Oleh Wan Am
Dalam artikel yang lalu, saya telah menyatakan bahawa salah satu faktor yang boleh membawa manusia kepada zina ialah pergaulan bebas antara lelaki dan wanita. Pergaulan bebas berlaku apabila umat yang dahulunya begitu memelihara sempadan pergaulan silang jantina, kini telah semakin lalai dan longgar pegangan agamanya termasuk dalam hal menjaga adab pergaulan sesama mereka.
Bagi mereka, ketawa berdekah-dekah, bercubit tampar serta bergurau-senda yang penuh mesra dan kadangkala sumbang antara lelaki dan wanita sudah tidak dianggap janggal dalam kehidupan seharian. Wahana komunikasi terkini pula telah menggalakkan para pelanggannya untuk tidak lagi berahsia dalam hal-hal peribadi; rupa paras, bentuk badan, perasaan, sikap dan tabiat, semuanya boleh ditatap oleh sesiapa sahaja, baik kawan mahupun lawan.
Selanjutnya, berlangsunglah drama-drama romantis mereka yang mula berpacaran, yang mana membibitkan pula gerak laku prazina; berpegangan tangan, berdua-duaan dan berpelukan, yang mana akhirnya menghumbankan mereka ke kancah perzinaan, yang tidak semestinya tidak berlaku pula jenayah-jenayah lain selepasnya. Semuanya seolah-olah sudah menjadi lumrah kehidupan, terutamanya dalam kalangan generasi muda kini.
Jika pergaulan bebas menjadi antara faktor utama kepada jenayah zina, maka antara sebab penting berlakunya pula pergaulan bebas ialah kerana manusia sudah hilang perasaan "malu" dalam diri mereka. Bila sifat malu sudah tiada, maka hawa nafsulah yang menjadi pemandu utama bagi setiap tindakannya. Andai masih ada pun sifat malu, ia hanyalah malu dalam konteks yang sempit; malu kerana tiada jenama pada pakaiannya, malu kerana wajah tidak secantik rakan-rakan yang rupawan, malu kerana tiada teman istimewa seperti pasangan lain dan malu kerana bapa hanya berkerjaya pesawah dan ibu seorang penoreh getah!
Islam sangat memberikan penekanan kepada sifat malu ini. Ini kerana malu merupakan asas yang kuat untuk membentuk iman yang utuh dan menjadi pembenteng diri daripada gejala-gejala yang merugikan. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w. meletakkan perasaan malu sebagai sebahagian daripada iman, sebagaimana hadis baginda berikut yang terdapat dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim daripada Ibnu Umar r.a.:
Nabi Muhammad s.a.w. melintasi seorang lelaki yang sedang menegur saudaranya kerana malu, katanya: "Ia memudaratkan kamu." Lalu Rasulullah s.a.w. menegurnya: "Biarkan dia. Sesungguhnya malu itu sebahagian daripada iman."
Istilah al-hayaa’u (malu) berasal dari perkataan al-hayaatu (hidup). Hujan disebut kehidupan kerana dengan adanya hujan bumi dan tumbuh-tumbuhan dapat hidup. Begitu juga dengan malu, iaitu disebut sebagai kehidupan dunia dan akhirat. Mereka yang mempunyai sifat malu dianggap hidup di dunia dan akan berbahagia di akhirat.
Dalam kitab "Syarah 50 Hadis" karangan Ibnu Rajab al-Hanbali, disebutkan bahawa terdapat dua kategori malu:
Pertama: Ia merupakan sifat semulajadi dan tidak perlu diusahakan untuk memilikinya. Ini merupakan semulia-mulia akhlak yang dianugerahkan oleh Allah kepada seseorang hamba-Nya dan semulia-mulia sifat semulajadi yang diberikan Allah kepadanya. Contoh malu yang bersifat fitrah ini ialah malu untuk bertelanjang. Sepertimana Nabi Adam dan Siti Hawa yang berasa malu untuk mendedahkan aurat masing-masing, lantas apabila terdedah mereka cepat-cepat menutup anggota badan tertentu mereka.
Kedua: Sifat malu yang diperoleh menerusi usaha yang dilakukan. Iaitu dengan makrifah kepada Allah, mengetahui keagungan-Nya, dan betapa dekatnya Dia kepada hamba-Nya.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas'ud, Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:
"Merasa malu kepada Allah ialah kamu memelihara kepalamu dan apa yang difikirkan. Engkau memelihara perut dan segala isi kandungannya (makan minum) dan kamu selalu mengingati mati yang mereputkan tulang-belulang. Sesiapa yang mahukan akhirat, hendaklah dia meninggalkan perhiasan dunia. Sesiapa yang melakukannya, dia telah malu kepada Allah." (Hadis riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)
Maka, bagaimana untuk melahirkan sifat malu? Cubalah bermujahadah untuk mengamalkan tips-tips di bawah ini:
1. Menahan diri daripada melakukan perkara yang memudarkan perasaan malu dalam diri dari segi perbuatan mahupun pertuturan (percakapan dan perbuatan yang tidak senonoh serta ditegah agama).
2. Istikamah dalam mempelajari keutamaan malu, serta menyematkannya dalam hati dan tanamkan keinginan untuk memelihara sifat tersebut.
3. Meningkatkan iman dan akidah dalam hati. Ini kerana malu adalah buah kepada iman.
4. Beribadah dengan merenungi asmaul husna yang berkaitan dengan sifat Allah yang mengawasi gerak-geri hati dan perbuatan manusia.
5. Mengerjakan ibadah-ibadah wajib dan sunat seperti solat, puasa, zakat dan lain-lain yang Allah firmankan dalam al-Quran.
6. Bersikap jujur dan menjauhkan dusta, ini kerana sikap jujur membimbing kita ke arah kebajikan (malu sebahagian daripada kebajikan).
7. Membiasakan diri bersikap malu setahap demi setahap, sampai jiwa dan hati telah menyatu dengan sifat tersebut dan malu menjadi tabiat dan perilaku jiwa.
