Friday, May 8, 2020

Amerika Syarikat: 21 Hari yang Bermakna!

Oleh Wan Am

“Salam Wan, this is Riaz here, Senior Advisor at the U.S. Embassy in Kuala Lumpur, would like to talk to you about the trip to the U.S. from Nov 30 – Dec 21. Do call me when you have a moment, thanks.”

Tengah hari Khamis, 26 September 2019, saya menerima mesej di atas melalui aplikasi Whatsapp. Melihatkan nama Tuan Riazurrahman Sadayan di skrin telefon, sekilas saya teringat akan borang permohonan untuk menyertai International Visitor Leadership Program (IVLP) yang saya hantar kepada beliau kira-kira lima bulan sebelumnya. Program IVLP tersebut diperkenalkan kepada saya oleh guru sekolah saya, Ustaz Mohd Zubir Osman (kini merupakan Pengetua, Sekolah Menengah Islam Al-Amin Bestari D’Merlimau) yang pernah menyertainya pada tahun 2017. Maka dengan berbekalkan sekelumit pengalaman sebagai Ahli Lembaga Pengelola Pusat Pendidikan Al-Amin Berhad, saya mencuba nasib dengan menghantar borang permohonan berkenaan. 

Saya tidak menyangka rezeki Tuhan tiba begitu awal. Sebenarnya saya jangkakan peluang untuk menyertai IVLP mungkin akan tiba setahun dua lagi, jika terpilih. Namun mesej daripada Tuan Riazurrahman tersebut telah mengesahkan perjalanan saya ke Amerika Syarikat pada 30 November hingga 21 Disember 2019 melalui program berkenaan. Alhamdulillah, mungkin peluang ini saya peroleh sekali sahaja dalam seumur hidup dan tidak wajar saya lepaskan!

Setelah mendapat keizinan daripada majikan saya di Hidayah Centre Foundation serta sokongan tidak berbelah bahagi daripada isteri tercinta, maka bermulalah persiapan saya untuk menyertai IVLP ini. Penghargaan khusus saya kepada Pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia, Puan Nur Farizan Zulkifli yang banyak memberikan nasihat dan panduan kepada saya dalam pelbagai aspek, termasuk urusan permohonan visa (agak rumit juga prosesnya). Saya juga dimaklumkan terdapat lima orang lagi peserta yang akan bersama saya dalam IVLP ini. Tambah menarik, bila dirujuk kepada aturcara program yang kami terima, kami akan berkunjung ke empat destinasi di Amerika Syarikat sepanjang IVLP tersebut iaitu Washington, D.C. (30 November - 5 Disember 2019), San Francisco, California (5 - 11 Disember 2019), Salt Lake City, Utah (11 - 17 Disember 2019) dan Dallas, Texas (17 - 21 Disember 2019).

Sedikit pengenalan ringkas mengenai IVLP. Ia adalah program anjuran Jabatan Negara Amerika Syarikat (U.S. Department of State), dengan matlamat untuk membina persefahaman bersama antara Amerika Syarikat dengan negara-negara lain melalui lawatan profesional oleh para pemimpin dan aktivis dalam pelbagai bidang ke negara tersebut. Sejak dilancarkan pada tahun 1941, ramai dalam kalangan ketua negara dan bekas ketua negara pernah menyertai IVLP (antara alumni IVLP dari Malaysia ialah Allahyarham Tun Abdul Razak dan Tun Dr. Mahathir Mohamad). Kini setiap tahun IVLP menerima kehadiran lebih 4,500 peserta yang terpilih dari seluruh dunia untuk mengadakan lawatan ke Amerika Syarikat dan memahami selok-belok negara tersebut berdasarkan bidang kerjaya dan medan penglibatan mereka dalam masyarakat. 

IVLP yang kami sertai kali ini adalah bertemakan “School Management and Pedagogy Systems for Madrasah Educators”. Antara objektif yang ingin dicapai dalam IVLP ini ialah untuk memperkenalkan pengurusan sistem pendidikan, pedagogi dan kurikulum peringkat sekolah dan pendidikan tinggi Amerika Syarikat, selain memerhatikan model pengoperasian sekolah awam dan swasta di sana. Bagi mencapai objektif ini, kami akan dibawa melawat pelbagai badan dan institusi pendidikan dan melakukan pertemuan rasmi dengan wakil-wakil organisasi berkenaan (pandangan mereka tidak semestinya mencerminkan pendirian Kerajaan Amerika Syarikat).

Gambar 1: Penulis (kanan sekali) bersama teman-teman IVLP 2019 (dari kiri): Farhan Ashari, Nadziroh Mohd Nasir, Nur Arifah Md Razif, Nurul Nadia Ansar Ahmad Khan dan Noor Hasilah Abdullah

Gambar 2: Pegawai Jabatan Negara Amerika Syarikat, Dr. Lawrence Fisher (kiri sekali) dan Shawn Callavan (tiga dari kiri) menyambut kedatangan kami pada hari pertama kami di Amerika Syarikat. Mereka adalah pengiring kami sepanjang tiga minggu di sana dan boleh bertutur dalam bahasa Melayu

Gambar 3: Makan tengah hari di bandar Washington, D.C. bersama para pegawai Jabatan Negara Amerika Syarikat dan Meridian International Center (organisasi yang menguruskan perjalanan IVLP yang kami sertai)

Gambar 4: Kunjungan rasmi ke bangunan Jabatan Negara Amerika Syarikat di Washington, D.C.

