Thursday, October 12, 2017

Istanbul: Menjejak Kegemilangan Muhammad Al-Fatih

Oleh Wan Am

Istanbul adalah salah sebuah kota utama di dunia yang menyimpan banyak khazanah silam yang berharga. Letaknya di Turki, sebuah negara yang kini diterajui oleh kerajaan yang terserlah komitmennya untuk meninggikan syiar Islam, setelah lebih separuh abad di bawah tampuk kepimpinan sekular. Turki juga dikenali sebagai “Negara Rentas Benua” lantaran dua bahagian negara tersebut terletak di dalam benua Eropah dan Asia yang dipisahkan oleh Selat Bosforus.

Pernah bergelar ‘Constantinople’ sewaktu di bawah pemerintahan Empayar Byzantium (Kristian Timur), Istanbul kemudiannya dikuasai oleh Kerajaan Islam Uthmaniah sehingga lima kurun lamanya. Peristiwa ini menepati ramalan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w., yang mana baginda pernah bersabda, “Constantinople akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera.” (Hadis riwayat Imam Ahmad).

Kata-kata utusan Allah yang terakhir ini menjadi realiti selepas berlalu 800 tahun. Istanbul disinari cahaya Islam berkat kekuatan iman dan amal serta kecanggihan persenjataan soldadu Islam yang pada waktu itu dipimpin oleh Sultan Muhammad Al-Fatih. Sememangnya kewibawaan Muhammad Al-Fatih menjadi buah mulut ramai orang, sejak dahulu hingga sekarang. Hinggakan isteri saya sendiri menamakan anak lelaki sulung kami bersempena nama beliau. Malah, kembara kami ke bumi Istanbul adalah ilham daripada isteri saya yang begitu kepingin menjejak kesan peninggalan bersejarah Muhammad Al-Fatih dan pemerintahannya yang gemilang.

Gambar 1: Istanbul kami datang!

Rabu, 7 Disember 2016 jam 5.40 pagi, pesawat Turkish Airlines yang kami naiki mendarat di Istanbul Ataturk Airport. Perjalanan selama 10 jam sememangnya melelahkan, namun saya kira berbaloi kerana akhirnya kami selamat tiba di destinasi yang dituju. Ditambah dengan kemudahan dan kualiti perkhidmatan kakitangan pesawat yang sangat memuaskan. Pastinya Turkish Airlines menjadi pilihan kami lagi jika ingin menghala ke mana-mana negara di Eropah pada masa hadapan.

Istanbul pada waktu kedatangan kami ini sedang di penghujung musim luruh, dengan suhu serendah enam darjah celcius. Tidak hairanlah sebaik sahaja keluar dari bangunan lapangan terbang, saya diserang kedinginan yang agak mencengkam. Lantas saya baluti diri dengan baju sejuk dan sarung tangan yang baru dibeli sebelum datang ke Istanbul. Tanpa berlengah kami mengambil teksi untuk menuju ke hotel penginapan kami di Sultanahmed yang telah ditempah lebih awal secara atas talian.

Saya kira lokasi hotel penginapan kami amat strategik kerana terletak berhampiran dengan monumen-monumen tumpuan pelancong di kota Istanbul. Kami hanya perlu berjalan kaki untuk ke Hagia Sophia, Istana Topkapi, Grand Bazaar dan beberapa lagi bangunan bersejarah yang lain. Malah, setiap hari di Istanbul kami dapat menziarahi Masjid Biru (Blue Mosque) yang terkenal itu!

Hari pertama kami di Istanbul, saya dan isteri meredah hujan renyai-renyai untuk ke Masjid Biru. Di masjid yang juga dikenali sebagai Masjid Sultan Ahmed itu, saya lihat berduyun-duyun manusia dari seluruh pelusuk dunia datang bertandang. Yang putih, yang hitam, yang kuning langsat dan sawo matang, semuanya tidak melepaskan peluang untuk menatap Masjid Biru dengan lebih dekat.