8. Bergaul dengan orang-orang salih. Mencontohi tingkah-laku mereka, mendengarkan perbicaraan mereka serta mempelajari rasa malu mereka.
9. Menjadikan sifat malu Rasulullah sebagai contoh teladan yang baik untuk manusia, dan mentelaah sejarahnya yang mengharumkan. Rasa malu yang ada pada sahabat r.a juga harus diteladani.
10. Memisahkan diri dari lingkungan yang rosak yang mencegah akhlak yang terpuji terutama kerosakan yang timbul daripada pengaruh media massa dan elektronik.
Pernah dengar lagu terkini yang dinyanyikan oleh Ana Raffali, Sohaimi Mior Hassan dan Altimet bertajuk "Kalau Berpacaran"? Lagu ini sedang ligat dimainkan oleh juruhebah-juruhebah radio arus perdana tempatan. Jika anda ada mendengar, cuba hayati sebahagian lirik lagu tersebut:
"Boleh pandang-pandang
Jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang
Bertambah sayang
Biar malu-malu
Biar segan-segan
Kerana malu itu perisai orang beriman."
Jadi, renung-renungkan, dan selamat beramal!
Monday, January 31, 2011
Saturday, January 29, 2011
Ambil Pusing Tentang Ikhtilat
Oleh Wan Am
Zaman yang kita hidup sekarang adalah zaman yang memperlihatkan begitu galaknya percampuran di antara lelaki dan wanita. Di sekolah, di universiti dan di tempat kerja, percampuran sedemikian sudah menjadi kelaziman. Bila sudah bercampur, perhubungan dan pergaulan di antara mereka sudah pasti tidak dapat dielakkan. Tambah lagi dengan kecanggihan teknologi komunikasi dan media sosial masa kini seperti Yahoo Messenger, SMS, e-mail dan facebook, menyebabkan yang jauh semakin dekat, dan yang dekat semakin mesra. Kita sendiri pun tidak tertinggal untuk memiliki sarana-sarana media kontemporari yang saya sebutkan tadi.
Antara isu hangat yang sedang dibincangkan kini, samada melalui platform ilmiah mahupun sembang warung kopi ialah isu pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita, terutamanya dalam kalangan remaja. Rumusan daripada perbincangan sedemikian pula cukup mudah, yang mana tiada apa-apa yang bermanfaat daripada pergaulan bebas ini melainkan yang buruk-buruk belaka. Lebih parah, pergaulan bebas menjadi antara penaja terbesar yang membawa manusia ke lembah perzinaan, yang akhirnya membawa pula kepada maksiat dan jenayah yang lain seperti pembuangan bayi, penderaan dan sebagainya.
Saya hendak kaitkan sedikit dengan isu semasa. Baru-baru ini RapidKL melancarkan bas khas untuk wanita, menuruti derap langkah Keretapi Tanah Melayu yang sebelum itu telah juga mewujudkan coach khas untuk wanita. Dengan kelahiran perkhidmatan sebegini, yang mana tiadanya percampuran antara lelaki dan wanita, ada pihak yang berharap isu gangguan seksual yang dihadapi oleh penumpang wanita akan dapat diatasi. Namun ada juga yang beranggapan, langkah mengasingkan golongan wanita dan lelaki hanyalah penyelesaian bersifat sementara dan tidak semestinya dapat membendung masalah gangguan seksual. Hal ini kerana tindakan tersebut langsung tidak dapat mendidik masyarakat menghargai serta menghormati kaum wanita.
Maka, apakah solusi terbaik untuk menangani isu percampuran antara lelaki dan wanita, lebih-lebih lagi pergaulan bebas ini?
Islam ada mendiskusikan hal-hal mengenai ikhtilat. Tahu tak apa itu ikhtilat? Secara umumnya, ikhtilat ialah suatu bentuk pergaulan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang ajnabi (boleh dikahwini). Pergaulan sebegini sememangnya ditegah oleh Islam dan merupakan suatu ciri pergaulan masyarakat jahiliah dan juga berasaskan kepada nilai dan sistem hidup jahiliah.
Seperti yang saya katakan pada awal artikel ini, muamalah di antara lelaki dan wanita memang tidak dapat dihindarkan pada zaman ini. Keadaan tersebut sebenarnya adalah sesuatu yang fitrah dan berlaku sejak dahulu lagi, malah al-Quran telah turut memberikan penegasan dalam hal perhubungan antara lelaki dan wanita, iaitu hubungan hanyalah dalam konteks dakwah dan beribadah kepada Allah. Dalam al-Quran Allah berfirman:
"Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat baik, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (at-Taubah : 71)
Namun setiap sesuatu perbuatan ada batasnya. Begitu jugalah dalam hal pergaulan antara lelaki dan wanita. Islam yang merupakan rahmat buat sekalian alam, telah menetapkan garis panduan terhadap umatnya dalam hal perhubungan silang jantina ini. Jika seseorang Muslim menepati garis panduan ini, ia akan memastikan segala muamalahnya dengan yang bukan mahramnya tidak terkeluar dari landasan syarak.
