Monday, October 16, 2017

Port Moresby: Cabaran Mereka yang Berhijrah

Oleh Wan Am

Seumur hidup ini, tidak pernah terlintas di fikiran saya untuk sampai di sebuah negara yang bernama Papua New Guinea. Malah, saya tidak pernah tahu di mana kedudukan negara ini secara tepat di dalam peta dunia, apatah lagi sejarah penubuhan dan perkembangan negara tersebut serta latar belakang penduduknya. Sebab itu apabila diberitahu oleh pihak majikan yang saya telah dipilih untuk bertemu komuniti Muslim di sana, saya seakan-akan tidak percaya.

Saya lantas mencari maklumat di internet berkenaan Papua New Guinea. Ia adalah sebuah negara kepulauan di zon Oceania yang dihuni lebih tujuh juta penduduk, berjiran dengan Papua, sebuah wilayah di bawah negara Indonesia. Ia terletak di utara negara Australia dan merupakan sebahagian daripada negara-negara Komanwel. Port Moresby adalah ibu kota negara ini.

Selain Australia, negara-negara lain yang terletak di sekitar Papua New Guinea ialah Solomon Islands, Nauru, Tuvalu, Kiribati, Fiji, Samoa, Vanuatu, Tonga dan beberapa lagi negara kepulauan yang lain. Saya diberitahu oleh seorang rakan di Papua New Guinea, negara-negara tersebut juga mempunyai penduduk yang beragama Islam. Terlintas sejenak di fikiran, begitu besar pahala orang-orang yang merintis usaha penyebaran dakwah di negara-negara tersebut. Sudah pasti cabaran yang dilalui oleh mereka juga sangat besar, berdepan dengan penduduk pribumi yang mewarisi kepercayaan nenek moyang zaman-berzaman, menjadikan objek alam sebagai Tuhan.  

Gambar 1: Kedudukan Papua New Guinea dan negara-negara sekitarnya dalam peta dunia

Setelah melalui perjalanan selama hampir 15 jam dari Kuala Lumpur (termasuk transit di Manila selama beberapa jam), akhirnya saya bersama Pengurus Besar Hidayah Centre Foundation (HCF), Tuan Haji Abdul Rahman Kassim tiba di Lapangan Terbang Jackson di bandar Port Moresby sekitar jam 8.15 pagi Jumaat, 15 September 2017. Kami disambut oleh Saudara Ahmed John Kale, seorang pendakwah yang telah kami kenali sebelum ini sewaktu beliau menghadiri program di Kuala Lumpur. Saudara Ahmed juga yang menjadi orang perantaraan dalam urusan lawatan kami ini, malah beliau sentiasa mengiringi kami sepanjang tiga hari dua malam kami berada di Port Moresby. Beliau adalah seorang anak muda yang komited dan sangat bersemangat untuk melaksanakan tanggungjawab dakwah. Jika diberikan bimbingan yang baik, saya percaya suatu hari nanti beliau akan memainkan peranan yang besar dalam penyebaran mesej Islam di bumi Papua New Guinea, insya-Allah.

Dari lapangan terbang, kami terus dibawa ke bangunan pusat kegiatan Islamic Society of Papua New Guinea (ISPNG) di Hohola, sebuah daerah kecil di Port Moresby. Kami disambut mesra oleh beberapa orang pimpinan ISPNG termasuk Presidennya, Saudara Fred Hussein Barre yang merupakan seorang pegawai polis yang berjawatan penting di Port Moresby. Setelah berbual ringkas sambil bersarapan pagi, kami kemudian bergegas membuat persiapan diri bagi menghadiri perjumpaan bersama pegawai Kedutaan Malaysia di Papua New Guinea yang telah disusun awal oleh pihak ISPNG. Malah sebelum kedatangan kami ke Port Morseby, saya telah dihubungi oleh Saudara Mohd Rezza Mohd Yusof (Setiausaha Ketiga Kedutaan Malaysia) yang mengalu-alukan kehadiran kami ke negara tersebut.  

