Thursday, April 21, 2011

Kemelut Cinta - Siri 3

Oleh Atriza Umar

“Umi, itu bagus juga! Warnanya secocok dengan tudung yang ini!” Usulku sambil
mengambil contoh beberapa penutup kepala.

“Ya, yang itu amat bagus. Kainnya halus. Cantik memang. Warnanya juga tidak terang sangat.” Jawab Umi.

“Ermm… ya umi! Ya sudahlah umi, ambil yang itu sajalah.” Umi mengangguk tanda setuju.

“Puan, bagi yang ini ya!” Ucap Umi kepada pekerja butik itu.

Saat kami ingin bergegas keluar dari Butik Muslimah itu, aku terlihat seorang akhowat, yang sedang memilih jubah. Jelas aku melihatnya. Dan benar dia adalah temanku. Ukht Ainul.

“Assalamualaikum..” Salam kuberikan, saat mendekati akhowat itu.

“Ehh… Waalaikumussalam!” Jawabnya sambil senyuman dihadiahkannya.

“Wah.. banyak borong ukht?” Tanyaku. Ainul hanya senyum.

“Mana ada borong ukht. Ana beli apa yang patut dan mengikut keperluan sahajalah. Ukht yang borong ya? Hehee..”

“Oh, taklah ukht. Ana temankan umi sahaja” Ucapku dengan membalas senyumannya. Sambil telunjukku menunjuk ke arah umi.

“Oh, ye ke?” Ainul hanya tersenyum. Sambil mendapatkan umi dan menyalamnya.

“Oklah ukht Ainul. Ana beransur dulu ya.” Ucapku sambil menyalami dan memeluknya. Erat. Dialah sahabat tika di bangku sekolah. Kerap juga aku menghubunginya. Lewat sms juga telefon. Kadang-kadang bertandang ke rumah.

“Assalamualaikum..” ucapku padanya. Sambil beriringan keluar dari Butik Muslimah bersama umi setelah salam dijawabnya.

***

Entah mengapa. Aku terus mengingat Akh Ridzuan. Bayang-bayangnya wujud di alam bawah sedarku. Sejak aku melihatnya beberapa hari lalu. Aku semakin menganggumi seorang Ridzuan. Ikhwan yang tegar, dalam balutan singgahsana keimanan. Meskipun terlihat sangat kekurangan harta, tetapi ikhwan yang satu ini. Tidak pernah meminta sesuatu hal yang akan merendahkan harga dirinya. Aku sangat bangga dapat bekerjasama dengannya.

Hari ini aku tiada urusan mahupun program apa-apa. Memang hari ini aku ingin beristirehat sepenuhnya. Aku tidak mahu diganggu mahupun disibukkan dengan kegiatan-kegiatan dakwahku seperti dulu. Bukannya kerananya aku futhur. Tidak, aku tidak futhur. Tetapi aku sedang didatangi tamu bulanan. Seperti persoalan lainnya, akhowat juga insani. Yang merasakan tidak sihat, jika datang waktu itu. Hanya untuk saat seperti ini. Dan hanya satu hari ini sahaja.

Kedengaran hpku berbunyi bernadakan lagu Tema Perjuangan.

Berjuanglah wahai ansorullah
dengan matlamat daulah Islamiyah
Berkorbanlah wahai yang beriman
dengan harta dan segenap kepunyaan
Bergeraklah ke gerbang jasa
Kalah menang bukan alasannya
Berjihadlah dengan niat dihati
Hingga nyata benarnya janji Rabbi

Sengajaku biarkan hp hingga kederingan terakhirnya. Lantas kusahut. Butang hijau kutekan.

‘Ohh, nombor tak dikenali. Mesti berhati-hati ni’ kata hati kedengaran.

“Assalamualaikum warahmatullah.”

“Waalaikumsalam. Wah panjang sekali salamnya” balas dihujung talian.

“Ini siapa ya?” Tanyaku penasaran.

“Hehehee... alahai sayang. Dah lupa dengan abang ya. Hehe.. sampai hati!” Ucapnya.

‘Siapa ni. Abang mana pula ni?’ getus hatiku.

“Ini siapa?” Ucapku tegas. Ingin tahu. Kerana aku tidak dapat mengingat akan suara di hujung sana.

“Wah… benar-benar aku sudah dilupakan ya! Ini abanglah, Arif!”

‘Ha.. Arif! Anak Uncle Johari. Dia ini lagi! Huh..’ Gumamku dalam hati.

“Oh, Arif! Apa khabar? Bila enta pulang dari Australia?” Tanyaku berbasa-basi. Tak pernah aku membahasakan dirinya abang. ‘Perasan sendiri.’

“Abang pulang kelmarin. Abang ok je. Abang rindu sangat kat Athirah. Athirah rindu tak kat abang?”

‘Huuhhh… apa kenalah dia ni? Tak sopan langsung. Macam tak pernah belajar akhlak. Ni nak aku panggil abang. Tak tahu adab langsung!!’

“Oh.” Jawabku datar.

“Abang tau sayang tentu rindu juga dengan abang kan. Jom pergi jalan-jalan dengan abang sayang. Sayang pasti suka kan.”

