Monday, January 8, 2018

Warsaw: Kota Lama Era Rennaissance

Oleh Wan Am

Pesawat Qatar Airways dengan nombor penerbangan QR 261 selamat mendarat di Lapangan Terbang Chopin di Warsaw kira-kira jam 8.00 malam, 22 Disember 2017. Setelah melalui perjalanan yang panjang, saya akhirnya tiba di Poland, sebuah negara yang berada di benua Eropah. Saya masih ingat kira-kira tiga minggu sebelumnya, saya menerima mesej jemputan untuk berkongsi ilmu dengan pelajar-pelajar Malaysia di Warsaw. Selepas menyatakan persetujuan, saya lantas berkomunikasi dengan rakan-rakan di Poland untuk mengetahui keadaan di sana sambil membuat perancangan yang sesuai.

Kedinginan mula terasa sewaktu saya melangkah masuk ke bangunan lapangan terbang. Dengan menggunakan perkhidmatan WiFi percuma, saya terus menghantar mesej melalui aplikasi Whatsapp kepada isteri saya untuk memaklumkan ketibaan saya di sini. Sudah pasti isteri saya sedang tidur ketika mesej ini sampai kepadanya kerana waktu Malaysia ketika itu jam 3.00 pagi, awal tujuh jam berbanding waktu Poland.

Agak mendebarkan juga ketika melalui kaunter imigresen. Saya ditanya beberapa soalan oleh pegawai yang bertugas, antaranya ialah apa tujuan datang ke Warsaw, berapa lama di sini dan di mana tempat menginap. Setelah memberikan semua maklumat yang diperlukan, saya melepasi kaunter imigresen dengan penuh kelegaan. Hati saya tambah berbunga apabila melihat kelibat Saudara Zairul dan Saudara Anas yang telah sedia menanti di balai ketibaan. Saudara Zairul dan Saudara Anas merupakan warganegara Malaysia yang kini sedang menuntut di Medical University of Warsaw dalam bidang perubatan.

Gambar 1: Bersama Saudara Anas Alwi di Lapangan Terbang Chopin di Warsaw, ibu kota negara Poland

Melihatkan papan tanda yang tertulis ‘Lotnisko Chopina Warszawa’ (Lapangan Terbang Chopin, Warsaw), saya bertanya kepada mereka, siapa gerangannya Chopin ini? Mereka memberitahu, Chopin adalah seorang pemain piano terkenal yang berasal dari Poland. Daripada Google, saya kemudiannya memperoleh maklumat lebih terperinci mengenai beliau. Chopin atau nama penuhnya Frederic Chopin hidup pada tahun 1810 hingga 1849. Sejak usia remaja lagi beliau telah menunjukkan bakatnya sebagai pemain piano dan penggubah lagu. Kerana keadaan politik yang tegang di Poland, beliau telah berhijrah ke Perancis dan menghabiskan sisa hidupnya di sana sebagai ahli piano yang terkemuka. Kerana jasanya, nama beliau turut diabadikan dalam salah satu festival di Poland iaitu Pertandingan Piano Chopin Antarabangsa.

Di Warsaw, saya tinggal di rumah sewa pelajar Malaysia yang terletak di Aleja (Jalan) Jana Pawla II. Hari pertama di sini, saya dapati cuaca begitu sejuk di luar, ditambah hujan renyai-renyai yang berterusan sepanjang hari. Musim sejuk di Poland yang saban tahun berlaku sekitar bulan Disember hingga Februari biasanya boleh berlaku dalam dua keadaan, sama ada sejuk dan bersalji, atau pun hujan dan berangin. Perancangan kami untuk bersiar-siar pada siang hari nampaknya tidak kesampaian. Jika keluar juga, mereka takut saya diserang demam.  