Gambar 2: Presiden ISPNG, Saudara Fred Husein Barre (kiri) menyambut ketibaan kami di bangunan pusat kegiatan ISPNG

Sebelum bertolak ke bangunan Kedutaan Malaysia, saya mengambil kesempatan menunaikan Solat Sunat Dhuha di masjid yang terletak bersebelahan dengan bangunan pusat kegiatan ISPNG. Itulah Masjid ISPNG, atau boleh juga dipanggil Masjid Hohola, satu-satunya masjid yang terdapat di Port Moresby. Masjid yang boleh memuatkan kira-kira 1,500 jemaah pada satu-satu masa ini selain menjadi pusat ibadat dan penyebaran Islam, ia juga adalah tempat perkumpulan Muslim dari dalam dan luar Port Moresby dalam sambutan perayaan-perayaan utama umat Islam seperti Hari Raya Aidilftri dan Aidiladha.

Saya difahamkan oleh rakan Muslim di sini bahawa pembinaan Masjid ISPNG adalah hasil usaha mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Sebelum adanya masjid ini, umat Islam di Port Moresby menunaikan solat berjemaah di sebuah bangunan kayu dua tingkat yang terletak bersebelahan dengan tapak Masjid ISPNG. Apabila Tun Dr. Mahathir melawat Port Moresby sewaktu beliau masih lagi bergelar Perdana Menteri Malaysia dan melihat tiada masjid di sini, beliau meminta kebenaran daripada pihak pemerintah Papua New Guinea untuk membantu membangunkan sebuah masjid di Port Moresby. Hasil sumbangan para dermawan dari Malaysia (juga dari Indonesia), akhirnya terbinalah Masjid ISPNG pada tahun 2001. 

Gambar 3: Di hadapan Masjid ISPNG yang tersergam indah di Port Moresby

Gambar 4: Bangunan kayu dua tingkat yang digunakan oleh Muslim di Port Moresby untuk menunaikan solat fardhu berjemaah sebelum adanya Masjid ISPNG

Sekitar jam 10.45 pagi waktu tempatan, kami tiba di bangunan Kedutaan Malaysia di Savannah Heights. Selain Saudara Rezza, kami turut disambut oleh Tuan Muhd Irfan Zulkurnain yang merupakan Counsellor di Kedutaan Malaysia. Kami dimaklumkan, buat masa ini jawatan Duta Malaysia ke Papua New Guinea masih kosong kerana Duta Malaysia sebelumnya telah dipindahkan ke Jordan.

Tuan Muhd Irfan telah memberikan taklimat ringkas berkenaan Papua New Guinea kepada kami. Menurut beliau, Islam adalah seumpama “bayi” di negara ini. Ia adalah agama yang baru muncul kira-kira empat dekad yang lepas yang kini dianuti kurang daripada lima peratus daripada keseluruhan penduduk Papua New Guinea. Walaupun bergelar Muslim, kebanyakan daripada mereka tidak mengamalkan sepenuhnya ajaran Islam lantaran kurangnya pendidikan mengenai ajaran Islam dalam kalangan mereka. Selain kekurangan guru untuk mengajar asas-asas Islam, kemudahan-kemudahan seperti kelas untuk saudara baharu, bilik mesyuarat dan bangunan pusat kegiatan ISPNG juga berada dalam keadaan yang agak daif.

Oleh hal yang demikian, pihak Kedutaan Malaysia sedang bekerjasama dengan ISPNG untuk mencari dana sebanyak 2.5 juta Kina (kira-kira RM3.6 juta) bagi membina Pusat Dakwah Islam (Islam Dakwah Centre – IDC) yang boleh dimanfaatkan oleh ISPNG untuk aktiviti dakwah dan pendidikan mereka. Tambah Tuan Irfan lagi, beliau amat mengalu-alukan penglibatan HCF dan NGO-NGO lain serta rakyat Malaysia umumnya untuk turut menyumbang dari segi kewangan dalam menjayakan projek pembinaan IDC ini. 