Sejarah merakamkan, Masjid Biru ini dibina pada masa pemerintahan Sultan Ahmed I (1603-1617). Dengan reka bentuk yang begitu unik dan mempesonakan, tidak hairanlah masjid yang sudah mencecah usia 400 tahun ini diakui sebagai antara masjid tercantik di dunia. Dewan solat masjid ini turut diserikan dengan keindahan kaligrafi dan bentuk geometri yang begitu halus seninya, membuktikan Islam tidak pernah mengabaikan aspek kesenian dan kebudayaan yang merupakan sebahagian daripada fitrah manusia.

Gambar 2: Panorama indah dari tingkat atas hotel tempat kami menginap di Istanbul

Gambar 3: Penulis dan isteri di perkarangan Masjid Biru di Istanbul

Gambar 4: Bersama seorang warga Palestin (kanan) di dalam dewan solat Masjid Biru

Gambar 5: Corak geometri menghiasi dinding Masjid Biru

Hari kedua di Istanbul, selepas menunaikan solat Subuh di Masjid Biru, kami bergegas menuju ke Hagia Sophia yang terletak bertentangan dengan Masjid Biru. Namun kami tidak dapat terus masuk ke dalamnya kerana ia hanya dibuka kepada pelawat pada jam 9.00 pagi. Sambil menghirup udara pagi yang nyaman dan menyegarkan, kami bersiar-siar di sekitar Sultan Ahmed Park dan menyaksikan beberapa tugu sisa peninggalan Empayar Byzantium iaitu Obelisk, Tiang Serpentine dan Tiang Constantine yang terletak berhampiran kawasan Masjid Biru.

Sewaktu era Byzantium, di kawasan ini telah dibangunkan sebuah gelanggang perlumbaan kereta kuda yang besar dan terkenal yang dinamakan Hippodrome. Di tengah-tengah gelanggang inilah tersergamnya Obelisk, Tiang Serpentine dan Tiang Constantine tersebut. Namun kemudian Hippodrome ini telah dimusnahkan oleh tentera Salib yang menyerang Constantinople, meninggalkan tugu-tugu tersebut yang masih teguh berdiri hingga ke hari ini.

Jam 9.10 pagi, kami membeli pas muzium untuk memasuki Hagia Sophia (juga dikenali sebagai Ayya Sofya). Nasib baik kami tidak perlu beratur panjang kerana masih belum ramai pelawat yang datang pada waktu awal pagi begini. Dengan pas muzium berharga 85 Turkey Lira (TL), kami bukan sahaja dapat melawat Hagia Sophia, malah pas tersebut juga boleh digunakan selama tiga hari untuk memasuki muzium lain di Istanbul seperti Istana Topkapi, Hagia Irene, Muzium Arkeologi Istanbul, Muzium Mozaik Istanbul dan Muzium Sains dan Teknologi Islam.

Hagia Sophia adalah antara monumen utama di Istanbul yang dicari-cari oleh kebanyakan pelancong. Dibina pada tahun 537 Masihi sewaktu pemerintahan Empayar Byzantium, Hagia Sophia asalnya adalah sebuah gereja besar yang pada waktu itu dikenali sebagai St. Sophies. Selama hampir satu abad lamanya ia menjadi pusat ibadat penganut Kristian sebelum diubah suai menjadi masjid oleh Sultan Muhammad Al-Fatih pada tahun 1453.

Tidak hairanlah apabila kami melangkah masuk ke ruang dewan utama Hagia Sophia, kami dapati terdapat kombinasi lakaran dan tulisan lama yang bercirikan kedua-dua agama Kristian dan Islam. Lakaran gambar Mary dan Jesus serta lambang Salib jelas terpampang di dinding-dinding bangunan, selain barang-barang peninggalan empayar Kristian yang masih dipelihara untuk tatapan pengunjung. Tidak ketinggalan tulisan bersaiz besar perkataan ‘Allah’, ‘Muhammad’ dan nama empat Khalifah Ar-Rasyidin (Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali) yang tergantung di bahagian atas dewan, juga kaligrafi Islam yang menghiasi kubah.