Gambar 2: Rumah sewa pelajar Malaysia di Aleja Jana Pawla II, tempat penulis menginap

Lewat petang, bila melihatkan hujan sudah mulai reda, saya membuat keputusan untuk menjengah sebentar di kawasan sekitar. Nampaknya baju sejuk, long john, sarung penutup kepala dan sarung tangan serta stokin tebal yang saya pakai masih tidak mampu menangkis cuaca dingin yang begitu menyengat. Namun bila memikirkan entah bila lagi saya akan berpeluang ke Warsaw, saya gagahkan diri juga untuk berjalan dan memerhatikan bandar tersebut yang merupakan bandar terbesar di Poland dan dihuni lebih kurang 1.8 juta penduduk.

Setelah berjalan kaki kira-kira dua kilometer, di Aleja Solidarnosci saya menemui dua buah gereja yang besar. Pertama, Church of the Nativity of the Blessed Virgin Mary (Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny), sebuah gereja Roman Katolik yang dibina antara tahun 1682-1732. Kedua, gereja aliran Protestan yang dinamakan Evangelical Reformed Church (Kościół Ewangelicko-Reformowany), dibuka secara rasminya pada tahun 1880. Sememangnya terdapat banyak gereja lama di Warsaw memandangkan agama Kristian sudah lama bertapak di negara tersebut. Malah lebih 90 peratus rakyat Poland adalah penganut Kristian, majoritinya adalah aliran Roman Katolik, diikuti Protestan dan Kristian Ortodoks. 

Gambar 3: Suasana petang yang sibuk dan sejuk di bandar Warsaw

Gambar 4: Amrit Oriental Food, restoran halal di Aleja Jana Pawla II

Gambar 5: Church of the Nativity of the Blessed Virgin Mary, gereja Roman Katholik di Aleja Solidarnosci

Gambar 6: Evangelical Reformed Church, gereja Protestan di Aleja Solidarnosci

Disebabkan hujan kembali lebat, saya bergegas pulang ke rumah. Hari juga sudah menjelang senja, maka saya perlu membuat persiapan untuk menunaikan solat jamak Maghrib dan Isyak. Waktu solat Maghrib adalah seawal jam 3.30 petang. Musim sejuk menyebabkan malam di Warsaw menjadi lebih panjang daripada biasa.

Jam 4.00 petang, rakan-rakan pelajar Malaysia membawa saya keluar untuk meninjau bandar Warsaw dengan lebih dekat. Kami menggunakan pengangkutan awam seperti trem dan bas untuk pergi ke tempat-tempat yang telah dirancang untuk saya kunjungi. Sememangnya rangkaian trem, bas dan metro sentiasa menjadi pilihan penduduk di Warsaw kerana ia memudahkan pengguna untuk akses ke semua bahagian di bandar ini. Jarak antara satu hentian ke hentian yang lain juga tidak terlalu jauh kerana banyaknya bilangan hentian trem dan bas yang disediakan. Lebih memudahkan, saya boleh menaiki mana-mana trem dan bas dalam masa 24 jam dengan hanya satu tiket berharga 15 Złoty. 

Złoty adalah mata wang rasmi untuk Poland. Nilainya tidak jauh berbeza dengan Ringgit Malaysia. Sewaktu artikel ini ditulis, nilai 1 Złoty bersamaan dengan RM1.16. Bila mengetahui kadar tukaran mata wang tersebut, saya tidaklah terlalu risau untuk berbelanja di Warsaw.

Gambar 7: Waktu solat pada musim sejuk di Warsaw

Gambar 8: Perkhidmatan trem yang efisyen di Warsaw

Gambar 9: Złoty, mata wang rasmi Poland

Dari Stesen Kino Femina, kami menaiki trem menuju ke destinasi pertama, iaitu Kota Lama Warsaw (Warszawa Stare Miasto). Dari namanya sahaja boleh difahami, ia pastinya suatu lokasi yang sangat tinggi nilainya di sisi sejarah. Bahkan Kota Lama Warsaw ini yang mula dibangunkan pada abad ke-13 Masihi, secara rasminya berada di dalam senarai UNESCO World Heritage pada 2 September 1980. 