Gambar 5: Bersama pegawai Kedutaan Malaysia di Papua New Guinea, Tuan Irfan (tengah, berkemeja putih) dan Saudara Rezza (kanan sekali)

Lebih kurang jam 12.00 tengahari, kami kembali ke Masjid ISPNG untuk menunaikan Solat Jumaat. Khutbah disampaikan oleh Imam Masjid ISPNG, Mikail Abdul Aziz yang berasal dari Nigeria. Imam Mikail yang juga merupakan Penasihat ISPNG adalah seorang pendakwah yang telah berada di Papua New Guinea sejak tahun 1989. Banyak sumbangan beliau terhadap pembangunan umat Islam dan dakwah selama hampir 30 tahun beliau berada di negara ini. Dalam khutbah beliau, selain menekankan tentang tanggungjawab Muslim untuk menyampaikan Islam kepada masyarakat bukan Islam, Imam Mikail turut memaklumkan kehadiran kami berdua dari Malaysia ke Port Moresby. Selesai menunaikan solat Jumaat, Tuan Haji Abdul Rahman telah diberi peluang untuk memperkenalkan HCF kepada ahli-ahli jemaah yang hadir.

Aktiviti kami seterusnya pada sebelah petang adalah perjumpaan dengan kumpulan wanita Islam yang bergiat cergas dalam usaha dakwah melalui ISPNG. Kebanyakan daripada mereka adalah saudara baharu dan tidak bekerja. Namun dalam kalangan mereka ada yang membuat jualan sayur-sayuran secara kecil-kecilan di sekitar Masjid ISPNG pada setiap hari Jumaat. Keuntungan yang mereka peroleh bukan sekadar untuk menampung perbelanjaan harian mereka, malah turut disalurkan ke tabung ISPNG untuk kegunaan aktiviti persatuan. Begitu hebat sumbangan wanita Islam di Papua New Guinea dalam usaha dakwah, walau kehidupan mereka sendiri ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang!

Melalui perbincangan dengan mereka, saya memahami bahawa mereka begitu bersungguh-sungguh untuk berdakwah kepada masyarakat bukan Islam di negara mereka. Mereka berharap pihak HCF dapat menganjurkan kursus yang boleh mereka ikuti agar ilmu dan kemahiran dakwah mereka dapat dipertingkatkan. Ada juga yang mencadangkan pihak HCF dapat menyediakan peralatan seperti mesin jahit yang dapat digunakan oleh golongan wanita Islam di sini bagi menjana pendapatan harian.

Aktiviti kami pada hari pertama di Port Moresby diakhiri dengan pertemuan bersama para pimpinan dan aktivis dakwah ISPNG pada sebelah malam. Mereka yang hadir bukan sahaja warga tempatan, malah juga berasal dari negara luar seperti Bangladesh dan Indonesia. Melalui perbincangan dengan mereka, saya lebih memahami suasana dakwah dan perkembangan umat Islam di Papua New Guinea. Di Port Moresby misalnya, penduduk tempatan yang beragama Islam ramai yang tinggal di Bushwara, sebuah kawasan yang terletak di pinggir bandar Port Moresby. Bushwara juga boleh dianggap sebagai pusat aktiviti umat Islam yang utama di Port Moresby, selain Masjid ISPNG.

Antara perkara lain yang penting juga untuk difahami ialah jika ingin melihat perkembangan umat Islam di Papua New Guinea, jangan menilai kepada realiti yang ada di Port Moresby. Sebenarnya bilangan umat Islam lebih ramai di wilayah-wilayah lain, antaranya di kawasan tanah tinggi di negara ini seperti di Chimbu (Simbu), Lae dan Mount Hagen. Jumlah Muslim juga semakin bertambah dari hari ke hari di kawasan-kawasan tersebut hasil usaha rakan-rakan pendakwah daripada Jemaah Tabligh, alhamdulillah.

Mereka juga berkongsi cabaran-cabaran yang dihadapi dalam menggerakkan dakwah di Papua New Guinea. Antaranya ialah tiadanya sistem pendidikan Islam yang sempurna, terutamanya untuk mendidik generasi muda. Mereka memerlukan bangunan yang sesuai untuk dijadikan sekolah Islam, juga tenaga guru yang terlatih. Buat masa ini kelas yang berjalan untuk anak-anak hanyalah kelas Iqra yang diadakan pada setiap hari Ahad. Dari segi pendidikan juga, mereka berharap lebih ramai ulama dan pendakwah dari luar negara datang membimbing umat Islam di sini, khususnya kepada golongan saudara baharu yang berada di wilayah-wilayah yang disebutkan tadi selain Port Moresby. Ulama dan pendakwah yang datang haruslah fasih berbahasa Inggeris kerana itulah bahasa perantaraan utama penduduk di negara ini.

Banyak lagi hambatan lain yang mereka kongsikan kepada kami. Bagi mengatasinya, mereka berharap pihak HCF dapat menghantar seseorang yang mampu membantu mereka membuat perancangan yang berkesan berkaitan pembangunan dan pendidikan umat Islam di Papua New Guinea. Dengan pengalaman HCF menggerakkan usaha dakwah dan sokongan saudara baharu di Malaysia selama bertahun-tahun, mereka yakin HCF mampu membimbing mereka secara tidak langsung dalam usaha yang sama di Papua New Guinea. Janji kami, kehadiran kami tidak terhenti setakat ini sahaja. Dengan izin Allah, kami akan hadir lagi membantu apa-apa yang diperlukan dari semasa ke semasa. 

Gambar 6: Pasar kecil yang dibuka di kawasan Masjid ISPNG pada setiap Jumaat

Gambar 7: Pertemuan bersama kumpulan wanita Muslim yang aktif bersama ISPNG

Gambar 8: Bersama barisan pimpinan dan pendakwah ISPNG

16 September 2017, hari kedua kami di Port Moresby. Seperti Malaysia, 16 September juga adalah tarikh keramat di Papua New Guinea kerana pada tarikh inilah negara ini mencapai kemerdekaannya dari Australia pada tahun 1975. Tidak hairanlah sehari sebelumnya saya melihat ramai warga di sini, khususnya golongan kanak-kanak yang mengibarkan bendera negara mereka di tepi jalan raya, malah ada yang menjual bendera pelbagai saiz kepada pemandu-pemandu kenderaan yang berhenti di persimpangan lampu isyarat. Pada hari ini saya memilih untuk memakai t-shirt yang bercorakkan bendera negara Papua New Guinea yang telah dihadiahkan oleh Ahmed kepada saya, sebagai tanda menghormati sambutan hari kemerdekaan yang diraikan oleh para penduduk negara tersebut.

Destinasi utama kami pada hari ini ialah Bushwara. Perjalanan ke sana dari bandar Port Moresby mengambil masa kira-kira 30 minit. Dianggarkan sebanyak 120 keluarga di sini yang beragama Islam daripada jumlah lima ribu penduduk. Bushwara adalah sebuah perkampungan yang indah dan damai, dikelilingi bukit-bukau dan kawasan pertanian.

Lebih kurang 15 orang penduduk Muslim Bushwara hadir dalam pertemuan yang diatur bersama kami. Kami menyelami masalah dan perasaan yang mereka hadapi sebagai golongan saudara baharu. Tiada banyak beza dengan apa yang kami dapati semasa perjumpaan dengan pimpinan ISPNG pada hari sebelumnya.

Seperti yang diperkatakan oleh salah seorang daripada mereka, Muslim di sini hanyalah pada nama mereka sahaja. Realitinya ramai dalam kalangan mereka tidak mengamalkan ajaran Islam dengan sempurna. Mereka memerlukan alim ulama yang mencukupi untuk membimbing mereka secara konsisten dan bersistematik. Bukan sahaja di Port Morseby, malah juga di wilayah-wilayah yang lain yang ada di sana orang-orang Islam, terutamanya di Chinbu yang merupakan wilayah paling ramai umat Islam. Rupa-rupanya ramai yang hadir bertemu dengan kami ini berasal dari Chinbu.