Gambar 6: Obelisk, tugu pemberian Kerajaan Mesir kepada Kaisar Rom sewaktu era Byzantium

Gambar 7: Bersama seorang rakyat Malaysia yang menuntut di Istanbul dengan berlatarbelakangkan Hagia Sophia

Gambar 8: Suasana di dalam Hagia Sophia yang sentiasa menggamit pelancong

Gambar 9: Sudut di dalam Hagia Sophia yang pernah dijadikan dewan solat

Dari Hagia Sophia, kami berjalan kaki menuju ke muzium seterusnya, iaitu Istana Topkapi (Topkapı Sarayı), bermaksud “Istana Pintu Meriam”. Istana yang dahulunya merupakan pusat pemerintahan Kerajan Islam Uthmaniah ini terdiri daripada empat halaman (courtyard) yang setiap satunya mengandungi bangunan-bangunan yang boleh dimasuki oleh pengunjung, sama ada secara berbayar mahupun percuma. Agak lama juga saya dan isteri menghabiskan masa di sini disebabkan begitu luas kawasan untuk dilawati.

Istana Topkapi mula dibangunkan pada tahun 1465, 12 tahun selepas Kerajaan Islam Uthmaniah berjaya menakluk Constantinople. Kedudukan Istana Topkapi yang berhampiran dengan Teluk Tanduk Emas (Golden Horn Bay), Selat Bosforus dan Laut Marmara cukup strategik pada waktu itu kerana dapat memerhatikan kedatangan musuh dari arah laut. Selama 400 tahun Istana Topkapi menjadi kediaman rasmi sultan-sultan sebelum keruntuhan Kerajaan Islam Uthmaniah pada tahun 1924 dan akhirnya dijadikan muzium atas arahan Presiden Pertama Turki, Mustafa Kemal Atarturk.

Salah satu bahagian yang menarik dan popular di Istana Topkapi ialah bangunan yang dinamakan Sacred Relics (Kutsal Emanetler) yang terletak di halaman ketiga. Di sini dipamerkan barang-barang peninggalan para nabi Allah yang telah dikumpulkan oleh pemerintah Kerajaan Islam Uthmaniah. Termasuk dalam koleksi ini ialah pedang Nabi Daud a.s., tongkat Nabi Musa a.s., jubah Nabi Yusuf a.s. dan bekas makanan milik Nabi Ibrahim a.s. Tidak ketinggalan adalah barang-barang kepunyaan Nabi Muhammad s.a.w. seperti busur anak panah dan pedang, serta surat-surat baginda yang dihantar kepada pembesar-pembesar negara sewaktu era penyebaran Islam. Turut dipamerkan berkaitan baginda s.a.w. yang diakui keasliannya ialah janggut baginda, gigi baginda yang tertanggal sewaktu Perang Uhud dan tapak kaki baginda. Tiada gambar foto yang dapat kami ambil kerana peraturan di bangunan ini melarang para pengunjung untuk berbuat demikian.

Di Istana Topkapi juga kami melawat tempat kediaman rasmi sultan dan kaum kerabatnya yang dipanggil Harem. Ada yang beranggapan, Harem ini bukan sekadar tempat sultan berehat, malah juga tempat sultan berfoya-foya dengan para gundiknya. Benarkah dakwaan ini? Begitu terukkah sultan-sultan Kerajaan Islam Uthmaniah dahulu sehingga sanggup melanggar batas-batas syariat? Atau ini adalah sebahagian strategi musuh-musuh Islam termasuk ahli sejarah Barat untuk menggambarkan keburukan pemerintah-pemerintah Islam?