Di Kota Lama Warsaw terdapat beberapa monumen yang boleh dilawati oleh para pengunjung. Antara yang utama ialah Royal Castle, Old Town Market Square dan Cathedral Crypt. Begitu juga beberapa tugu seperti Zygmunt Column, Syrenka Mermaid dan Maly Powstaniec yang masing-masing mempunyai lagendanya yang tersendiri. Saya melihat para pelancong tetap membanjiri tempat ini walaupun hujan masih belum benar-benar berhenti. 

Menyusuri Kota Lama Warsaw ini yang terletak berhampiran Sungai Vistula, saya merasakan seolah-olah sedang berada di Eropah pada zaman Renaissance. Keindahan senibina bangunan-bangunannya tidak dapat disangkal. Lampu-lampu yang bergemerlapan menambahkan lagi kecantikan kota ini pada waktu malam. Walau dalam kebasahan, saya tidak melepaskan peluang untuk bergambar di sini. Sudah pasti gambar-gambar ini begitu penting sebagai sebahagian daripada bahan penulisan saya nanti.

Sebenarnya majoriti bangunan yang ada di Kota Lama Warsaw ini bukanlah bangunan yang asal. Rakaman sejarah menunjukkan lebih 90 peratus kawasan di Kota Lama Warsaw musnah dibedil tentera Jerman ketika peristiwa ‘The Warsaw Uprising’ (Kebangkitan Warsaw) pada tahun 1944. Sejak itu kota Warsaw dibangunkan kembali secara berperingkat, termasuk bangunan-bangunannya yang dibina semula mengikut rupa bentuk yang asal. 

Gambar 10: Suasana di dalam trem di Warsaw

Gambar 11: Di dataran Kota Lama Warsaw yang indah dan penuh sejarah

Gambar 12: Dalam kehujanan para pelawat (termasuk penulis) membanjiri Kota Lama Warsaw

Gambar 13: Bersama rakan-rakan pelajar Malaysia yang mengiringi penulis menjelajah bumi Warsaw

Selepas melawat Kota Lama Warsaw, saya dibawa melihat beberapa mercu tanda Warsaw yang lain. Antaranya ialah Stadium Nasional Warsaw (Stadion Narodowy), sebuah stadium bolasepak yang dibina pada tahun 2010 dan berkapasiti 58,145 penonton. Stadium ini pernah menjadi tuan rumah kepada Kejohanan Bolasepak Euro 2012, pertandingan bolasepak paling berprestij di rantau Eropah. Poland boleh dikatakan sebagai salah sebuah negara elit dalam arena bolasepak di Eropah dan turut melayakkan diri ke Piala Dunia 2018 di Rusia. Malah bagi penggemar bolasepak pasti ramai yang mengenali Robert Lewandowski, seorang penyerang bertaraf dunia dari Poland yang kini bermain untuk kelab gergasi Jerman, Bayern Munich.

Destinasi persinggahan saya seterusnya ialah Palace of Culture and Science atau PKiN (Pałac Kultury i Nauki).  Ia merupakan bangunan tertinggi di Poland dan dibuka kepada orang ramai sejak tahun 1955. PKiN yang mempunyai ketinggian 231 meter dan terdiri daripada 42 tingkat ini menempatkan pejabat-pejabat syarikat dan menjadi pusat kepada pelbagai aktiviti kebudayaan dan kemasyarakatan seperti konsert, panggung wayang, teater, perpustakaan, muzium, kolam renang dan institusi pendidikan. Lampu-lampu LED yang berwarna-warni menerangi PKiN yang menjadikan bangunan ini begitu memukau dipandang pada waktu malam.

Dari PKiN, kami berjalan kaki ke Warsaw Central (Warszawa Centralna). Suasana di sini tidak ubah seperti KL Sentral yang terdapat di negara kita. Selain menjadi stesen keretapi (metro) utama di bandar Warsaw serta adanya hentian bas dan trem di luar stesen, di sini juga terdapat pelbagai premis dan kemudahan yang disediakan untuk orang ramai, termasuk kompleks membeli-belah yang besar. Di sana sini saya memerhatikan warga tempatan bersesak-sesak menuju ke laluan masing-masing. Malah mungkin juga ramai dalam kalangan mereka sibuk membuat persiapan menjelang hari Krismas pada 25 Disember. 