Sebelum mendalami perjalanan sistem pendidikan Amerika Syarikat, kami terlebih dahulu diberikan kefahaman asas mengenai sistem pentadbiran negara tersebut. Amerika Syarikat yang mula terbentuk melalui pengisytiharan kemerdekaan pada 4 Julai 1776 adalah sebuah negara republik berperlembagaan persekutuan yang kini terdiri daripada 50 negeri dan satu daerah persekutuan. Pentadbiran negara tersebut dibahagikan kepada tiga peringkat kerajaan; persekutuan, negeri dan tempatan. 

Kerajaan Persekutuan terdiri daripada tiga cabang bebas yang merangkumi Legislatif (Dewan Perwakilan dan Senat), Eksekutif (diketuai oleh Presiden Amerika Syarikat) dan Kehakiman. Ketiga-tiga cabang ini mempunyai fungsi masing-masing dan saling memeriksa dan mengimbang (check and balance) antara satu sama lain. Kuasa Kerajaan Persekutuan dibataskan oleh Perlembagaan, yang mengikut Pindaan Kesepuluh, menyatakan kuasa lain yang tidak diberikan secara tersurat kepada Kerajaan Persekutuan adalah diperuntukkan bagi negeri atau rakyat. Perlembagaan Amerika Syarikat menghadkan kuasa Kerajaan Persekutuan kepada perkara berkaitan pertahanan, polisi luar negara, pencetakan mata wang, mengawal perdagangan, perhubungan antara negeri-negeri serta melindungi hak asasi manusia (terdapat lima perkara asas berkenaan hak asasi manusia di Amerika Syarikat yang terkandung dalam Bill of Rights; Freedom of Religion, Freedom of Speech, Freedom of the Press, Freedom of Assembly, Freedom of Petition).

Jika diperhatikan pula kepada sistem kerajaan negeri di Amerika Syarikat, setiap negeri (diketuai oleh seorang Gabenor) mempunyai perlembagaan yang tersendiri. Adalah tidak menghairankan jika terdapat perbezaan yang amat ketara dari segi undang-undang dari satu negeri ke negeri yang lain, terutamanya hal-hal berkaitan pendidikan, jenayah, hartanah dan kesihatan. Akta berkaitan pendidikan di Texas mungkin banyak bezanya dengan akta pendidikan di California. Begitu juga sewaktu berada di Salt Lake City di Utah, saya difahamkan penduduk di negeri tersebut bebas memiliki senjata api, yang mana perbuatan tersebut menjadi kesalahan jenayah di banyak negeri yang lain. 

Sewaktu di Washington, D.C., kami dapat melawat beberapa monumen penting dan bersejarah yang menjadi lambang kepada pemerintahan negara Amerika Syarikat. Antaranya ialah White House, U.S. Capitol, Jefferson Memorial dan Lincoln Memorial. Namun yang paling mengujakan saya ialah apabila dapat menjejakkan kaki di Perpustakaan Kongres (Library of Congress) yang merupakan perpustakaan penyelidikan yang berkhidmat untuk Kongres Amerika Syarikat, juga perpustakaan negara untuk Amerika Syarikat. Ia merupakan institusi budaya persekutuan tertua di Amerika Syarikat. Perpustakaan Kongres juga dikatakan sebagai perpustakaan terbesar di dunia. Walaupun ia dibuka untuk orang ramai, namun hanya pegawai kerajaan yang berpangkat tinggi sahaja dibenarkan untuk meminjam buku-buku dan bahan-bahan dalam Perpustakaan Kongres (kecuali peminjaman melalui Pinjaman Antara Perpustakaan yang dibenarkan untuk orang awam).

Bangunan Perpustakaan Kongres yang didirikan sejak tahun 1800 mempunyai reka bentuk yang unik. Setiap sudut binaan di dalam bangunan tersebut tertera ukiran dan lukisan yang mengandungi makna tersendiri dari segi ilmu, nilai dan budaya. Koleksi buku dan bahan-bahan lain di Perpustakaan Kongres pula adalah universal, tidak terhad kepada subjek, format, mahupun sempadan negara, serta termasuk bahan penyelidikan dari seluruh dunia dan dalam lebih 450 bahasa. 

Menurut sejarah, kebanyakan koleksi asal di Perpustakaan Kongres telah dimusnahkan oleh British ketika Perang 1812. Untuk membina semula koleksi mereka, pihak perpustakaan telah membeli koleksi peribadi bekas Presiden Amerika Syarikat, Thomas Jefferson sebanyak 6,487 buah buku (betapa cintanya beliau kepada buku). Namun pada tahun 1851, kebakaran telah berlaku dan memusnahkan sejumlah besar koleksi perpustakaan, termasuk buku-buku daripada koleksi Jefferson. Selain itu di Perpustakaan Kongres kami berpeluang menatap naskhah-naskhah asal dari Tanah Melayu yang berusia ratusan tahun, antaranya karya Munsyi Abdullah, Sejarah Melayu dan surat-surat daripada Sultan Melayu kepada pihak British.

Gambar 5: Sesi bersama Mr. Akram Elias (Presiden dan CEO, Capital Communications Group, Inc.) yang memberikan penerangan kepada kami tentang sistem pentadbiran Amerika Syarikat

Gambar 6: Di hadapan White House, pusat pentadbiran Presiden Amerika Syarikat

Gambar 7: Arca Thomas Jefferson, Presiden Ketiga Amerika Syarikat dan individu penting yang menulis Pengisytiharan Kemerdekaan 1776

Gambar 8: Di hadapan bangunan Lincoln Memorial

Gambar 9: Bangunan U.S. Capitol yang mula digunakan sejak tahun 1800 menempatkan Dewan Perwakilan dan Senat

Gambar 10: Utah State Capitol Building di Salt Lake City yang menjadi pusat pemerintahan Kerajaan Negeri Utah

Gambar 11: Sesi bersama Rep. Elizabeth Weight (kanan), wakil Parti Demokrat di Utah State House

Gambar 12: Di hadapan bangunan utama Perpustakaan Kongres di Washington, D.C.