Nabi Muhammad s.a.w. sendiri amat mengambil berat mengenai persoalan pergaulan di antara lelaki dan wanita pada zaman baginda. Hal ini boleh kita rujuk dalam hadis daripada Abi Usaid al-Ansori daripada ayahnya: Bahawa dia (iaitu ayah Abi Usaid al-Ansori) telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, di mana ketika itu Rasulullah s.a.w. berada di luar masjid, dan berlaku ikhtilat dalam kalangan lelaki dan perempuan (di mana Rasulullah s.a.w. melihat ikhtilat tersebut): "Kebelakanglah kamu,sesungguhnya kamu tidak boleh berada di tengah jalan, kamu mestilah berjalan di tepi jalan." (Hadis riwayat Abu Daud dan al-Baihaqi)
Apakah garis panduan yang telah ditetapkan oleh Islam berhubung hal pergaulan antara lelaki dan wanita ini? Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam kitabnya "Al-Fatawa Al-Mu’asoroh" telah menjelaskan dhowabit atau garis panduan dalam pergaulan di antara lelaki dan wanita. Antaranya:
1. Kedua-dua belah pihak hendaklah sentiasa menundukkan pandangan, tidak memandang aurat dan dengan perasaan syahwat. Firman Allah:
"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka." (an-Nur : 30-31)
2. Perempuan muslimah mestilah sentiasa memakai pakaian yang telah ditetapkan oleh syarak yang menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Juga tidak terlalu nipis dan tidak mengikut bentuk badan. Dalam hal ini Allah menegaskan:
"Dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya." (an-Nur : 31)
3. Sentiasa menjaga adab muslimah, terutama ketika berinteraksi dengan lelaki dari segi percakapan, cara berjalan dan pergerakan. Antara dalil-dalilnya:
"Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti perempuan yang lain kalau kamu bertakwa. Maka janganlah kamu berbicara dengan lembut manja kerana boleh menimbulkan keinginan orang yang di dalam hatinya ada penyakit; dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik, sesuai dan sopan." (al-Ahzab : 32)
"Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka." (an-Nur : 31)
"Dua golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka.. perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang-lengguk dan sanggul rambutnya (ataupun sebarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta. Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini." (Hadis riwayat Muslim)
4. Hendaklah menjauhi perkara-perkara yang boleh merangsangkan syahwat seperti bau-bauan, minyak wangi, warna-warna yang menarik yang sepatutnya hanya dipakai di rumah, bukan di jalanan untuk bertemu dengan lelaki.
5. Sentiasa berwaspada, agar lelaki dan wanita tidak berdua-duaan tanpa mahram.
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka jangan sekali-kali dia bersendirian dengan seorang perempuan yang tidak bersama mahramnya, kerana yang ketiganya ialah syaitan." (Hadis riwayat Ahmad)
6. Pertemuan itu mestilah berdasarkan keperluan atas urusan kerja tanpa melampaui sehingga menyebabkan wanita itu lalai dalam menguruskan rumahtangga dan mendidik generasi.
Justeru, ambil pusinglah kita mengenai hal-hal ikhtilat ini. Sudah nyata pergaulan dan percampuran yang tidak dibatasi syariat boleh menyebabkan manusia yang serba lemah melakukan dosa yang lebih besar. Jangan lupa pula kepada syaitan yang takkan henti-henti mencari ruang untuk memancarkan laser-laser tipu dayanya, agar kelak kita tergolong bersama-samanya dalam api neraka.
Zaman yang kita hidup sekarang adalah zaman yang memperlihatkan begitu galaknya percampuran di antara lelaki dan wanita. Di sekolah, di universiti dan di tempat kerja, percampuran sedemikian sudah menjadi kelaziman. Bila sudah bercampur, perhubungan dan pergaulan di antara mereka sudah pasti tidak dapat dielakkan. Tambah lagi dengan kecanggihan teknologi komunikasi dan media sosial masa kini seperti Yahoo Messenger, SMS, e-mail dan facebook, menyebabkan yang jauh semakin dekat, dan yang dekat semakin mesra. Kita sendiri pun tidak tertinggal untuk memiliki sarana-sarana media kontemporari yang saya sebutkan tadi.
Antara isu hangat yang sedang dibincangkan kini, samada melalui platform ilmiah mahupun sembang warung kopi ialah isu pergaulan bebas di antara lelaki dan wanita, terutamanya dalam kalangan remaja. Rumusan daripada perbincangan sedemikian pula cukup mudah, yang mana tiada apa-apa yang bermanfaat daripada pergaulan bebas ini melainkan yang buruk-buruk belaka. Lebih parah, pergaulan bebas menjadi antara penaja terbesar yang membawa manusia ke lembah perzinaan, yang akhirnya membawa pula kepada maksiat dan jenayah yang lain seperti pembuangan bayi, penderaan dan sebagainya.
Saya hendak kaitkan sedikit dengan isu semasa. Baru-baru ini RapidKL melancarkan bas khas untuk wanita, menuruti derap langkah Keretapi Tanah Melayu yang sebelum itu telah juga mewujudkan coach khas untuk wanita. Dengan kelahiran perkhidmatan sebegini, yang mana tiadanya percampuran antara lelaki dan wanita, ada pihak yang berharap isu gangguan seksual yang dihadapi oleh penumpang wanita akan dapat diatasi. Namun ada juga yang beranggapan, langkah mengasingkan golongan wanita dan lelaki hanyalah penyelesaian bersifat sementara dan tidak semestinya dapat membendung masalah gangguan seksual. Hal ini kerana tindakan tersebut langsung tidak dapat mendidik masyarakat menghargai serta menghormati kaum wanita.
Maka, apakah solusi terbaik untuk menangani isu percampuran antara lelaki dan wanita, lebih-lebih lagi pergaulan bebas ini?
Islam ada mendiskusikan hal-hal mengenai ikhtilat. Tahu tak apa itu ikhtilat? Secara umumnya, ikhtilat ialah suatu bentuk pergaulan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang ajnabi (boleh dikahwini). Pergaulan sebegini sememangnya ditegah oleh Islam dan merupakan suatu ciri pergaulan masyarakat jahiliah dan juga berasaskan kepada nilai dan sistem hidup jahiliah.
Seperti yang saya katakan pada awal artikel ini, muamalah di antara lelaki dan wanita memang tidak dapat dihindarkan pada zaman ini. Keadaan tersebut sebenarnya adalah sesuatu yang fitrah dan berlaku sejak dahulu lagi, malah al-Quran telah turut memberikan penegasan dalam hal perhubungan antara lelaki dan wanita, iaitu hubungan hanyalah dalam konteks dakwah dan beribadah kepada Allah. Dalam al-Quran Allah berfirman:
"Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat baik, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (at-Taubah : 71)
Namun setiap sesuatu perbuatan ada batasnya. Begitu jugalah dalam hal pergaulan antara lelaki dan wanita. Islam yang merupakan rahmat buat sekalian alam, telah menetapkan garis panduan terhadap umatnya dalam hal perhubungan silang jantina ini. Jika seseorang Muslim menepati garis panduan ini, ia akan memastikan segala muamalahnya dengan yang bukan mahramnya tidak terkeluar dari landasan syarak.