Waktu telah melewati jam 8.00 malam ketika kami beransur pulang ke rumah. Saya kira cukuplah lawatan saya ke beberapa lokasi di Warsaw pada malam itu. Dengan suhu di bawah lima darjah celcius, saya sendiri sudah tidak mampu lagi untuk menahan kesejukan. Lagi pun saya perlu berehat secukupnya sebelum mengendalikan beberapa slot ceramah bersama pelajar-pelajar Malaysia pada keesokan harinya. 

Gambar 14: Di hadapan Palace of Culture and Science yang bergemerlapan pada waktu malam

Gambar 15: Stadium Nasional Warsaw, gelanggang rasmi pertandingan bolasepak Euro 2012

Gambar 16: Warsaw Central, stesen pengangkutan awam utama di Warsaw

24 Disember 2017, hari kedua saya di Warsaw. Dari Aleja Jana Pawla II, kami menuju ke tempat program di Hale Banacha dengan menaiki trem dan bas. Masa perjalanan ke sana kurang daripada 30 minit walaupun kami perlu beberapa kali bertukar kenderaan. Saya dapati waktu menunggu trem hanyalah beberapa minit sahaja kerana kerapnya bilangan trem yang tiba di sesebuah stesen. Dianggarkan juga terdapat lebih 1,500 bas yang beroperasi di sekitar bandar. Inilah kelebihan sistem pengangkutan awam di Warsaw yang sedikit sebanyak boleh dicontohi oleh Malaysia. 

Pada hari ini, dari pagi hingga ke malam saya mengisi masa saya bersama rakan-rakan rakyat Malaysia yang menuntut di Warsaw. Mereka adalah sebahagian daripada kira-kira 100 orang rakyat Malaysia yang bermastautin di Poland, kebanyakannya adalah pelajar. Selain Warsaw, terdapat juga pelajar Malaysia di bandar-bandar lain seperti Kraków, Poznań, Lublin, Rzeszów dan Łódź. Saya difahamkan, mereka yang bersama saya pada hari ini adalah pelajar daripada generasi terakhir yang mendapat tajaan biasiswa memandangkan pihak Kerajaan Malaysia sudah tidak lagi menghantar pelajar ke sini. Kebanyakan pelajar Malaysia di sini juga aktif dengan AMAR Poland, sebuah persatuan yang dianggotai oleh pelajar-pelajar Malaysia. 

Bersama ahli-ahli AMAR Poland, saya kongsikan topik-topik asas mengenai dakwah dalam masyarakat majmuk. Selain isi-isi utama dalam bahan pembentangan, saya turut berpesan kepada mereka, rebutlah peluang berada di bumi Poland ini untuk berdakwah. Walaupun berada di negara minoriti Muslim, hal itu tidak sepatutnya menghalang kita daripada berkongsi mesej Islam. Lebih besar cabaran dakwah, lebih besar pahala daripada Allah. Dakwah boleh dilaksanakan dengan pelbagai cara. Laksanakanlah dakwah dengan berhikmah dan sesuai dengan suasana semasa. Jangan lupa juga untuk berdoa kepada Allah supaya dilimpahkan hidayah kepada rakan-rakan yang telah dikenali di sini.

Sewaktu program berlangsung, salah seorang peserta ada meminta pendapat saya mengenai ucapan “Merry Christmas” kepada rakan yang beragama Kristian. Soalan yang relevan memandangkan inilah juga perkara yang sering dibincangkan di Malaysia setiap kali menjelang perayaan Hari Krismas. Dalam hal ini, tiada dalil yang jelas dan muktamad sama ada daripada Al-Quran atau pun Hadis yang melarang umat Islam untuk memberikan ucapan tahniah sempena perayaan agama lain. Maka ulama berbeza pandangan dalam mengeluarkan fatwa mereka. 