Gambar 13: Suasana di dalam ruang bacaan utama di Perpustakaan Kongres

Gambar 14: Ruangan di Perpustakaan Kongres yang menempatkan koleksi asal (dan salinan) buku yang dibeli daripada Thomas Jefferson

Gambar 15: Salah satu bahagian dalam Perpustakaan Kongres yang menempatkan buku dan sumber rujukan dari Asia

Gambar 16: Contoh sumber primer dari Tanah Melayu (dalam Tulisan Jawi) berusia ratusan tahun yang disimpan di Perpustakaaan Kongres

Secara umumnya terdapat dua jenis sekolah di Amerika Syarikat; sekolah awam dan sekolah swasta. Namun sejak awal 1990-an, sekolah piagam awam (public charter school) mula diperkenalkan (bermula di Minnesota pada 1991). Sekolah jenis ini lazimnya diasaskan oleh kumpulan guru, ibu bapa, badan bukan kerajaan atau individu yang pernah atau sedang berkhidmat dengan entiti kerajaan dan universiti. Sekolah piagam awam tidak mengenakan yuran kepada murid, namun menerima pembiayaan daripada kerajaan kurang berbanding sekolah-sekolah awam. 

Bagi sekolah swasta pula, ia tidak menerima sebarang peruntukan daripada kerajaan. Justeru kebiasaannya sekolah jenis ini mengenakan yuran yang tinggi kepada pelajar. Sekolah swasta ditubuhkan sama ada yang berasaskan keuntungan atau bukan untuk keuntungan didirikan bagi memenuhi pelbagai tujuan; untuk pelajar berbakat, untuk pelajar kurang upaya, untuk pelajar mendapatkan ilmu agama, untuk ibu bapa yang mahukan anak mereka mendapat ruang belajar yang kecil dan selesa dan sebagainya. 

Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri saling bekerjasama dalam melaksanakan pendidikan awam. Namun kerajaan negeri dan tempatan lebih berkuasa dalam menentukan piawaian pendidikan untuk sistem sekolah awam di negeri mereka, termasuk dalam aspek kurikulum, peperiksaan, pembangunan guru, teknologi pendidikan, kegiatan luar dan kepimpinan pelajar. Kerajaan Persekutuan melalui Jabatan Pendidikan (Department of Education) lebih berperanan dalam menetapkan dasar pendidikan negara serta memberikan nasihat kepada Presiden Amerika Syarikat berkenaan isu pendidikan secara umum, di samping bertanggungjawab dalam pendidikan tinggi dan vokasional, program bantuan pendidikan persekutuan dan tajaan kepada penyelidikan berkaitan pendidikan. Majoriti besar dana pendidikan awam diperoleh daripada hasil cukai negeri dan tempatan, dibantu peruntukan kewangan daripada Kerajaan Persekutuan. Mengikut undang-undang negeri di Amerika Syarikat, pendidikan adalah diwajibkan kepada semua kanak-kanak.

Gambar 17: Sesi bersama Ms. Sambia-Shivers-Barclay (Lead, International Visitors Program) di bangunan Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat di Washington, D.C.

Gambar 18: Sesi bersama pegawai-pegawai Utah State Board of Education di Salt Lake City

Gambar 19: Di bangunan pentadbiran Dallas Independent School District, sesi bersama Timbalan Ketua Akademik, Shannon Trejo (tiga dari kiri) dan Pengarah Pengajian Sosial, Shalon Bond (tiga dari kanan) 

Melalui IVLP ini kami berpeluang melihat pelbagai model sekolah awam di Amerika Syarikat yang secara umumnya dibahagikan kepada tiga peringkat persekolahan; sekolah rendah (elementary school), sekolah menengah (middle school) dan sekolah tinggi (high school). Berikut adalah sekolah-sekolah awam yang kami lawati beserta sedikit latar belakangnya:

1. Howard University Middle School of Mathematics and Science (MS)2

Sekolah yang terletak di Washington, D.C. ini merupakan sekolah piagam awam berprestasi tinggi yang memberikan fokus kepada subjek Matematik dan Sains bagi pelajar Gred 6 hingga 8 (lingkungan umur 12 hingga 14 tahun). Sekolah ini bekerjasama dengan Howard University dalam menyediakan pelajar untuk menceburi kerjaya dalam disiplin STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Pada masa ini sekolah ini mempunyai seramai 294 orang pelajar yang hampir kesemuanya adalah berkulit hitam.

2. Oakland International High School (OIHS)

Sekolah ini adalah sekolah komuniti di Oakland, California yang dibuka pada Ogos 2007 dan mendapat sokongan daripada Internationals Network of Public Schools, Oakland Unified School District dan Bill and Belinda Gates Foundation. Sekolah ini menyasarkan para pelajar dalam kalangan warga asing (majoriti adalah pelarian) yang berada di Oakland dan kawasan sekitarnya. Guru-guru di sekolah ini diberikan latihan khas untuk membimbing para pelajar meningkatkan penguasaan mereka dalam bahasa Inggeris melalui tiga pendekatan utama; Heterogenous Groups, Project-based Curriculum dan Intergrated English Language Development.