Nabi Muhammad s.a.w. sendiri amat mengambil berat mengenai persoalan pergaulan di antara lelaki dan wanita pada zaman baginda. Hal ini boleh kita rujuk dalam hadis daripada Abi Usaid al-Ansori daripada ayahnya: Bahawa dia (iaitu ayah Abi Usaid al-Ansori) telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, di mana ketika itu Rasulullah s.a.w. berada di luar masjid, dan berlaku ikhtilat dalam kalangan lelaki dan perempuan (di mana Rasulullah s.a.w. melihat ikhtilat tersebut): "Kebelakanglah kamu,sesungguhnya kamu tidak boleh berada di tengah jalan, kamu mestilah berjalan di tepi jalan." (Hadis riwayat Abu Daud dan al-Baihaqi)
Apakah garis panduan yang telah ditetapkan oleh Islam berhubung hal pergaulan antara lelaki dan wanita ini? Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam kitabnya "Al-Fatawa Al-Mu’asoroh" telah menjelaskan dhowabit atau garis panduan dalam pergaulan di antara lelaki dan wanita. Antaranya:
1. Kedua-dua belah pihak hendaklah sentiasa menundukkan pandangan, tidak memandang aurat dan dengan perasaan syahwat. Firman Allah:
"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka." (an-Nur : 30-31)
2. Perempuan muslimah mestilah sentiasa memakai pakaian yang telah ditetapkan oleh syarak yang menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan. Juga tidak terlalu nipis dan tidak mengikut bentuk badan. Dalam hal ini Allah menegaskan:
"Dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya." (an-Nur : 31)
3. Sentiasa menjaga adab muslimah, terutama ketika berinteraksi dengan lelaki dari segi percakapan, cara berjalan dan pergerakan. Antara dalil-dalilnya:
"Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti perempuan yang lain kalau kamu bertakwa. Maka janganlah kamu berbicara dengan lembut manja kerana boleh menimbulkan keinginan orang yang di dalam hatinya ada penyakit; dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik, sesuai dan sopan." (al-Ahzab : 32)
"Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka." (an-Nur : 31)
"Dua golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka.. perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang-lengguk dan sanggul rambutnya (ataupun sebarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta. Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini." (Hadis riwayat Muslim)
4. Hendaklah menjauhi perkara-perkara yang boleh merangsangkan syahwat seperti bau-bauan, minyak wangi, warna-warna yang menarik yang sepatutnya hanya dipakai di rumah, bukan di jalanan untuk bertemu dengan lelaki.
5. Sentiasa berwaspada, agar lelaki dan wanita tidak berdua-duaan tanpa mahram.
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka jangan sekali-kali dia bersendirian dengan seorang perempuan yang tidak bersama mahramnya, kerana yang ketiganya ialah syaitan." (Hadis riwayat Ahmad)
6. Pertemuan itu mestilah berdasarkan keperluan atas urusan kerja tanpa melampaui sehingga menyebabkan wanita itu lalai dalam menguruskan rumahtangga dan mendidik generasi.
Justeru, ambil pusinglah kita mengenai hal-hal ikhtilat ini. Sudah nyata pergaulan dan percampuran yang tidak dibatasi syariat boleh menyebabkan manusia yang serba lemah melakukan dosa yang lebih besar. Jangan lupa pula kepada syaitan yang takkan henti-henti mencari ruang untuk memancarkan laser-laser tipu dayanya, agar kelak kita tergolong bersama-samanya dalam api neraka.
Friday, January 28, 2011
Menangkis Laser Syaitan
Oleh Wan Am
Kisah yang telah saya ketengahkan dalam artikel yang lalu, mudah-mudahan telah mencelikkan mata hati kita betapa hebatnya peranan syaitan dalam menggoda anak-anak Adam ke arah kesesatan. Bukan sekadar orang biasa, malah orang yang kuat beribadah juga, jika tidak teguh imannya, bila-bila masa sahaja boleh terjebak menjadi pengikut syaitan laknatullah. Begitulah manusia, apabila benteng pertahanannya roboh, maka syaitanlah teman akrabnya, bersesuaian dengan firman Allah:
"Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingati Allah." (al-Mujaadilah : 19)
Rosaknya generasi muda kita pada hari ini menggambarkan kejayaan syaitan dalam melaksanakan misinya untuk menghalang manusia daripada mengikut jalan yang lurus. Itulah janji syaitan sewaktu diusir oleh Allah dari syurga, iaitu untuk menyesatkan umat manusia dan memastikan mereka dihumbankan ke dalam neraka lantaran amal kejahatan dan maksiat yang dilakukan di dunia.
Berhubung hal ini, Allah telah mengulangi peringatan-Nya mengenai kisah Iblis yang mengingkari arahan untuk sujud kepada Nabi Adam pada beberapa tempat dalam al-Quran. Antaranya ialah dialog di antara Allah dan Iblis yang dirakamkan dalam surah Sad ayat 71 hingga 85:
"(71) (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah". (72) Maka apabila telah Aku sempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya roh (ciptaan)-Ku; maka hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud kepadanya". (73) Lalu seluruh malaikat itu bersujud semuanya. (74) Kecuali Iblis; dia menyombongkan diri dan adalah dia termasuk orang-orang yang kafir. (75) Allah berfirman: "Hai iblis, apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Ku-ciptakan dengan kedua tangan-Ku. Apakah kamu menyombongkan diri ataukah kamu (merasa) termasuk orang-orang yang (lebih) tinggi?". (76) Iblis berkata: "Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah". (77) Allah berfirman: "Maka keluarlah kamu dari syurga; sesungguhnya kamu adalah orang yang terkutuk, (78) sesungguhnya kutukan-Ku tetap atasmu sampai hari pembalasan". (79) Iblis berkata: "Ya Tuhanku, beri tangguhlah aku sampai hari mereka dibangkitkan". (80) Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh, (81) sampai kepada hari yang telah ditentukan waktunya (hari Kiamat)". (82) Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya, (83) kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka". (84) Allah berfirman: "Maka yang benar (adalah sumpah-Ku) dan hanya kebenaran itulah yang Ku-katakan". (85) Sesunggguhnya Aku pasti akan memenuhi neraka Jahannam dengan jenis kamu dan dengan orang-orang yang mengikuti kamu di antara mereka kesemuanya."
