Monday, July 4, 2011

Solat dan Beberapa Kajian Moden

Oleh Wan Am

Ibadah solat dalam Islam yang dikerjakan sehari-hari bukan sahaja memberikan kebaikan maknawi kepada para pelakunya, malah turut memberikan manfaat kepada jasmani manusia. Dalam hal ini, terdapat penemuan-penemuan moden yang membuktikan bahawa jika ibadah solat ini dilakukan dengan cara yang betul, ia akan mendatangkan banyak faedah dari sudut kesihatan.

Contohnya kedudukan jantung yang berada lebih tinggi dari kepala sewaktu aktiviti sujud dalam solat. Keadaan ini sebenarnya memudahkan darah untuk turun ke otak, yang mana akan membuatkan otak manusia menjadi semakin cergas. Win Wenger dalam bukunya "How to Increase Your Intelligence" menerangkan bahawa aktviti yang membalikkan badan dari atas ke bawah akan meningkatkan kadar oksigen di otak dan sekali gus meningkatkan kemampuan otak untuk bekerja.

Gerakan semasa solat seperti berdiri, rukuk, duduk dan sujud yang dilakukan secara berulang-ulang dalam sehari semalam juga sebenarnya baik untuk membantu memantapkan sendi manusia. Artikel "Chronic Pain: Exercise Can Bring Relief" di MayoClinic.com telah menyebut bahawa senaman secara berterusan amat penting bagi kesihatan bahagian sendi manusia. Hal ini berlaku disebabkan senaman merangsang pengeluaran hormon endorphin yang berfungsi mengurangkan deria sakit. Antara senaman yang boleh dilakukan adalah menggerakkan sendi melalui pergerakan badan dari semasa ke semasa. Justeru aktiviti yang dilakukan sepanjang solat dikerjakan sangat membantu dalam aspek ini.

Solat yang dilakukan secara berjemaah juga mengandungi rahsianya yang tersendiri di sudut kesihatan. Dalam satu artikel oleh Wan Marzuki Wan Ramli yang diterbitkan oleh Berita Harian pada 13 Januari 2007, beliau telah mendedahkan bahawa terdapat seorang profesor fizik di Amerika Syarikat yang membuat kajian mengenai kelebihan solat berjemaah dalam Islam. Dan natijah daripada kajian tersebut, dengan hidayah daripada Allah, profesor tersebut akhirnya telah memeluk agama Islam.

Melalui kajian tersebut, beliau telah mendapati bahawa tubuh badan manusia mengandungi dua cas elektrik; cas positif dan cas negatif. Dalam proses pembakaran tenaga yang berlaku sehari-hari (melalui aktiviti yang kita lakukan), banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif. Keadaan ini telah menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh, yang mana akhirnya menyebabkan badan terasa letih setelah melakukan sesuatu pekerjaan. Justeru bagi mengembalikan semula kesegaran tubuh pada tahap normal, cas-cas ini perlu diseimbangkan semula.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul beberapa persoalan dalam minda profesor tersebut. Pertama, mengapa Islam mensyariatkan solat berjemaah? Dan kedua, mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama? Akhirnya kajian beliau mendapati bahawa bilangan rakaat berbeza dalam solat yang dilakukan secara berjemaah bertindak menyeimbangkan cas dalam badan kita.

Ketika solat berjemaah, kita diperintahkan untuk meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Perintah tersebut sebenarnya mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Melalui kajian sains, didapati bahawa sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh orang lain yang berada di kiri dan di kanan kita akan menstabilkan kembali cas yang diperlukan oleh tubuh. Keadaan ini berlaku apabila cas yang berlebihan, sama ada cas negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam tubuh kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita. Beliau turut menambah, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan berasa segar dan sihat selepas berehat beberapa jam.

Ketika ini tubuh kita mengandungi cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas supaya keseimbangan tubuh badan yang penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan dua rakaat.

Seterusnya, selepas sehari kita bekerja kuat dan memerah otak, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh badan yang sudah digunakan. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan memulihkan keseimbangan cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan empat rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas di dalam tubuh.

Keadaan sama turut berlaku pada sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas selepas waktu Zohor. Ia menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti solat Zohor, empat rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya selepas waktu Asar, kita tidak lagi melakukan aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak tiga rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding dua waktu sebelumnya.

Timbul persoalan dalam fikiran profesor itu mengenai solat Isyak yang dikerjakan sebanyak empat rakaat. Secara logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan kegiatan dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak. Selepas kajian lanjut dilakukan, beliau mendapati bahawa ada keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan empat rakaat dalam solat Isyak.

Kita sedia maklum, umat Islam digalakkan tidur awal supaya mampu bangun untuk menunaikan tahajud (sembahyang malam) pada sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak sebanyak empat rakaat itu sebenarnya akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun pada waktu malam untuk beribadat (qiamullail).

Begitulah indahnya Islam. Setiap ibadah yang disyariatkan oleh Allah untuk kita laksanakan terbukti mempunyai fadilatnya yang pelbagai. Semuanya pula untuk kebaikan diri kita bukan sahaja di akhirat, malah untuk hidup kita di dunia lagi. Dengan penemuan-penemuan yang diketengahkan tadi pula sewajarnya menjadikan kita orang yang tidak lagi memandang enteng kepada tuntutan melakukan solat, apa lagi dilakukan secara berjemaah.

Apabila suara azan sudah berkumandang, berhentilah sejenak dan bersegeralah kita ke masjid!

No comments:

Post a Comment