3. Community School for Creative Education (CSCE)

Sebuah lagi sekolah komuniti di Oakland yang mempunyai pelajar berbilang bangsa dan menerapkan model pendidikan Waldorf (pendidikan yang menitikberatkan kreativiti) dalam kurikulumnya. Ia merupakan sekolah piagam Waldorf pertama di Amerika Syarikat. Sekolah ini berusaha memberikan pendidikan berkualiti tinggi kepada 284 orang pelajarnya (berusia 4 hingga 15 tahun) yang mana 15 peratus daripada mereka adalah pelajar istimewa (special needs), 52 peratus tidak fasih berbahasa Inggeris dan 82 peratus berasal daripada keluarga miskin. 

4. Abraham Lincoln High School (ALHS)

Sebuah sekolah tinggi di San Francisco yang menyediakan pelbagai program persediaan kepada lebih 2000 orang pelajarnya (Gred 9 hingga 12) sebelum menamatkan alam persekolahan. Antaranya ialah empat program utama akademi kerjaya; Teacher Academy, Business Academy, Digital Media Design (DMD) Academy dan The Green Academy. Selain pemantapan bahasa Inggeris, sekolah ini turut menawarkan pembelajaran bahasa antarabangsa yang lain kepada pelajarnya seperti bahasa Sepanyol, bahasa Mandarin, bahasa Perancis dan bahasa Jepun. 

5. Montessori Community School

Ditubuhkan pada tahun 1985, sekolah di Salt Lake City ini melaksanakan kurikulum Montessori kepada para pelajarnya. Kelas dan ruang pembelajaran di sekolah ini direka bentuk sesuai dengan tiga peringkat pembelajaran di sekolah ini iaitu Toddler (umur 18 bulan hingga tiga tahun), Early Childhood (umur tiga hingga enam tahun) dan Elementary (Gred 1 hingga 6). Para ibu bapa turut terlibat secara tidak langsung dalam proses pendidikan di sekolah ini yang mana mereka menawarkan diri menjadi sukarelawan dalam beberapa tugasan mingguan seperti Laundromat, Material Washer, Playdough Maker, Fresh Flower Delivery, Food Prep Supplier dan Librarian. 

6. Irma Lerma Rangel Young Women’s Leadership School

Sekolah ‘magnet’ yang terletak di Dallas ini dibuka untuk pelajar perempuan dalam Gred 6 hingga 12 dan diiktiraf sebagai sekolah awam perempuan pertama di Texas (ditubuhkan pada 2004). Nama sekolah ini diambil bersempena nama seorang wanita Mexico-Amerika pertama yang dipilih sebagai ahli Texas House of Representatives. Pencapaian cemerlang para pelajar sekolah ini dalam kurikulum mahu pun ko-kurikulum serta kejayaan mereka meraih pelbagai anugerah dalam pertandingan di peringkat negeri dan kebangsaan telah turut mengangkat sekolah ini sebagai antara sekolah terbaik di Amerika Syarikat.

Gambar 20: Sesi bersama Pengetua Howard University Middle School of Mathematics and Science (MS)2, Ms. Kathryn Procope

Gambar 21: Rakan-rakan IVLP beramah mesra dengan pelajar (MS)2

Gambar 22: Sesi bersama Ms. Lauren Markham (Community School Program Manager) di Oakland International High School (OIHS)

Gambar 23: Senarai negara asal para pelajar OIHS

Gambar 24: Pintu masuk utama bangunan Community School for Creative Education (CSCE) di Oakland, California

Gambar 25: Sesi bersama Pengasas dan Pengarah Eksekutif CSCE, Dr. Ida Oberman

Gambar 26: Berjalan melihat persekitaran Abraham Lincoln High School (ALHS) di San Francisco

Gambar 27: Bersama guru bahasa Jepun di ALHS, Ms. Arisa Hiroi

Gambar 28: Guru di Montessori Community School di Salt Lake City membuat demonstrasi menggunakan bahan-bahan pembelajaran berasaskan kurikulum Montessori

Gambar 29: Salah satu ruangan kelas yang direka bentuk khas untuk kanak-kanak di Montessori Community School

Gambar 30: Sesi bersama para pentadbir dan guru Irma Lerma Rangel Young Women’s Leadership School di Dallas

Gambar 31: Memerhatikan hasil karya pelajar-pelajar Irma Lerma Rangel

Di Amerika Syarikat juga kami berpeluang menziarahi institusi yang menyediakan program selepas waktu persekolahan. Di San Francisco misalnya, kami melawat Boys & Girls Clubs, sebuah institusi bukan kerajaan yang telah berusia 128 tahun (diasaskan pada 1891). Institusi ini menyasarkan golongan muda berusia 6 hingga 18 tahun dengan penumpuan kepada usaha-usaha kecemerlangan akademik, gaya hidup sihat, berkeperibadian mulia dan hubungan dengan komuniti (objektif secara tersirat adalah untuk mengelakkan pelajar-pelajar di San Francisco terlibat dengan aktiviti-aktiviti tidak sihat selepas waktu persekolahan). Di premis mereka disediakan pelbagai kemudahan seperti kolam renang, gimnasium, studio, bilik permainan, bilik seni dan lain-lain lagi. Di Dallas pula, kami berkunjung ke Heart House, juga institusi bukan kerajaan yang mula beroperasi sejak pertengahan 1990-an dan kini mempunyai seramai 120 orang pelajar. Mereka memberikan khidmat pendidikan tidak rasmi (selepas waktu persekolahan) khusus kepada anak-anak pelarian dari pelbagai negara yang memulakan kehidupan baru di Dallas.

