereka supaya sedikit demi sedikit salah tanggapan mereka tentang Islam dapat dihilangkan.

Turut menarik perhatian kami melalui perkongsian Prof. Dr. Taufiq ialah mengenai seorang figura Muslim dari negara China yang terkenal dalam sejarah, iaitu Laksamana Cheng Ho. Nama ini tidak asing bagi kita di Malaysia kerana beliau mempunyai hubungan akrab dengan Kesultanan Melayu Melaka sekitar kurun ke-15 Masihi. Cheng Ho atau nama Islamnya Muhammad Ma Ho merupakan pemimpin beberapa misi diplomatik Kerajaan Dinasti Ming ke dunia luar, termasuk negara-negara umat Islam di Asia Tenggara, Asia Selatan dan Afrika Timur. Pencapaian dan jasa beliau kepada Kerajaan Dinasti Ming begitu signifikan sehingga menjadi bahan kajian dan penulisan ahli-ahli sejarah termasuk dari Barat. 

Gambar 6: Bersama para peserta program yang kami kendalikan

Usai program pada sebelah tengah hari, rakan-rakan pelajar Malaysia membawa kami melawat Beijing. Sebagai sebuah bandar lama, Beijing sememangnya terkenal dengan beberapa mercu tanda yang cukup bersejarah dan mengagumkan. Namun disebabkan tempoh kunjungan kami yang agak singkat di Beijing, kami hanya dapat bertandang ke beberapa lokasi sahaja. Antaranya ialah sebuah kompleks keagamaan yang dipanggil Tiantan atau Temple of Heaven yang terletak di tenggara Beijing.

Di dalam kompleks ini terdapat beberapa bangunan yang boleh dikunjungi oleh pelancong. Sebelum sampai ke sana, kami melalui kawasan taman yang ditumbuhi pokok-pokok hijau dan rimbun. Saya dapati begitu ramai warga tempatan yang melakukan pelbagai aktiviti di taman ini seperti bersenam taichi, bersukan, bermain muzik dan berkelah bersama keluarga.

Setelah beberapa minit berjalan kaki, akhirnya kami tiba di bangunan utama kuil yang dikenali sebagai ‘The Hall of Prayer for Good Harvests’. Ia adalah bangunan berbentuk silinder dengan ketinggian 38 meter dan atap bersusun tiga. Menurut sejarah, bangunan ini mula didirikan pada tahun 1420 semasa pemerintahan Maharaja Yongle daripada Dinasti Ming. Sejak itu bangunan ini beberapa kali dibaik pulih sehingga terhasil bangunan yang ada sekarang. Ia menjadi tempat maharaja berdoa untuk mendapat hasil tanaman yang baik. Selain itu di dalam kuil tersebut terdapat dua lagi monumen iaitu ‘The Imperial Vault of Heaven’ dan ‘The Circular Mound Altar’.

Gambar 7: Melalui kawasan taman sebelum sampai ke bangunan utama di Temple of Heaven

Gambar 8: Penulis di perkarangan The Hall of Prayer for Good Harvests

Gambar 9: Hong Qiao Pearl Market, tempat penulis membeli buah tangan

Dari Temple of Heaven, kami berjalan kaki selama kira-kira 10 minit untuk sampai di Hong Qiao Pearl Market. Di pasar raya ini dijual pelbagai jenis barangan dan cenderamata, selain barang kemas dan permata. Di Hong Qiao Pearl Market, saya dan Prof. Dr. Taufiq membeli buah tangan untuk dibawa balik dan dihadiahkan kepada ahli-ahli keluarga. Dengan bantuan Nazirul, saya dapat membeli barangan yang saya inginkan dengan harga yang beberapa kali ganda lebih murah berbanding harga yang biasa dikenakan kepada pelancong. Rupa-rupanya jika kita datang ke tempat sebegini, adalah lebih baik jika kita bersama orang yang bermastautin di sini dan pandai tawar-menawar dengan penjual agar kita dapat membeli barangan dengan harga yang berpatutan. Menjelang Maghrib, setelah berehat sebentar di rumah penginapan kami di BFSU, kami dibawa semula ke Western Mahua untuk berbuka puasa.

Malam kedua di Beijing, kami menunaikan Solat Sunat Tarawih secara berjemaah di bangunan asrama kediaman pelajar-pelajar Malaysia di BFSU. Laluan koridor yang sempit di tingkat empat bangunan asrama tersebut menjadi tempat solat bagi lelaki, manakala bagi wanita, mereka solat berjemaah di dalam sebuah bilik serbaguna yang sederhana besar. Inilah cabaran pelajar beragama Islam di sini. Mereka tiada tempat yang luas dan selesa untuk menunaikan solat secara berjemaah dalam jumlah yang ramai di universiti. Masjid yang ada pula agak jauh dan perlu berkenderaan ke sana.

Malam itu kami bersahur awal, kira-kira jam 11.30 malam. Rakan-rakan membawa kami ke sebuah gerai yang menjual cucuk-cucuk, atau dalam bahasa Mandarin disebut Chuanr (seperti sate). Cucuk-cucuk ini dimasak dan disediakan oleh sepasang suami isteri yang beragama Islam. Seingat saya, Itulah kali pertama saya bertemu orang Islam warga tempatan sejak tiba di Beijing.

Dianggarkan kini terdapat lebih 20 juta umat Islam di China. Nampak seperti satu jumlah yang besar, namun angka ini sebenarnya hanyalah kira-kira dua peratus daripada jumlah penduduk negara tersebut secara keseluruhannya, iaitu 1.3 bilion. Mereka berada di beberapa wilayah di China, antaranya di Xi’an, Xinjiang, Gansu, Ningxia dan Shanxi. Di Beijing sahaja terdapat lebih 200,000 orang Islam. Orang Hui adalah etnik Muslim terbesar di China, diikuti Uyghur.