Sebagai seorang Muslim, janganlah kita cepat termakan dengan cerita-cerita yang belum terbukti kebenarannya. Selidikilah dahulu sesuatu berita yang kita terima sebelum mempercayainya. Harem ini sendiri, jika kita memahami definisi perkataan Harem, ia bermaksud tempat suci atau kawasan suci bagi sesuatu agama yang tidak dibuka kepada semua orang untuk memasukinya. Sebagaimana kota suci Mekah dan Madinah yang digelar “Haramain”. Mungkin di Harem ini juga dahulunya dipraktikkan hukum-hukum Islam, antaranya termasuklah soal hubungan antara wanita dan lelaki ajnabi (boleh dikahwini). Wallahu ‘alam.

Kami akhiri hari kedua di Istanbul dengan aktiviti bersiar-siar dan menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan di Taman Gulhane (Gulhane Park), sebuah taman dalam bandar yang terletak bersebelahan dengan Istana Topkapi. Di sini juga kami berehat sebentar, melepaskan penat setelah berjam-jam berjalan di dalam kawasan Istana Topkapi. Kelihatan ramai orang masih membanjiri taman ini pada waktu sore dengan aktiviti masing-masing. Di Taman Gulhane juga terdapatnya Muzium Sains dan Teknologi Islam, namun pada waktu itu ia telah pun ditutup kepada pelawat. Kami mengambil keputusan untuk mengunjunginya pada hari yang lain.

Gambar 10: Di hadapan pintu masuk utama Istana Topkapi

Gambar 11: Salah satu halaman (courtyard) di dalam Istana Topkapi

Gambar 12: Penulis di dalam Harem, tempat istirehat sultan dan ahli keluarganya 

Gambar 13: Selat Bosforus boleh dilihat dari perkarangan Istana Topkapi

Gambar 14: Menghirup udara petang di Taman Gulhane

Hari ketiga di Istanbul, seperti hari sebelumnya, kami menunaikan solat Subuh secara berjemaah di Masjid Biru. Oh ya, saya masih ingat pada hari sebelumnya, kami sudah pun berada di Masjid Biru sebelum masuk waktu Subuh. Namun tidak seperti di Malaysia, solat Subuh berjemaah di Masjid Biru hanya bermula kira-kira 30 minit selepas azan berkumandang! Rupa-rupanya Muslim di sini mengambil pendapat harus melewatkan sedikit perlaksanaan solat Subuh secara berjemaah agar lebih ramai umat Islam dapat hadir ke masjid.

Selepas mengambil sarapan pagi di hotel penginapan, saya dan isteri mula berjalan kaki menuju ke Grand Bazaar. Sebenarnya boleh sahaja kami menaiki trem di Stesen Sultanahmet dan turun di Stesen Beyazit yang berhampiran dengan pintu masuk Grand Bazaar. Namun kami lebih senang untuk berjalan kaki sambil melihat suasana bandar Istanbul, dan pada masa yang sama dapat menjimatkan wang. Dari Masjid Biru, kami menyusuri landasan trem dan dengan berpandukan peta, akhirnya kami selamat tiba di Grand Bazaar.

Grand Bazaar (Kapalıçarşı) yang siap dibina pada tahun 1461 adalah antara bazar membeli-belah yang paling besar dan tertua di dunia. Bazar yang memuatkan lebih 4000 kedai yang menjual pelbagai jenis produk ini dikatakan menarik 250,000 hingga 400,000 pengunjung dari dalam dan luar Turki setiap hari. Di sini kami memborong barangan seperti baju T, magnet, selendang, pen, poskad dan tarbus untuk dibawa balik dan dihadiahkan kepada ahli keluarga dan handai-taulan. Di sini juga kami terserempak dengan kenalan kami dari Malaysia, Tuan Haji Zulkifli Said yang turut bercuti di Istanbul bersama isteri dan anak-anaknya. Di Malaysia kami jarang berjumpa, di Istanbul pula kami bersua muka.