Perpustakaan di Amerika Syarikat turut memainkan peranan penting dalam menyokong sistem pendidikan di negara tersebut. Perpustakaan Kongres sebagai contoh, menyediakan bahan-bahan pembelajaran (termasuk sumber primer dalam bentuk digital) yang boleh diperoleh melalui website mereka dan digunakan oleh guru-guru dalam pengajaran mereka di sekolah. Salt Lake County Library Services pula, selain ruang bacaan dan pembelajaran yang selesa serta alat bantu dengan teknologi terkini yang disediakan di perpustakaan mereka, turut menawarkan pelbagai program kreatif sebagai sokongan kepada pendidikan anak-anak dan ibu bapa. Antara program tersebut ialah 1,000 Books Before Kindergarten, Books for Baby, Storytimes, Vroom App, WeeLearn, BrainFuse dan Telescope Lending Program.

Dua lagi institusi di Dallas yang kami lawati yang memberikan sokongan kepada pembangunan pendidikan dan sosial ialah Region 10 dan CitySquare. Region 10 adalah salah satu daripada 20 pusat perkhidmatan regional yang ditubuhkan oleh Texas State Legislature dengan tujuan untuk memberikan kursus latihan dan pembangunan profesional kepada guru-guru di Texas. Manakala CitySquare adalah sebuah badan yang mempunyai objektif untuk membanteras masalah kemiskinan dan gelandangan dalam kalangan warga Dallas. Antara yang mereka usahakan ialah CitySquare Food Pantry yang memberikan peluang kepada golongan sasaran untuk mengambil apa sahaja barangan makanan yang mereka perlukan setiap 15 hari sekali.

Gambar 32: Bersama Ms. Erin Gutierrez (Pengarah, Pembelajaran & Pembangunan) di Boys & Girls Club of San Francisco

Gambar 33: Gimnasium yang terdapat di Boys & Girls Club

Gambar 34: Sesi bersama Ketua Pegawai Eksekutif Heart House, Ms. Lenita Dunlap

Gambar 35: Antara ruang pembelajaran yang terdapat di Heart House

Gambar 36: Bersama Ms. Kaleena Black (Educational Resources Speacialist, Learning and Innovation Office) di Perpustakaan Kongres

Gambar 37: Lawatan ke Salt Lake County Library Services

Gambar 38: Bersama pegawai-pegawai Region 10 di Dallas

Gambar 39: Antara kemudahan latihan dan pembangunan guru yang disediakan di Region 10 

Gambar 40: Bangunan yang didirikan oleh CitySquare untuk menempatkan stok makanan dan diagihkan kepada warga Dallas yang memerlukan

Gambar 41: Kami diberi peluang melaksanakan kerja-kerja harian yang dilakukan oleh sukarelawan di CitySquare 

Subjek pendidikan agama tidak ditawarkan di sekolah awam di Amerika Syarikat. Justeru pelbagai institusi pendidikan swasta ditubuhkan (kebiasaannya oleh organisasi berkaitan agama) dengan tujuan untuk membekalkan ilmu pendidikan agama kepada generasi muda. Alhamdulillah, melalui IVLP ini kami turut dibawa menziarahi beberapa institusi pendidikan berteraskan agama yang dijalankan sama ada secara sepenuh masa atau separuh masa. Sememangnya lawatan ini sangat memberikan manfaat memandangkan profesion kami yang terlibat secara langsung dalam institusi pendidikan agama di Malaysia.

Institusi pendidikan agama pertama yang kami lawati di Amerika Syarikat ialah Al Fatih Academy (AFA), sebuah sekolah swasta di bawah Muslim Education Resource Council, Inc. (MERCI) yang terletak di Virginia. Sekolah tersebut kini mempunyai 292 orang pelajar dan melaksanakan sistem pembelajaran bermula di peringkat pra-sekolah hingga Gred 8. Selain subjek berkaitan agama Islam (termasuk pendidikan Al-Quran dan bahasa Arab), subjek akademik seperti Sains, Matematik, Bahasa Inggeris dan Pengajian Sosial turut ditawarkan yang memenuhi piawaian Virginia’s Standards of Learning (SOLs). 

Semasa di San Francisco pula, kami telah berkunjung ke Zaytuna College, institusi pengajian tinggi Islam yang pertama ditubuhkan di Amerika Syarikat. Kolej yang memulakan operasinya pada 1996 ini  diasaskan antaranya oleh Sheikh Hamza Yusuf, seorang sarjana Islam terkenal yang juga merupakan Presiden kolej tersebut. Zaytuna College menawarkan kurikulum yang memberikan para pelajarnya asas mengenai warisan intelektual dua tamadun utama dunia; tamadun Islam dan Barat. Selain pembelajaran di dalam kelas, para pelajar kolej ini turut didedahkan dengan aktiviti bersama komuniti setempat; sebahagiannya menjadi tutor atau mentor kepada anak-anak muda di kawasan mereka, manakala sebahagian yang lain menjalankan pelbagai aktiviti khidmat masyarakat. 