Ada ulama yang melaras keras untuk memberikan ucapan seumpama “Merry Christmas”. Bagi mereka, perkataan ini boleh menyebabkan dosa syirik kerana mengakui kebenaran agama lain. Bila kita mengucapkan “Merry Christmas”, kita seolah-olah menggalakkan mereka untuk terus mengamalkan ajaran Kristian yang jelas bertentangan dengan akidah Islam.

Namun ada ulama yang berpandangan, hukumnya harus untuk mengungkapkan ucapan sedemikian. Ia adalah salah satu cara berbuat kebaikan kepada rakan-rakan bukan Muslim sebagaimana yang dianjurkan dalam Al-Quran. Namun keharusan ini tidaklah sampai membolehkan seseorang Muslim untuk menyertai aktiviti ritual agama rakan bukan Islam mereka sewaktu perayaan tersebut. Antara ulama besar yang memberikan pandangan ini ialah Dr Yusuf Al-Qaradawi dan Dr Mustafa Al-Zarqa. Malah Mufti Wilayah Persekutuan, Dr. Zulkifli Muhammad Al-Bakri turut bersetuju dengan pandangan ini melalui fatwanya yang dikeluarkan pada Disember 2016. Menurut beliau, hukum mengucapkan “Merry Christmas” adalah harus dan perlu meraikan garis panduan yang sesuai dengan syariat Islam. Justeru dalam konteks dakwah dalam masyarakat majmuk, saya secara peribadi lebih selesa dengan pendapat ini. 

Gambar 17: Menaiki bas awam menuju ke Hale Banacha

Gambar 18: Bersiar-siar di Targowisko Banacha, suasananya seperti uptown di Malaysia

Gambar 19: Bersama pimpinan AMAR Poland yang menyertai program latihan dakwah yang penulis kendalikan

Gambar 20: Penulis bersama Presiden AMAR Poland, Saudara Zairul Anuar Zailani

25 Disember 2017, tibalah hari terakhir saya di Warsaw. Alhamdulillah, hari ini saya dapat menunaikan aktiviti wajib saya setiap kali ke luar negara, iaitu menziarahi masjid tempatan. Di Warsaw terdapat beberapa masjid yang dibangunkan. Namun disebabkan kekangan masa dan jarak yang jauh antara satu masjid dengan masjid yang lain, saya hanya dapat menziarahi sebuah masjid sahaja, iaitu Islamic Cultural Center (Ośrodek Kultury Muzułmańskiej). Masjid ini juga lebih dikenali dengan nama Masjid Blue City. Selain masjid ini, masjid lain yang terdapat di Warsaw ialah Islamic Centre Warsaw (Warsaw Mosque) di Wiertnicza dan Masjid Wilanow.

Masjid Blue City yang terletak di Aleja Bohaterów Września dibuka secara rasminya pada tahun 2015. Jika dilihat dari luar, ia tidak kelihatan seperti masjid. Fikir saya, mungkin beginilah reka bentuk masjid-masjid di Eropah. Namun masjid ini tetap menawan hasil sentuhan corak Eropah dan Timur Tengah. Tidak hairanlah perkataan dalam bahasa Arab turut digunakan dalam beberapa papan tanda di masjid ini kerana Masjid Blue City sebenarnya dibangunkan oleh warga Arab yang bermastautin di sini. 

Seperti masjid di negara-negara minoriti Muslim yang lain yang pernah saya kunjungi, Masjid Blue City juga tidaklah terlalu besar saiznya. Masjid ini hanya boleh memuatkan kira-kira 600 orang ahli jemaah pada satu-satu masa. Selain dewan solat, terdapat juga kemudahan lain yang disediakan di masjid ini seperti dewan konferens dan perpustakaan. Malah di bahagian tingkat bawah masjid terdapat restoran dan kedai menjual bahan mentah yang dibuka yang pastinya memudahkan orang-orang Islam di sini mendapatkan atau menyediakan makanan halal.