Gambar 10: Hidangan juadah berbuka puasa di Western Mahua

Gambar 11: Bangunan asrama pelajar Malaysia di BFSU

Gambar 12: Suasana solat terawih berjemaah di asrama pelajar Malaysia di BFSU

Gambar 13: Chuanr atau cucuk-cucuk masakan Muslim di Beijing

Pada keesokan harinya, rakan-rakan membawa kami melawat Niujie Street. Kawasan ini yang terletak di dalam daerah Xuanwu sememangnya terkenal sebagai penempatan terbesar umat Islam di Beijing. Di Niujie Street inilah terletaknya Masjid Niujie, sebuah masjid yang menjadi tumpuan para pelancong dari dalam dan luar negara China dek kerana usianya yang telah melangkaui seribu tahun. Suasana Islam di Beijing benar-benar saya rasai apabila dapat bersama-sama dengan komuniti Muslim menunaikan solat Jumaat di masjid ini.

Masjid Niujie mula dibina pada tahun 996 Masihi oleh ilmuan Arab pada masa pemerintahan Dinasti Liao. Sewaktu pemerintahan maharaja Dinasti Ming pada 1474, masjid ini dinamakan “Libaisi”, dan ditambah baik keadaannya pada zaman Dinasti Qing. Sejak tertubuhnya kerajaan Republik Rakyat China pada tahun 1949, Masjid Niujie telah mengalami empat kali proses renovasi secara besar-besaran iaitu pada tahun 1955, 1979, 1996 dan 2000. Keindahan dan keunikan seni bina masjid ini hasil gabungan sentuhan Arab dan China sememangnya tidak dapat dipertikaikan dan pasti memukau mana-mana mata yang memandang.

Begitu lama usia Masjid Niujie ini boleh difahami kerana bersesuaian dengan usia kelahiran agama Islam yang sangat awal di China. Sejarah menunjukkan Islam kali pertama disebarkan ke China pada tahun 650 Masihi apabila khalifah Uthman bin Affan menghantar rombongan dikepalai oleh sahabat Nabi Muhammad s.a.w. yang tersohor, Saad bin Abi Waqqas. Kedatangan mereka disambut baik oleh Maharaja Dinasti Tang pada waktu itu, malah perintah dikeluarkan supaya dibina sebuah masjid di Canton (kini Guangzhou). Islam terus berkembang pesat pada zaman pemerintahan Dinasti Song (960-1279), malah mencapai puncak kegemilangannya ketika pemerintahan Dinasti Yuan dan Dinasti Ming.

Selain Masjid Niujie, terdapat juga restoran halal dengan kepelbagaian jenis masakan tempatan di Niujie Street. Kami turut dibawa membeli-belah di sebuah pasar raya yang menjual beraneka produk makanan halal basah dan kering. Selain itu, terdapat juga Sekolah Rendah Huimin, sebuah sekolah Islam yang didirikan untuk anak-anak orang Islam di Beijing. 

Gambar 14: Masjid Niujie yang berusia lebih seribu tahun

Gambar 15: Di dalam dewan solat Masjid Niujie

Gambar 16: Bangunan Sekolah Rendah Huimin, sekolah Islam yang terletak di Niujie Street

Malam menjelang tiba. Inilah malam terakhir kami di Beijing. Kami dibawa ke Restoran Donglaishun (berstatus halal) yang terletak di salah sebuah kompleks membeli-belah di Youyi untuk berbuka puasa. Peking duck (itik panggang) menjadi menu utama santapan kami, selain masakan-masakan Cina lain yang begitu menyelerakan. Sambil menikmati hidangan, saya turut memerhatikan begitu ramai pengunjung memenuhi restoran ini, lebih-lebih lagi pelanggan bukan Muslim.

Kami kemudiannya bergerak ke Masjid Lan Dian Chang di Youyi untuk mengerjakan solat fardhu Maghrib dan Isyak. Alhamdulillah, di masjid ini juga kami dapat bersama-sama warga tempatan menunaikan Solat Sunat Tarawih. Benarlah seperti yang dikhabarkan orang, begitu laju bacaan imam sewaktu Solat Tarawih. Surah Al-Fatihah dibacakan dengan hanya sekali nafas sahaja. Dan kami selesai melaksanakan lapan rakaat Solat Tarawih dalam jangka masa tidak sampai 15 minit!

Jam 1.30 pagi Sabtu, 11 Jun 2016, saya dan Prof. Dr. Taufiq berada di dalam pesawat MAS yang berlepas meninggalkan Beijing. Saya bersyukur kepada Allah kerana mempermudahkan urusan kami sepanjang berada di sana. Jauh di sudut hati, saya berharap agar langkah kerdil kami ini sedikit sebanyak menjadi asbab limpahan hidayah-Nya kepada lebih ramai manusia di bumi Tuhan ini.

Namun, kita menyedari bahawa tugas kita menyampaikan Islam kepada non-Muslim bukanlah untuk memaksa mereka memeluk Islam. Tugas kita hanyalah menceritakan keindahan dan kebenaran Islam kepada mereka, juga membetulkan salah tanggapan mereka tentang Islam. Di akhirat nanti yang akan ditanya oleh Allah ialah adakah kita telah melaksanakan tanggungjawab menyampaikan mesej Islam, bukan berapa ramai non-Muslim yang telah kita Islamkan. Pendek kata, “Dakwah is convey, not convert.”

Gambar 17: Berbuka puasa di Restoran Donglaishun

Gambar 18: Juadah berbuka puasa di Restoran Donglaishun

Gambar 19: Penulis berpeluang menunaikan Solat Sunat Tarawih di Masjid Lan Dian Chang di Youyi

No comments:

Post a Comment