Institusi masjid turut menjadi pusat pendidikan agama Islam yang utama di Amerika Syarikat. Di Salt Lake City, kami menziarahi Khadeeja Islamic Center, sebuah masjid yang siap dibina sepenuhnya pada tahun 2001. Masjid ini menjadi tempat perkumpulan utama masyarakat Islam di Salt Lake City, sama ada dalam aktiviti-aktiviti ibadah mahu pun sosial. Ia adalah kemudahan Muslim terbesar di negeri Utah. Dalam bidang pendidikan, masjid ini menawarkan 'Sunday School' untuk anak-anak berumur 5 hingga 16 tahun mendalami ilmu agama Islam dan sehingga kini mempunyai lebih 200 orang pelajar. 

Sebuah lagi organisasi yang kami kunjungi yang menjadikan masjid sebagai pusat pendidikan agama Islam ialah Valley Ranch Islamic Center (VRIC) yang beroperasi di Irving, Texas. VRIC yang ditubuhkan pada 2009 menjalankan usaha pendidikan Islam (termasuk program hafazan Al-Quran) kepada para pelajarnya. Selain pendidikan, VRIC turut aktif memberikan khidmat kepada komuniti di kawasan Valley Ranch, Las Colinas dan Coppell dalam pelbagai aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan.

Sewaktu berada di Salt Lake City, kami turut dibawa melawat pusat pentadbiran dan institusi pendidikan The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (atau dikenali juga sebagai Mormon). Usaha pendidikan mereka yang bermula pada tahun 1912 (dengan jumlah pelajar seramai 70 orang), kini mereka telah mempunyai bilangan pelajar berjumlah 735,991 orang di seluruh dunia. Institusi pendidikan mereka terbahagi kepada dua kategori utama, Seminary (umur 12-18 tahun) dan Institute (umur 18-30 tahun). Di institusi pendidikan mereka, pelajar-pelajar akan mengikuti pengajaran berkaitan agama Kristian bersumberkan kitab Bible. Kebiasaannya Seminary dan Institute ini akan didirikan berhampiran dengan institusi pendidikan awam bagi memudahkan pelajar-pelajar hadir ke kelas agama anjuran mereka.

Gambar 42: Bangunan Al Fatih Academy di Virginia

Gambar 43: Bersama Ms. Pervin Divleli (Co-Founder & Head of School) dan Ms. Afeefa Syeed (Co-Founder & Chief Inspirational Officer) di Al Fatih Academy

Gambar 44: Bilik kaunseling di Al Fatih Academy yang dihias secara kreatif

Gambar 45: Sesi bersama Provos Zaytuna College di Berkeley, Dr. Omar Qureshi (tengah), turut bersama kami ialah Saudara Dani (dua dari kanan), satu-satunya penuntut Zaytuna College dari Malaysia

Gambar 46: Salah sebuah bangunan akademik di Zaytuna College

Gambar 47: Bangunan Masjid Khadeeja Islamic Center di Salt Lake City, Utah

Gambar 48: solat Jumaat di Masjid Khadeeja Islamic Center bersama komuniti Muslim dari lebih seratus negara

Gambar 49: Buku teks yang digunakan dalam program Sunday School di Masjid Khadeeja Islamic Center

Gambar 50: Bangunan Masjid Valley Ranch Islamic Center (VRIC) di Irving, Texas

Gambar 51: Taklimat mengenai Masjid VRIC disampaikan oleh Mr. Fuad M. Dadabhoy (Principal Consultant)

Gambar 52: Bilik kaca kalis bunyi di Masjid VRIC yang digunakan untuk program Hafazan Al-Quran

Gambar 53: Rombongan kami diperkenalkan kepada pelajar-pelajar di East High School Seminary, The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints

Gambar 54: Sesi dialog bersama pelajar-pelajar University of Utah yang turut menimba ilmu agama di Institute of Religion, The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints

Demikian catatan ringkas pengalaman saya bersama teman-teman IVLP sepanjang 21 hari berada di Amerika Syarikat. Secara peribadi, lawatan sambil belajar ini sangat bermakna kepada saya, malah benar-benar membuka mata saya mengenai realiti sebenar negara “Uncle Sam”. Bak kata pepatah, “Tak kenal maka tak cinta”. Bila sudah mengenali negara Amerika Syarikat dan rakyatnya, sebenarnya banyak juga perkara kebaikan yang boleh kita timba daripada mereka.

Mungkin selama ini kita rakyat Malaysia mendapat lebih banyak gambaran negatif mengenai negara Amerika Syarikat, berbanding sisi yang positif. Sejak dahulu media massa kita memaparkan tindak-tanduk kerajaan Amerika Syarikat yang sering menimbulkan konflik dan persengketaan dengan negara-negara lain di dunia. Melalui media juga kita mengenali Amerika Syarikat sebagai sebuah negara yang terkenal dengan pelbagai jenayah dan kegiatan tidak bermoral dalam kalangan rakyatnya. Perkahwinan sejenis juga kini menjadi perkara yang dibenarkan oleh undang-undang di beberapa negeri di Amerika Syarikat.

Saya teringat satu cerita rakan saya yang turut menyertai IVLP ini. Apabila beliau memberitahu kenalannya mengenai penyertaan beliau ke IVLP, lantas beliau ditanyakan soalan, “Tidak ada negara lainkah yang kamu boleh pergi?” Pengalaman saya pula, menjelang tarikh pemergian saya ke Amerika Syarikat, ada ahli keluarga yang risau takut-takut saya ditahan di balai imigresen di sana, memandangkan nama saya ada perkataan “Muhammad”. 