Pada sebelah petang, selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Biru, kami melawat beberapa lagi muzium, antaranya ialah Hagia Irene yang terletak di dalam kawasan halaman pertama Istana Topkapi. Hagia Irene dahulunya merupakan gereja Ortodoks Timur dan dibina lebih awal daripada Hagia Sophia, iaitu pada abad keempat Masihi. Gereja ini pernah beberapa kali dibangunkan semula selepas berlaku kehancuran dan kerosakan pada struktur bangunannya akibat beberapa peristiwa penting yang berlaku sepanjang lebih seribu tahun usianya. Hagia Irene juga adalah antara gereja di Istanbul yang tidak diubah menjadi masjid pada zaman Kerajaan Islam Uthmaniah.

Selepas melawat Hagia Irene dan kemudiannya Muzium Arkeologi Istanbul, kami bergegas pulang ke hotel penginapan kerana saya perlu membuat persiapan untuk bertemu pelajar dan rakyat Malaysia di Istanbul pada sebelah malam. Sebelum kehadiran saya ke Istanbul, sahabat saya Saudara Safwan Saparuddin yang menetap di Turki telah menyusun satu program khas untuk saya berkongsi ilmu kepada rakyat Malaysia yang bermastautin di sini. Alhamdulillah, pihak Malaysian Student Association in Turkey atau singkatannya MASAT telah bersetuju untuk menjadi penganjur program ini.

Selesai menunaikan solat Maghrib, saya dan isteri menikmati pemandangan senja nan indah di sekitar Masjid Biru sementara menunggu kedatangan seorang lagi kenalan saya, Saudara Halim Khayat yang akan membawa kami ke tempat program di Fatih. Dari Stesen Sultanahmet, kami menaiki trem yang penuh sesak dengan warga Istanbul yang baru pulang dari tempat kerja. Kami turun di Stesen Pazartekke dan dari situ, kami berjalan kaki menuju ke Darul Saadet yang merupakan nama rumah sewa pelajar Malaysia yang biasa dijadikan pusat aktiviti atau program yang berskala kecil. Kira-kira 30 orang warga Malaysia memenuhi Darul Saadet ketika saya membentangkan tajuk “Dakwah is Easy!” selama hampir dua jam, termasuk sesi soal jawab. Turut hadir menyertai program ini ialah Tuan Haji Zakaria Mohd Nani yang merupakan Pengarah Tourism Malaysia-Turki. 

Gambar 15: Hidangan sarapan pagi di hotel penginapan kami

Gambar 16: Di hadapan salah satu pintu masuk Grand Bazaar

Gambar 17: Bersama kenalan penulis, Tuan Haji Zulkifli Said dan keluarganya di dalam Grand Bazaar

Gambar 18: Di dalam Hagia Irene, antara gereja tertua di Istanbul

Gambar 19: Di hadapan pintu masuk Muzium Arkeologi Istanbul

Gambar 20: Menikmati waktu senja di sekitar Masjid Biru

Gambar 21: Program khas penulis bersama warga Malaysia yang bermastautin di Turki

Sabtu, 10 Disember 2016, tibalah hari terakhir kami di bumi Istanbul. Masih ada masa untuk kami menjelajah kota ini memandangkan masa perjalanan pulang kami ke Kuala Lumpur adalah pada sebelah malam. Aktiviti hari ini kami mulai dengan melawat Muzium Panorama 1453. Dari Stesen Sultanahmet, kami menaiki trem dan turun di Stesen Topkapi.