Lihatlah, sungguh-sungguh Iblis telah berjanji untuk komited menyesatkan Nabi Adam dan umat manusia. Kisah ini harus kita ambil iktibarnya, dan seterusnya beristikamah untuk benar-benar menjadi hamba Allah yang beriman dan bertakwa. Itulah saja jalan untuk mengelakkan diri kita daripada terjerumus ke dalam perangkap Iblis dan kelicikan bala tenteranya.
Untuk meraih kecemerlangan dan kebahagiaan yang hakiki dalam kehidupan, taktik-taktik yang dipergunakan syaitan harus kita ketahui supaya syaitan tidak akan berpeluang untuk melancarkan laser-lasernya bagi merosakkan hati manusia. Berhubung hal ini, pedoman oleh seorang salihin boleh digunakan untuk menangkis laser syaitan tersebut, yang mana beliau pernah berkata, "Kurenung dan kufikir, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba-tiba kudapati syaitan memasukinya dari sepuluh pintu:
1. Tamak dan jahat sangka, lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.
2. Cintakan hidup dan panjang angan-angan, lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.
3. Cintakan kerehatan dan nikmat, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk.
4. Kagum pada diri sendiri (ujub), lantas aku menghadapinya dengan mensyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah dan takutkan balasan seksaan.
5. Pandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka, lantas aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka.
6. Hasad, lantas aku menghadapinya dengan sifat qanaah (berpuas hati dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar) dan reda terhadap pemberian Allah kepada makhluknya.
7. Riak dan sukakan pujian manusia, lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.
8. Bakhil, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk itu akan binasa sedang apa yang ada di sisi Allah itu akan kekal.
9. Takabbur, lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadduk.
10. Tamak, lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.
Islam sendiri telah menyediakan beberapa tips untuk manusia mengelakkan diri daripada tipu daya syaitan. Antaranya ialah dengan mengingati Allah sewaktu mahu memulakan sesuatu kerja. Mengenai perkara ini, Abu Hurairah pernah meriwayatkan bahawa telah bertemu syaitan orang-orang mukmin dengan syaitan orang-orang kafir. Didapati syaitan orang kafir itu sangatlah gemuk, manakala syaitan orang mukmin kurus kering dan dalam keadaan dukacita. Lalu syaitan orang kafir bertanya kepada syaitan orang mukmin, "Kenapa kamu kurus kering dan berasa dukacita?" Syaitan orang mukmin menjawab, "Aku mendampingi seorang lelaki untuk menggodanya. Apabila lelaki itu hendak makan dia menyebut nama Allah, lalu aku terus lapar. Apabila minum dia menyebut nama Allah, lalu aku terus kehausan. Apabila dia memakai pakaian dia menyebut nama Allah, dengan itu aku terus bertelanjang. Apabila dia memakai minyak rambut dia menyebut nama Allah, dengan itu rambutku terus kering dan kusut." Syaitan orang kafir itu pun menjawab, "Tetapi aku mendampingi seorang lelaki yang tidak melakukan sedikit pun daripada apa yang engkau sebutkan itu. Oleh itu aku berkongsi dengannya pada makanannya, minumannya dan pakaiannya."
Dalam bukunya "Apa Ertinya Saya Menganut Islam", Ustaz Fathi Yakan telah menyatakan bahawa termasuk juga dalam perkara yang dapat dijadikan sebagai perisai daripada laser syaitan ialah menjauhkan makan terlalu banyak, bermewah-mewah sekalipun halal dan bersih, bertepatan dengan firman Allah:
"Makan dan minumlah tetapi jangan berlebihan." (al-A'raaf : 31)
Dalam hal yang sama Nabi Muhammad s.a.w. juga ada berkata:
"Sesungguhnya syaitan itu berlari dalam diri anak Adam seperti mengalirnya darah, oleh itu sempitkanlah laluan syaitan dengan berlapar." (Hadis riwayat Ahmad dan Bukhari)
Selain itu, membaca al-Quran, berzikir dan beristighfar juga boleh menjadi benteng diri daripada godaan syaitan, di samping menjauhi sifat tergesa-gesa dan sentiasa berhati-hati dalam semua perkara.
Kisah yang telah saya ketengahkan dalam artikel yang lalu, mudah-mudahan telah mencelikkan mata hati kita betapa hebatnya peranan syaitan dalam menggoda anak-anak Adam ke arah kesesatan. Bukan sekadar orang biasa, malah orang yang kuat beribadah juga, jika tidak teguh imannya, bila-bila masa sahaja boleh terjebak menjadi pengikut syaitan laknatullah. Begitulah manusia, apabila benteng pertahanannya roboh, maka syaitanlah teman akrabnya, bersesuaian dengan firman Allah:
"Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingati Allah." (al-Mujaadilah : 19)
Rosaknya generasi muda kita pada hari ini menggambarkan kejayaan syaitan dalam melaksanakan misinya untuk menghalang manusia daripada mengikut jalan yang lurus. Itulah janji syaitan sewaktu diusir oleh Allah dari syurga, iaitu untuk menyesatkan umat manusia dan memastikan mereka dihumbankan ke dalam neraka lantaran amal kejahatan dan maksiat yang dilakukan di dunia.
Berhubung hal ini, Allah telah mengulangi peringatan-Nya mengenai kisah Iblis yang mengingkari arahan untuk sujud kepada Nabi Adam pada beberapa tempat dalam al-Quran. Antaranya ialah dialog di antara Allah dan Iblis yang dirakamkan dalam surah Sad ayat 71 hingga 85:
"(71) (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah". (72) Maka apabila telah Aku sempurnakan kejadiannya dan Kutiupkan kepadanya roh (ciptaan)-Ku; maka hendaklah kamu tersungkur dengan bersujud kepadanya". (73) Lalu seluruh malaikat itu bersujud semuanya. (74) Kecuali Iblis; dia menyombongkan diri dan adalah dia termasuk orang-orang yang kafir. (75) Allah berfirman: "Hai iblis, apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Ku-ciptakan dengan kedua tangan-Ku. Apakah kamu menyombongkan diri ataukah kamu (merasa) termasuk orang-orang yang (lebih) tinggi?". (76) Iblis berkata: "Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah". (77) Allah berfirman: "Maka keluarlah kamu dari syurga; sesungguhnya kamu adalah orang yang terkutuk, (78) sesungguhnya kutukan-Ku tetap atasmu sampai hari pembalasan". (79) Iblis berkata: "Ya Tuhanku, beri tangguhlah aku sampai hari mereka dibangkitkan". (80) Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh, (81) sampai kepada hari yang telah ditentukan waktunya (hari Kiamat)". (82) Iblis menjawab: "Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya, (83) kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka". (84) Allah berfirman: "Maka yang benar (adalah sumpah-Ku) dan hanya kebenaran itulah yang Ku-katakan". (85) Sesunggguhnya Aku pasti akan memenuhi neraka Jahannam dengan jenis kamu dan dengan orang-orang yang mengikuti kamu di antara mereka kesemuanya."
Lihatlah, sungguh-sungguh Iblis telah berjanji untuk komited menyesatkan Nabi Adam dan umat manusia. Kisah ini harus kita ambil iktibarnya, dan seterusnya beristikamah untuk benar-benar menjadi hamba Allah yang beriman dan bertakwa. Itulah saja jalan untuk mengelakkan diri kita daripada terjerumus ke dalam perangkap Iblis dan kelicikan bala tenteranya.
Untuk meraih kecemerlangan dan kebahagiaan yang hakiki dalam kehidupan, taktik-taktik yang dipergunakan syaitan harus kita ketahui supaya syaitan tidak akan berpeluang untuk melancarkan laser-lasernya bagi merosakkan hati manusia. Berhubung hal ini, pedoman oleh seorang salihin boleh digunakan untuk menangkis laser syaitan tersebut, yang mana beliau pernah berkata, "Kurenung dan kufikir, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba-tiba kudapati syaitan memasukinya dari sepuluh pintu:
1. Tamak dan jahat sangka, lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.
2. Cintakan hidup dan panjang angan-angan, lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.
3. Cintakan kerehatan dan nikmat, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk.
4. Kagum pada diri sendiri (ujub), lantas aku menghadapinya dengan mensyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah dan takutkan balasan seksaan.
5. Pandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka, lantas aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka.
6. Hasad, lantas aku menghadapinya dengan sifat qanaah (berpuas hati dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar) dan reda terhadap pemberian Allah kepada makhluknya.
7. Riak dan sukakan pujian manusia, lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.
8. Bakhil, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk itu akan binasa sedang apa yang ada di sisi Allah itu akan kekal.
9. Takabbur, lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadduk.
10. Tamak, lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.
Islam sendiri telah menyediakan beberapa tips untuk manusia mengelakkan diri daripada tipu daya syaitan. Antaranya ialah dengan mengingati Allah sewaktu mahu memulakan sesuatu kerja. Mengenai perkara ini, Abu Hurairah pernah meriwayatkan bahawa telah bertemu syaitan orang-orang mukmin dengan syaitan orang-orang kafir. Didapati syaitan orang kafir itu sangatlah gemuk, manakala syaitan orang mukmin kurus kering dan dalam keadaan dukacita. Lalu syaitan orang kafir bertanya kepada syaitan orang mukmin, "Kenapa kamu kurus kering dan berasa dukacita?" Syaitan orang mukmin menjawab, "Aku mendampingi seorang lelaki untuk menggodanya. Apabila lelaki itu hendak makan dia menyebut nama Allah, lalu aku terus lapar. Apabila minum dia menyebut nama Allah, lalu aku terus kehausan. Apabila dia memakai pakaian dia menyebut nama Allah, dengan itu aku terus bertelanjang. Apabila dia memakai minyak rambut dia menyebut nama Allah, dengan itu rambutku terus kering dan kusut." Syaitan orang kafir itu pun menjawab, "Tetapi aku mendampingi seorang lelaki yang tidak melakukan sedikit pun daripada apa yang engkau sebutkan itu. Oleh itu aku berkongsi dengannya pada makanannya, minumannya dan pakaiannya."
Dalam bukunya "Apa Ertinya Saya Menganut Islam", Ustaz Fathi Yakan telah menyatakan bahawa termasuk juga dalam perkara yang dapat dijadikan sebagai perisai daripada laser syaitan ialah menjauhkan makan terlalu banyak, bermewah-mewah sekalipun halal dan bersih, bertepatan dengan firman Allah:
"Makan dan minumlah tetapi jangan berlebihan." (al-A'raaf : 31)
Dalam hal yang sama Nabi Muhammad s.a.w. juga ada berkata:
"Sesungguhnya syaitan itu berlari dalam diri anak Adam seperti mengalirnya darah, oleh itu sempitkanlah laluan syaitan dengan berlapar." (Hadis riwayat Ahmad dan Bukhari)
Selain itu, membaca al-Quran, berzikir dan beristighfar juga boleh menjadi benteng diri daripada godaan syaitan, di samping menjauhi sifat tergesa-gesa dan sentiasa berhati-hati dalam semua perkara.
Takutlah!
Oleh Atriza Umar
Martabat manusia ditentukan oleh akhlaknya. Kematangan sikap peribadi bermula dari rumah tangga. Menanamkan tingkah yang jujur, membentuk perilaku umat harus dimulai dengan menanam sahsiah pada keluarga. Pembinaan rohani keluarga bermula dengan penerapan beragama. Ia dimulakan dengan menanamkan rasa ”Khauf”.