Reaksi sebegini sebenarnya tidaklah terlalu menghairankan. Dunia mengetahui kerajaan Amerika Syarikat mencanang Islamofobia, terutamanya pasca kemusnahan bangunan World Trade Center (WTC) pada 11 September 2001. Amarah umat Islam di Malaysia pastinya masih berbekas dek serangan tentera Amerika Syarikat ke atas Afghanistan dan Iraq beberapa tahun selepas itu. Pada waktu ini pun kerajaan Amerika Syarikat dilihat bersikap ‘berat sebelah’ dalam konflik Palestin-Israel. Rejim Zionis terus bermaharajalela menjarah bumi Palestin kerana ada ‘abang besar’ yang memberikan sokongan. Bangunan Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia pula sering menjadi tempat perhimpunan umat Islam meluahkan perasaan dan menyatakan pendirian secara aman.

Malah mungkin ada juga yang beranggapan, disebabkan kebencian melampau Amerika Syarikat terhadap agama Islam, maka penduduk Muslim di negara tersebut turut sama ditindas. Dengan hanya sekitar 1.1 peratus (3.45 juta) daripada jumlah keseluruhan penduduk Amerika Syarikat yang beragama Islam (data US Cencus, 2017), pasti menjadi masalah untuk mereka mengamalkan ajaran agama dalam kehidupan. Tanggapan ini dikuatkan lagi dengan hasil soal selidik yang dilakukan oleh Pew Research Center kepada responden beragama Islam di Amerika Syarikat pada 2017 yang menunjukkan 75 peratus daripada mereka mengatakan terlalu banyak diskriminasi terhadap umat Islam di negara tersebut, 68 peratus mengatakan Presiden Trump menakutkan mereka, 62 peratus mengatakan orang Amerika tidak melihat Islam sebagai sebahagian daripada masyarakat arus perdana, 60 peratus mengatakan media Amerika Syarikat tidak memaparkan Islam secara adil, dan 50 peratus mengatakan kehidupan mereka menjadi lebih sukar dalam beberapa tahun terakhir ini. 

Alhamdulillah, melalui IVLP ini kami dipertemukan dengan rakan-rakan beragama Islam di Amerika Syarikat. Bukan sahaja warga tempatan, malah pada masa terluang kami juga dapat bersua dengan komuniti Melayu Malaysia yang telah lama bermastautin di sana. Bila berbual dengan mereka, keadaan yang mereka gambarkan mengenai kehidupan Muslim di Amerika Syarikat seolah-olah tidak seperti yang dipaparkan oleh statistik-statistik di atas. Mereka hidup dalam suasana masyarakat majmuk yang aman dan harmoni, malah lebih penting lagi, mereka dapat melaksanakan amalan-amalan agama tanpa sebarang halangan. Masjid-masjid dan institusi pendidikan Islam juga semakin banyak didirikan di seluruh Amerika Syarikat. 

Melalui IVLP ini juga kami dapat berinteraksi dengan warga tempatan yang berlainan agama dan budayanya dengan kami. Sudah pasti perbezaan ini tidak menghalang kami untuk berkenalan lebih rapat dengan mereka. Paling akrab dengan kami ialah dua orang pegawai daripada Jabatan Negara Amerika Syarikat iaitu Shawn Callanan dan Dr. Laurence Fisher (Shawn beragama Kristian Roman Katolik manakala Dr. Laurence adalah penganut agama Yahudi). Merekalah yang mengiringi kami dan banyak membantu mempermudahkan urusan kami sepanjang tiga minggu di Amerika Syarikat. Malah melalui mereka juga saya belajar budaya-budaya positif yang berakar umbi dalam masyarakat mereka (yang masih belum menjadi budaya masyarakat kita di Malaysia). Selain itu ada juga aktiviti yang disusun yang membolehkan kami berkunjung ke rumah penduduk tempatan dan beramah mesra dengan mereka. Sehingga kini saya masih terkenangkan layanan baik mereka kepada kami. 

Saya juga masih ingat satu dialog salah seorang daripada mereka kepada kami, “Jangan anggap segala tindakan Kerajaan Amerika Syarikat adalah pendirian keseluruhan rakyat Amerika...” Tidak sukar untuk saya mengerti maksud mereka. Sudah pasti ada dasar-dasar kerajaan yang tidak mereka persetujui, termasuk yang melibatkan hubungan antara negara. Presiden Amerika Syarikat sekarang, Donald Trump pun sebenarnya tidak digemari oleh majoriti rakyat Amerika. Malah sewaktu saya masih berada di sana, Trump sedang berdepan undi tidak percaya di Dewan Perwakilan kerana salah guna kuasa (kali ketiga dalam sejarah Kongres Amerika Syarikat). 

Peluang pendidikan yang sama rata yang diberikan kepada semua penduduk Amerika Syarikat wajar dipuji dan jika sesuai, dicontohi juga oleh Malaysia. Di sana saya menyaksikan usaha murni sekolah-sekolah awam (dan sekolah piagam awam) yang menyediakan pendidikan percuma dan terbaik bukan sekadar kepada warganegara mereka sahaja, bahkan juga kepada anak-anak pendatang asing yang majoritinya merupakan pelarian. Di Oakland International High School misalnya, guru-gurunya begitu komited memastikan anak-anak bukan warganegara ini dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik melalui pelbagai pendekatan yang kreatif dan efektif. Community School for Creative Education pula, kami difahamkan jika ada anak-anak warga asing kerap tidak hadir ke sekolah, guru sekolah tersebut akan menziarahi keluarga pelajar terlibat dan mengambil tahu permasalahan mereka. Satu lagi pengalaman saya di Heart House di Dallas, saya terkejut melihat statistik pelajar di situ yang ada dalam kalangan mereka dikatakan berasal dari Malaysia. Lantas saya bertanya kepada mereka, “Ada juga anak pelarian dari Malaysia?” Rupa-rupanya mereka adalah orang Rohingya yang sudah beberapa tahun tinggal di Malaysia dan kemudiannya dibawa ke Amerika Syarikat bagi mendapatkan pendidikan yang lebih sempurna di sana. Nah, lihatlah begitu tinggi nilai kemanusiaan pada diri bangsa Amerika yang selama ini mungkin kita tidak pernah mengetahuinya. 