Saya turut berkesempatan menunaikan Solat Zohor di masjid ini. Bila melihatkan orang-orang Islam yang hadir untuk solat berjemaah, saya dapati lebih ramai orang luar berbanding warga tempatan. Mungkin inilah cerminan kepada realiti Islam di Poland memandangkan 80 peratus daripada umat Islam di negara ini sebenarnya terdiri daripada imigran. 

Melalui maklumat yang saya peroleh, terdapat sekitar 35,000 penduduk yang beragama Islam di Poland. Sememangnya ia adalah angka yang begitu kecil jika dibandingkan dengan jumlah rakyat Poland seramai 37.95 juta orang (statistik tahun 2016). Selain 22,000 orang Islam di Warsaw, umat Islam juga tinggal di beberapa bandar utama lain seperti Poznań, Białystok, Kraków, Wrocław, Lublin dan Gdańsk.

Walaupun jumlah Muslim begitu minoriti, namun Masjid Blue City tetap hidup dengan pelbagai kegiatan yang bermanfaat untuk umat Islam dan masyarakat umumnya. Masjid ini turut menjadi pusat operasi kepada beberapa persatuan Islam, antaranya Muslim Association of Cultural Shaping, Muslim Relief Foundation, The Muslim League in the Republic of Poland dan Associations of Muslim Students. Selain itu masjid ini juga menawarkan khidmat penerangan tentang masjid dan Islam kepada mana-mana kumpulan masyarakat di Poland sama ada golongan remaja dan dewasa dan serta badan-badan kerajaan mahu pun organisasi bukan kerajaan yang ingin melawat masjid ini. Dengan fungsi yang pelbagai ini, sedikit sebanyak Masjid Blue City menjadi pemangkin kepada perkembangan Islam di negara ini. 

Namun perkembangan Islam ini juga nampaknya menjadi ancaman kepada segelintir kumpulan masyarakat di Poland, khususnya kumpulan anti-Islam. Bagi mereka, pertambahan bilangan umat Islam akan membahayakan kehidupan masyarakat mereka. Mereka nampak hanya yang buruk-buruk mengenai Islam. Sesungguhnya inilah kesan Islamofobia yang dicanang oleh Barat. Baru sahaja berlaku satu peristiwa kira-kira sebulan sebelum kedatangan saya ke Warsaw, yang mana Masjid Blue City telah dilempar dengan batu sehingga berlaku keretakan pada pintu dan dinding masjid yang diperbuat daripada kaca. Inilah antara cabaran yang perlu dihadapi oleh para pendakwah di Poland. Semoga mereka terus istikamah menyampaikan Islam kepada rakyat di negara tersebut yang saya percaya masih ramai yang tidak mempunyai pengetahuan tentang Islam. 

Jam 3.50 petang, pesawat Qatar Airways membawa saya beransur-ansur meninggalkan bandar Warsaw. Bukan sekadar kenangan yang dibawa pulang, namun paling utama ialah pengajaran yang ditimba yang boleh memperkayakan semangat dan pengalaman dakwah saya. Juga sekelumit harapan semoga objektif utama kembara ini tercapai, iaitu melahirkan pendakwah generasi baru yang meneruskan sunnah Nabi Muhammad s.a.w. yang terbesar, iaitu mengajak manusia seluruhnya kepada Islam. 

Gambar 21: Di hadapan Masjid Blue City

Gambar 22: Dewan solat utama Masjid Blue City

Gambar 23: Menunaikan solat berjemaah bersama komuniti Muslim di Warsaw

Gambar 24: Bahan penerbitan Islami dalam bahasa Polish yang dipamerkan di Masjid Blue City

Gambar 25: Kesan retakan di pintu cermin Masjid Blue City yang dilempar dengan batu

Gambar 26: Majlis perpisahan bersama pimpinan AMAR Poland di lapangan terbang sebelum berangkat pulang

No comments:

Post a Comment