“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa kepada Tuhan mereka dengan penuh rasa takut (khauf) dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” (As-Sajadah : 16)
Kata khauf yang bermakna takut, telah dinyatakan dalam al-Quran sebanyak 134 kali, dan sinonimnya iaitu kata “Khasy-syah”, yang juga bererti takut terdapat sebanyak 84 kali.
Allah Subhanahu wa Ta`ala menjadikan kehidupan di dunia ini ibarat situasi ujian, yang harus ditempuh sekalian manusia.
Firman Allah jelas tentang perkara tersebut (maksudnya):
“Dialah Allah yang menjadikan mati dan hidup supaya Dia menguji kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (Al-Mulk : 2)
Rasa takut (Khauf) merupakan sifat kejiwaan dan kecenderungan semulajadi yang bermukim di hati manusia dan memiliki peranan penting dalam kehidupan kejiwaan manusia.
Ali bin Abi Talib radhiallahu’anha berkata:
“MAN KHAAFA AAMANA!”
(Barangsiapa yang takut, aman!)
Kalau kita tidak takut akan hujan, tentu kita tidak akan menyediakan payung agar tidak basah, apabila kita tidak takut sakit, pastinya kita tidak menjaga kesihatan diri, apabila kita tidak takut negara diancam atau dijajah, maka sesiapa pun boleh menjadi pemimpin walaupun ia daripada kalangan yang sangat buruk dan telah dikenalpasti pengancam dan penindas. Dengan itu tidak perlulah memilih pemimpin yang baik.
Islam tidak melihat rasa takut yang ada dalam diri manusia sebagai aib yang harus dihilangkan.
Tetapi, rasa takut akan menjadi sesuatu yang buruk apabila seseorang tidak mampu meletakkan dan menggunakan rasa takut itu, apalagi ketika rasa takut itu jadi penghalang kemajuan, penyekat kebebasan mengamalkan sunah, maka terbiarlah maruah dirinya rosak.
Ali bin Abi Talib menasihatkan kita:
“Kalau anda bertekad melakukan sesuatu, maka harungilah. Maka bayangan bencana teampak lebih besar daripada yang sebenarnya.
“Sesungguhnya menunggu datangnya sesuatu tanpa bersiap dan melakukan sesuatu, hakikatnya lebih buruk daripada sesuatu yang ditunggu itu sendiri.”
Kerana itu lebih baik melakukan persiapan dan menyusun strategi serta kekuatan zahir dan batin menghadapi sesuatu yang akan bertandang.
Al-Quran telah menggambarkan rasa takut yang hadir pada jiwa para rasul dan juga pada diri hamba- hamba Allah yang soleh, meskipun mereka adalah manusia pilihan yang terkenal suci dan bersih. Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman dalam al-Quran, menceritakan peristiwa keluarga Musa alaihissalam ketika menghadapi kekejaman Firaun, yang membunuhi setiap anak-anak lelaki yang lahir kerana takut generasi yang lahir itu akan mengubah kekuasaan yang dipegangnya turun-temurun.
Maka ketika Musa lahir, Allah telah mempersiapkan untuk menggantikan kekuasaan Firaun kepada ibu Musa yang diilhamkan oleh Allah sebagai berikut (maksud firman-Nya):
“Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa: “Susukanlah dia, dan apabila kamu takut (khuatir) maka hanyutkanlah dia ke dalam sungai (Nil). Dan janganlah kamu takut dan (jangan pula) bersedih hati kerana sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan menjadikannya (salah seorang) daripada para rasul.” (Al-Qashash : 7)
Takut (al-khauf) adalah masalah yang berkaitan dengan kejadian yang akan datang. Seseorang hanya akan berasa takut jika yang dibenci bertamu dan yang dicinta sirna.
Khauf merupakan salah satu syarat iman dan kerelaan melaksanakan hukum-hukum-Nya.
Takut kepada Allah adalah rasa takut yang semestinya dimiliki setiap hamba, kerana rasa takut itu mendorong untuk meningkatkan amal kebaikan dan bersegera dalam meninggalkan semua yang dilarang-Nya.
Rasa takut kepada yang Maha Kuasa adalah salah satu bukti keimanan kepada-Nya. Dengan adanya rasa takut, timbul rasa harap (rajaa’) akan maghfirah (ampunan), lahirlah harapan tentang ‘inayah (pertolongan), serta rahmat Allah dan redha-Nya.
Sehingga hakikat “iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’iin” benar-benar meresap dalam qalbu seorang hamba.
Pada saat manusia merasakan getaran rasa takutnya kepada Allah, maka saat itu bererti mereka memiliki rasa takut akan ancaman azab yang Allah sediakan bagi orang-orang yang derhaka kepada-Nya.
Ma’rifah (pengetahuan) akan sifat Allah akan menghantar ke dalam pengetahuan tentang azab-Nya.
Seorang hamba yang soleh, ber-ma’rifatullah dan merealisasikan hakikat kehambaannya dengan senantiasa mengamalkan perintah-Nya, dan mengamalkan pula semua ajaran rasul-Nya, tentu akan memilki rasa takut yang mendalam terhadap azab yang mengancamnya.
Sikap ini akan menjadikan seseorang itu selalu waspada, sehingga tidak ada amal atau perbuatannya yang mengarah kepada hal-hal yang menjadikan Allah murka dan menjadikan dirinya derhaka kepada Allah.
Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman (maksudnya):
“Katakanlah: “Sesungguhnya aku takut akan seksaan hari yang besar jika aku derhaka kepada Tuhanku.” (Az Zumar : 13)
Sesungguhnya rasa takut kepada Allah itu merupakan salah satu sifat yang diciptakan dalam diri manusia untuk memotivasi mereka dalam menyebarluaskan dan menjaga nilai-nilai Illahi. Orang yang benar dalam mempergunakan rasa takutnya akan merasakan rahmat Allah, baik dalam kehidupan duniawi mahupun ukhrawi.
Martabat manusia ditentukan oleh akhlaknya. Kematangan sikap peribadi bermula dari rumah tangga. Menanamkan tingkah yang jujur, membentuk perilaku umat harus dimulai dengan menanam sahsiah pada keluarga. Pembinaan rohani keluarga bermula dengan penerapan beragama. Ia dimulakan dengan menanamkan rasa ”Khauf”.