Muzium Panorama 1453 menyimpan seribu satu kisah mengenai perjalanan sejarah Daulah Uthmaniah. Di sini juga kami dapat menyelami strategi perencanaan Kerajaan Islam Uthmaniah untuk menawan kota Constantinople daripada Kerajaan Rom yang akhirnya membawa kepada pembukaan kota tersebut oleh Sultan Muhammad Al-Fatih bersama bala tenteranya. Walaupun penerangan pada setiap gambar yang dipamerkan adalah dalam bahasa Turki, namun dengan bantuan ‘audio guide’ yang mempunyai 12 pilihan bahasa (termasuk bahasa Inggeris), kami dapat memahami setiap penerangan tersebut. Audio guide ini boleh didapati di pintu masuk muzium dengan harga sekitar 5 hingga 10 TL.

Sultan Muhammad Al-Fatih telah diangkat menjadi pemerintah Kerajaan Islam Uthmaniah pada usia yang sangat muda, iaitu 19 tahun. Sejak kecil beliau telah dipersiapkan dengan pendidikan yang terbaik oleh ayahandanya, Sultan Murad II dengan pelbagai cabang ilmu pengetahuan, sama ada ilmu agama, akademik, bahasa, malah juga ilmu berkaitan strategi peperangan dan pemerintahan. Beliau juga dikenali sebagai seorang yang berkeperibadian tinggi dengan sifat-sifat mulia seperti tawaduk, berani, sabar dan tegas serta sangat kuat menjaga hubungannya dengan Allah. Tidak hairanlah Islam begitu gemilang sepanjang 30 tahun pemerintahannya, termasuklah jasanya dalam peristiwa penaklukan Constantinople.

Usaha untuk membebaskan Constantinople tidak mudah. Usaha ini sebenarnya telah dilakukan sejak zaman Kerajaan Islam Umaiyah, dituruti dengan beberapa peperangan pada zaman Abbasiah sehinggalah zaman Uthmaniah sebelum Sultan Muhammad Al-Fatih menaiki takhta. Semuanya berlumba-lumba untuk merealisasikan janji Allah sebagaimana hadis Nabi Muhammad s.a.w. yang meramalkan pembukaan Constantinople. Malangnya semua usaha tersebut menemui kegagalan.

Sepanjang dua tahun pertama pemerintahannya, Sultan Muhammad Al-Fatih membuat persiapan rapi bagi menjayakan cita-cita membuka Constantinople. Selain mengkaji pelan kota Constantinople, beliau turut mengenal pasti punca kegagalan semua peperangan terdahulu, selain menjadikan kaedah peperangan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan Salahuddin Al-Ayyubi (pembebas Baitul Maqdis) sebagai rujukan untuk menggempur Constantinople dan tentera Byzantium. Akhirnya selepas hampir dua bulan peperangan berlangsung, pada 29 Mei 1453 Constantinople berjaya ditawan oleh tentera Islam. Sultan Muhammad Al-Fatih menukar nama kota tersebut kepada “Islambol” yang bermaksud “Islam keseluruhannya” (sebelum kemudiannya ditukar ke Istanbul).

Gambar 22: Menaiki trem menuju ke Muzium Panorama 1453

Gambar 23: Di hadapan bangunan Muzium Panorama 1453

Gambar 24: Patung “wax sculpture” Sultan Muhammad Al-Fatih di hadapan pintu masuk muzium

Gambar 25: Imej di Muzium Panorama 1453 yang menggambarkan peristiwa pembukaan Constantinople pada era Muhammad Al-Fatih

Selesai lawatan kami di Muzium Panorama 1453, kami kembali mengambil trem, menuju pula ke Eminonu untuk menaiki kapal persiaran merentas Selat Bosforus. Bahagian pertama pelayaran, kami diperlihatkan dengan beberapa mercu tanda Istanbul di sebelah Eropah yang terletak di sepanjang Selat Bosforus. Antara yang kelihatan ialah Istana Dolmabahce, Universiti Galatasaray, Masjid Ortakoy dan Kubu Rumeli (Rumeli Fortress), sebuah kota lama yang dibina oleh Sultan Muhammad Al-Fatih. Kira-kira 30 minit kemudian, kapal persiaran yang kami naiki berpatah balik ke Eminonu dan kami menyaksikan pula pemandangan Istanbul di sebelah Asia. Azan Zohor turut kedengaran dari salah sebuah masjid di Istanbul Asia yang terletak berhampiran dengan selat ini.

Di Selat Bosforus ini jugalah azan pernah dikumandangkan dari atas kapal sewaktu Sultan Muhammad Al-Fatih dan armadanya menggempur Constantinople. Melalui Selat Bosforus, tentera Uthmaniah mengepung dan menyerang kubu Byzantium sehingga berpuluh-puluh hari lamanya. Ia bukan suatu usaha yang mudah kerana ternyata tentera Rom bukan calang-calang lawan dan memiliki banyak pengalaman dalam pertempuran. Akhirnya dengan bantuan Allah, hasil strategi peperangan Sultan Muhammad Al-Fatih yang tidak terjangkau dek akal serta keberanian beberapa panglima tentera Islam yang gugur syahid, Selat Bosforus menjadi saksi pembukaan Constantinople oleh Kerajaan Islam Uthmaniah pada tahun 1453.

Muzium Sains dan Teknologi Islam di Taman Gulhane menjadi destinasi kami selepas puas menghirup bayu Selat Bosforus. Muzium yang dibuka pada tahun 2008 ini menyediakan pameran hasil inovasi para ilmuan Islam dalam pelbagai cabang ilmu seperti matematik, geografi, astronomi, kimia, biologi, mekanikal dan sebagainya. Pencapaian-pencapaian ini membuktikan begitu besar sumbangan Islam dalam bidang sains dan teknologi sejak zaman-berzaman sehingga turut menjadi rujukan saintis Barat yang membawa kepada kemajuan tamadun mereka kemudiannya.

Sememangnya Islam amat menggalakkan umatnya untuk menceburi segala bidang ilmu pengetahuan, termasuklah sains dan teknologi. Malah, manusia zaman ini amat memerlukan ilmu tersebut lantaran berada dalam suasana berlumba-lumba menghasilkan pelbagai ciptaan dan penemuan baru. Umat Islam sendiri perlu kembali mengasah dan menyerlahkan potensi akal mereka agar kembali menjadi umat yang gemilang. Allah amat memandang mulia kepada orang yang memanfaatkan akalnya, malah, menggelar mereka sebagai “ulul albab”, sebagaimana yang difirmankan-Nya di dalam Al-Quran:

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi ulul albab (iaitu golongan yang berakal). (Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri dan duduk dan dalam keadaan berbaring dan mereka banyak berfikir tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata, ‘Wahai Tuhan kami, Kamu tidak menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada seksa neraka’.” (Ali Imran : 190-191)

Alhamdulillah, berakhirnya lawatan kami di Muzium Sains dan Teknologi Islam menandakan tamatlah sudah kembara kami di bumi Istanbul. Pelbagai hikmah, pengajaran dan ibrah yang kami peroleh di sini. Penulisan ini akan menjadi lebih panjang jika saya nukilkan segalanya. Mudah-mudahan dapat saya berkongsi pada kesempatan yang lain.

Jika ada rezeki dan peluang juga, moga dapat kami jejakkan kaki kami ke Turki di sebelah Asia pula. Di sana juga banyak tinggalan dan warisan Kerajaan Islam Uthmaniah yang ingin kami tatapi dengan mata kami sendiri. Semoga Allah permudahkan urusan ini, insya-Allah.

Gambar 26: Di hadapan kapal persiaran yang kami naiki untuk merentas Selat Bosforus

Gambar 27: Di tengah-tengah Selat Bosforus yang membiru damai

Gambar 28: D hadapan Muzium Sains dan Teknologi Islam di Taman Gulhane

Gambar 29: Jumpa lagi Istanbul!

No comments:

Post a Comment