Sesungguhnya banyak lagi yang saya pelajari melalui kembara ke Amerika Syarikat ini. Mana-mana manfaat lain yang saya peroleh berkaitan pendidikan, akan saya utarakan secara khusus kepada Pusat Pendidikan Al-Amin Berhad. Itulah juga antara objektif utama saya ke sana. Jika ada manfaat dari sudut dakwah pula, akan saya sesuaikan dengan penglibatan saya bersama Hidayah Centre Foundation. Namun jika ada pihak lain yang berminat untuk sama-sama mencedok segala manfaat ini, saya bersedia untuk berkongsikannya melalui program-program yang sesuai. 

Alhamdulillah, impian saya selama ini untuk menjejaki bumi Amerika Syarikat telah menjadi kenyataan. Sudah pasti ia adalah nikmat dan pemberian daripada Tuhan yang wajib saya syukuri. Kesibukan bandar Washington, D.C., kelembutan bayu pantai San Francisco, kedinginan hujan salji yang menusuk tulang di Salt Lake City dan kederasan larian kuda-kuda “Cowboy” di Dallas pastinya menjadi kenangan berharga yang tidak akan saya lupakan sepanjang hidup ini. 

Gambar 55: Hotel penginapan penulis dan rakan-rakan IVLP di Washington, D.C.

Gambar 56: Sayup-sayup kelihatan Washington Monument, salah satu mercu tanda di Washington, D.C.

Gambar 57: Aktiviti menonton teater bertajuk “Christmas Carol” bersempena perayaan Hari Natal yang bakal menjelang

Gambar 58: Rakan-rakan rakyat Malaysia membawa kami makan malam di Virginia

Gambar 59: Penulis bersama Ustaz Faisal Tan (kiri) yang merupakan Atase Pendidikan di Kedutaan Malaysia di Amerika Syarikat

Gambar 60: Menziarahi Islamic Center of Washington yang terletak di Massachusetts Avenue 

Gambar 61: Golden Gate Bridge, salah satu visata tumpuan pelancong di San Francisco

Gambar 62: Menyaksikan pokok-pokok tertua dan tertinggi di dunia di Muir Woods

Gambar 63: Pemandangan indah bandar San Francisco dari Twins Peak

Gambar 64: Solat Jumaat di Darussalam Mosque Islamic Society of San Francisco yang terletak di deretan kedai di Jones Street

Gambar 65: Beramah mesra dengan Mr. Steve Fisher dan isterinya di rumah mereka di luar San Francisco

Gambar 66: Bersama Ms. Jane Dewitt (Associate Dean of Academic Planning) di San Francisco State University

Gambar 67: Menara jam di dalam kawasan kampus University of California di Berkeley

Gambar 68: Memerhatikan kumpulan anjing laut yang singgah berehat di Fishermans Wharf

Gambar 69: Hujan salji turun dengan lebatnya pada hari keempat keberadaan kami di Salt Lake City, kali pertama dalam hidup penulis menyaksikan salji di hadapan mata!

Gambar 70: Temple Square pada waktu malam di Salt Lake City yang dihiasi lampu-lampu Krismas yang berwarna-warni

Gambar 71: Suasana pagi hujung minggu di Winter Market at Rio Grande

Gambar 72: Antara objek pameran di Natural History Museum of Utah yang mula dibuka pada 1963

Gambar 73: Park City di Utah, pusat peranginan bertaraf dunia dan pernah menjadi lokasi pertandingan Sukan Olimpik Musim Sejuk pada 2002 

Gambar 74: Aktiviti “Home Hospitality” di rumah pasangan Mr. Ken Ashcraft dan Ms. Danielle Turner yang tinggal di South Fairoaks Drive di Salt Lake City

Gambar 75: Menonton pertunjukan Mormon Tabernacle Choir “Music and the Spoken World” di Temple Square

Gambar 76: Melawat bangunan Family History Library di Salt Lake City

Gambar 77: Bersama komuniti Melayu Malaysia yang bermastautin di Dallas

Gambar 78: Tuan Abdul Rahman Saleh (tengah) membawa kami melawat bangunan sekolah Islam di Irving

Gambar 79: Suasana di dalam Dallas Farmers Market yang dibuka sejak tahun 1941

Gambar 80: Kemeriahan pada waktu malam di Gaylord Texan Resort menjelang Perayaan Hari Natal

Gambar 81: Fort Worth, bandar yang paling pantas berkembang di Amerika Syarikat dari segi jumlah penduduk (data U.S. Cencus Bureau) 

Gambar 82: Menonton pertunjukan di Texas Rodeo Cowboy di Fort Worth

Gambar 83: Penulis di sisi gambar Larry Hagman, salah seorang pelakon utama drama bersiri “Dallas” yang pernah disiarkan di televisyen pada 1978 hingga 1991

Gambar 84: Dari Dallas ke Kuala Lumpur, selamat tinggal dan semoga jumpa lagi Amerika Syarikat!

No comments:

Post a Comment