“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa kepada Tuhan mereka dengan penuh rasa takut (khauf) dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” (As-Sajadah : 16)
Kata khauf yang bermakna takut, telah dinyatakan dalam al-Quran sebanyak 134 kali, dan sinonimnya iaitu kata “Khasy-syah”, yang juga bererti takut terdapat sebanyak 84 kali.
Allah Subhanahu wa Ta`ala menjadikan kehidupan di dunia ini ibarat situasi ujian, yang harus ditempuh sekalian manusia.
Firman Allah jelas tentang perkara tersebut (maksudnya):
“Dialah Allah yang menjadikan mati dan hidup supaya Dia menguji kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (Al-Mulk : 2)
Rasa takut (Khauf) merupakan sifat kejiwaan dan kecenderungan semulajadi yang bermukim di hati manusia dan memiliki peranan penting dalam kehidupan kejiwaan manusia.
Ali bin Abi Talib radhiallahu’anha berkata:
“MAN KHAAFA AAMANA!”
(Barangsiapa yang takut, aman!)
Kalau kita tidak takut akan hujan, tentu kita tidak akan menyediakan payung agar tidak basah, apabila kita tidak takut sakit, pastinya kita tidak menjaga kesihatan diri, apabila kita tidak takut negara diancam atau dijajah, maka sesiapa pun boleh menjadi pemimpin walaupun ia daripada kalangan yang sangat buruk dan telah dikenalpasti pengancam dan penindas. Dengan itu tidak perlulah memilih pemimpin yang baik.
Islam tidak melihat rasa takut yang ada dalam diri manusia sebagai aib yang harus dihilangkan.
Tetapi, rasa takut akan menjadi sesuatu yang buruk apabila seseorang tidak mampu meletakkan dan menggunakan rasa takut itu, apalagi ketika rasa takut itu jadi penghalang kemajuan, penyekat kebebasan mengamalkan sunah, maka terbiarlah maruah dirinya rosak.
Ali bin Abi Talib menasihatkan kita:
“Kalau anda bertekad melakukan sesuatu, maka harungilah. Maka bayangan bencana teampak lebih besar daripada yang sebenarnya.
“Sesungguhnya menunggu datangnya sesuatu tanpa bersiap dan melakukan sesuatu, hakikatnya lebih buruk daripada sesuatu yang ditunggu itu sendiri.”
Kerana itu lebih baik melakukan persiapan dan menyusun strategi serta kekuatan zahir dan batin menghadapi sesuatu yang akan bertandang.
Al-Quran telah menggambarkan rasa takut yang hadir pada jiwa para rasul dan juga pada diri hamba- hamba Allah yang soleh, meskipun mereka adalah manusia pilihan yang terkenal suci dan bersih. Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman dalam al-Quran, menceritakan peristiwa keluarga Musa alaihissalam ketika menghadapi kekejaman Firaun, yang membunuhi setiap anak-anak lelaki yang lahir kerana takut generasi yang lahir itu akan mengubah kekuasaan yang dipegangnya turun-temurun.
Maka ketika Musa lahir, Allah telah mempersiapkan untuk menggantikan kekuasaan Firaun kepada ibu Musa yang diilhamkan oleh Allah sebagai berikut (maksud firman-Nya):
“Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa: “Susukanlah dia, dan apabila kamu takut (khuatir) maka hanyutkanlah dia ke dalam sungai (Nil). Dan janganlah kamu takut dan (jangan pula) bersedih hati kerana sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan menjadikannya (salah seorang) daripada para rasul.” (Al-Qashash : 7)
Takut (al-khauf) adalah masalah yang berkaitan dengan kejadian yang akan datang. Seseorang hanya akan berasa takut jika yang dibenci bertamu dan yang dicinta sirna.
Khauf merupakan salah satu syarat iman dan kerelaan melaksanakan hukum-hukum-Nya.
Takut kepada Allah adalah rasa takut yang semestinya dimiliki setiap hamba, kerana rasa takut itu mendorong untuk meningkatkan amal kebaikan dan bersegera dalam meninggalkan semua yang dilarang-Nya.
Rasa takut kepada yang Maha Kuasa adalah salah satu bukti keimanan kepada-Nya. Dengan adanya rasa takut, timbul rasa harap (rajaa’) akan maghfirah (ampunan), lahirlah harapan tentang ‘inayah (pertolongan), serta rahmat Allah dan redha-Nya.
Sehingga hakikat “iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’iin” benar-benar meresap dalam qalbu seorang hamba.
Pada saat manusia merasakan getaran rasa takutnya kepada Allah, maka saat itu bererti mereka memiliki rasa takut akan ancaman azab yang Allah sediakan bagi orang-orang yang derhaka kepada-Nya.
Ma’rifah (pengetahuan) akan sifat Allah akan menghantar ke dalam pengetahuan tentang azab-Nya.
Seorang hamba yang soleh, ber-ma’rifatullah dan merealisasikan hakikat kehambaannya dengan senantiasa mengamalkan perintah-Nya, dan mengamalkan pula semua ajaran rasul-Nya, tentu akan memilki rasa takut yang mendalam terhadap azab yang mengancamnya.
Sikap ini akan menjadikan seseorang itu selalu waspada, sehingga tidak ada amal atau perbuatannya yang mengarah kepada hal-hal yang menjadikan Allah murka dan menjadikan dirinya derhaka kepada Allah.
Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman (maksudnya):
“Katakanlah: “Sesungguhnya aku takut akan seksaan hari yang besar jika aku derhaka kepada Tuhanku.” (Az Zumar : 13)
Sesungguhnya rasa takut kepada Allah itu merupakan salah satu sifat yang diciptakan dalam diri manusia untuk memotivasi mereka dalam menyebarluaskan dan menjaga nilai-nilai Illahi. Orang yang benar dalam mempergunakan rasa takutnya akan merasakan rahmat Allah, baik dalam kehidupan duniawi mahupun ukhrawi.
Subscribe to:
Posts (Atom)