Menurut mereka lagi, Islam kini sedang tersebar dengan meluas di Papua New Guinea. Sebab utama yang menarik mereka kepada Islam ialah konsep ketuhanan dalam Islam itu sendiri yang sangat mudah untuk difahami dan dipercayai. Allah adalah satu-satunya Tuhan yang wajib disembah, dan Dia adalah Pencipta segala yang ada di dalam alam semesta ini. Jika seseorang Muslim dapat menyampaikan konsep ini dengan baik kepada warga tempatan yang masih belum beragama Islam, insya-Allah mereka dengan mudah akan menerimanya, seterusnya melafazkan syahadah, kembali kepada agama fitrah.

Alhamdulillah, di Bushwara juga saya dapat berkenalan dengan Saudara George dan Saudara Joe, kedua-duanya beragama Kristian. Dalam perbualan kami, George ada memberitahu saya yang dia ingin tahu beberapa perkara mengenai Islam. Namun kami tidak dapat berbual lebih lama kerana rombongan kami perlu bergegas ke tempat lain. Agak terkilan rasa di hati ini. Sebelum berpisah, saya sempat menghadiahkan risalah mengenai Islam kepada mereka. Mudah-mudahan itu menjadi bukti saya kepada Tuhan di akhirat kelak, bahawa saya telah menunaikan tanggungjawab menyampaikan Islam kepada mereka.

Pada sebelah malamnya kami dijamu makan malam oleh pimpinan ISPNG di The Laguna Hotel. Ini adalah aktiviti terakhir kami di Port Moresby sebelum berangkat pulang ke Malaysia pada awal pagi keesokan harinya. Dalam pertemuan ini kami berkenalan dengan beberapa orang lagi pimpinan utama ISPNG. Antara mereka ialah Saudara Ya’akob, seorang pimpinan veteran yang merupakan antara tujuh orang terawal yang memeluk agama Islam di Papua New Guinea.

Gambar 9: Penulis di hadapan bangunan pusat kegiatan ISPNG

Gambar 10: Pemandangan di perkampungan Bushwara yang sedang mengalami musim kering

Gambar 11: Pertemuan bersama komuniti Muslim di Bushwara

Gambar 12: Bergambar kenang-kenangan bersama komuniti Muslim di Bushwara, berlatarbelakangkan sebuah surau kecil

Gambar 13: Masalah bekalan air yang kerap berlaku di Bushwara menyebabkan penduduk sentiasa berjimat-cermat dalam penggunaan air, termasuk ketika mengambil wudhuk

Gambar 14: Keadaan di dalam Masjid Bushwara yang serba daif

Gambar 15: Bersama George (kiri) dan Joe, dua orang warga Bushwara yang beragama Kristian

Gambar 16: Bersama Saudara Abdul Ghaffar (Imam Masjid Bushwara) di hadapan Vision City, kompleks membeli-belah terbesar di Port Moresby

Gambar 17: Makan malam bersama pimpinan ISPNG di The Laguna Hotel

Awal pagi Ahad, 17 September 2017, tibalah waktu untuk kami berangkat meninggalkan Port Moresby. Imam Mikail, Ahmed dan beberapa orang lagi menghantar kami ke lapangan terbang. Pelukan erat sesama kami mengakhiri pertemuan kami bersama mereka. Terasa ukhuwah Islamiah yang sangat utuh walau kami bakal dipisahkan beribu batu dan perkenalan cuma sebentar.

Sepanjang berada di awan biru saya asyik mengenangkan layanan baik mereka sepanjang kami berada di Port Moresby. Mereka sangat menghargai kehadiran kami. Semoga sedikit pengorbanan kami sepanjang kembara empat hari ini akan terus memancarkan sinar hidayah yang lebih bergemerlapan di bumi Papua New Guinea selepas ini, insya-Allah.

No comments:

Post a Comment