“Maaf ana sibuk sekarang!” Jawabku tegas. Ingin sahaja aku sampaikan tentang hijab dengan yang bukan mahram. Dan yang paling meluap dihati, ingin sahaja aku memutuskan talian tanpa meminta pamit.

“Ahh.. kamu dari dulu tetap begitu! Kalau begitu biar abang ke rumah kamu saja ya?”

“Maaf ana banyak urusan! Oklah Arif. Wassalamualaikum..” Ucapku sambil mengakhiri perbualan dan mematikan panggilan hp.

Arif, anak uncle Johari. Seorang ahli perniagaan yang berjaya. Tetapi sayang sekali anak-anaknya tidak dihidangkan dengan pendidikan agama seperti yang dituntut. Mulai dari sekolah lagi, Arif selalu ingin mendekatiku. Tetapi aku tidak melayaninya langsung. Kebetulan ayahnya mengenali abiku. Walau dah kerap diajak mendengar pengajian, pelbagai alasan diberikan. Namun, alhamdulillah abi dan umi sangat menjaga hijabku dengan sesungguhnya. Untunglah umi abiku tidak mengumpulkan harta yang berlimpah ruah. Tetapi sekadarnya juga yang lebih diberikan kepada yang sepatutnya.

‘Kalaulah orang tuaku menyukai dunia dan isinya, kekayaan juga harta benda. Pastilah dengan segera aku dinikahkan dengan Arif. Tapi, untunglah orang tuaku termasuk mujahid dan mujahidah dakwah. Alhamdulillah..’

Dengan apa yang ada, yang aku miliki. Aku sangat bersyukur. Beberapa usaha abi sudah maju. Lebih hebat dengan keluarga Arif. Perusahaan-perusahaan abi bahkan sudah menerapkan system management yang sangat bagus berteraskan Syariat Islam. Tidak seperti perusahaan-perusahaan yang lainnya. Dengan cara itulah, perusahaan abi semakin lama samakin maju pesat. Benar-benar barakah kurniaan yang diberikan oleh Allah Subhanahu Wata`ala kepada keluargaku. ‘Alhamdulillah...’ hatiku mengucapkannya denga senyuman terukir sedirian.

Telah beberapa kali Arif bertandang ke rumahku, dulu. Dengan sopan aku menemaninya, walau dalam hati meronta tidak ingin sedemikian. Tentunya ditemani abi yang setia di sampingku. Agak lucu di saat mengenangkannya kembali. Arif menjadi kekok tika berbicara. Kelakuannya pula terlihat kaku. Sangat tidak selesa sekali baginya begitu. Setelah pulang ke rumah, Arif pasti akan menghubungiku. Lalu dia akan mengatakan aku yang bukan-bukan. Bukan setakat itu, dia juga mengata abi dan umi. Berfikiran kolotlah, kunolah, mengongkong anaknyalah, busy bodylah, tak open minded lah, dan macam-macam lagi kata- kata yang membuat aku tidak senang malahan sesiapa sahaja sepertiku tidak senang mendengarkannya. Maklumlah abi dan uminya dikutuk sedemikian rupa. Tetapi tetap aku membalasnya dengan sopan. Kerana sering ingat akan pesan umi juga abi tentang hadits penguat diriku, ‘As sobaru minal iman, sabar itu sebahagian dari iman.’

“Oh, ana senang sekali dengan sikap ambil berat mereka. Dan ana sangat merasakan dilindungi dengan sedemikian. Ok ya, ana nak tidur. Sudah tiba masanya. Assalamualaikum..” ucapan inilah yang sering kubalas setelah dikutuk sebegitu. Dan terus aku mematikan panggilan hp.

Ah, tiba-tiba ingatanku melayang teringatkan Akh Ridzuan. Dia kerap menghubungi akhowat termasuk aku atas urusan tertentu juga kadang-kadang atas tujuan bertanyakan khabar juga menguji tahap keilmuan dan kesopanan akhowat. Kerana aku sendiri telah merasainya. Makanya itulah yang dapat aku simpulkan atas panggilan yang dibuatnya.

Banyak juga caranya yang aku tidak senang dulu. Seakan busy body. Namun akhirnya aku sendiri jadi malu terhadapnya. Hingga dua penggal aku menjadi setiausahanya di BDDPI MPP. Walaupun aku tidak menyukainya pada awalnya. Namun segala yang aku sangkakan tentangnya jauh sekali. Akh Ridzuan seorang yang cukup istiqamah dalam perjalanan dakwahnya. Hingga akhirnya hatiku luluh dibuatnya. Namun, walau aku setiausahanya, kewajipan hijab dengannya senantiasa aku pegang apalagi dia.

Alunan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran sayup menyinggahi telingaku dari bacaan Syed Said Al-Ghamidi dari MP4 ditanganku. Getaran hati serasa di setiap alunan tilawah itu. Bagai ingin mengalir air mata mengenangkan dosa-dosa silamku yang sering menjadikan aku lalai mengingati dan menjalankan kewajipan pada Rabbul `izzati. Alpa dengan suruhanNya.‘Ya Allah, ampunilah aku yang berdosa ini’ keluh hatiku meluah. Dan air mata pun menitis satu persatu.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment